Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har tillgång till en studio via skolan, dock så är rumsklangen så extremt jobbig. Rummets väggar består nämligen av betong så. Ja det är kanske inte värdens bästa inspelnings lokal. men vad jag undrar är om man kan slänga in mattor så att klangen minskas. För jag har fått för mig att när man ska spela in trummor ska man inte ha så mycket rumsklang spelciellt inte när trummisen "slår sönder" trummorna när han spelar.

Vorre tanksam för lite tip om hur jag ska förbättra miljön i rummet? Rummets storlek 6x6x2,1m.

Annons
Postat

Det mattorna kommer att göra är att dämpa de högre registrerna så risken finns att du kommer uppleva det som bumligt, men jag tycker definitivt du ska prova. Är det betong överallt så försök dämpa i taket ovanför kitet. Jag upplever att man får en väldigt ful diskanthöjning av alla fladderekon därifrån. Vill ni vara seriösa och dämpa hela registret, så sök på basfällor (bass trap) såväl här som på google så hittar ni oerhört mycket matnyttigt.

Postat

Dämpa lite på väggarna också (markisolering etc i skivor, i ramar med något fint tyg ovanpå är både billigt och effektivt) om ni ändå är i farten och vill påverka detta hemska rum till det bättre, dimensionerna du beskriver säger mig ett och annat om ett ändock instängt flutter trots storleken...rent äckligt altså!

Bättre då att döda rummet for the sake of control!!!

😛

Postat

Rumsklang på trummor är ju väldigt snyggt!

men då ska ju rummet låta bra också, vilket är svårare.

Postat

Alltså, jag föredrar en bra rumsklang framför ingen alls, men i detta fall verkar det tjyvtjockt bet betongen och skiten, i mitt studiorum är det ju trä till 100% och 3,75 i takhöjd och totalt 50 kvm vilket gör att det sjunger på rejält vid truminspelningar!

Ibland kanske man vill ha ett slickt sound à la Steely Dan vilket de flesta torde vara överrens om att det står som referens i alla kategorier på lyckat sound, speciellt spåren på "GAUCHO" plattan eller "AJA" förra århundradets höjdare...då kör man dämpat så det skriker helt enkelt!!!

😛

Postat
Alltså, jag föredrar en bra rumsklang framför ingen alls, men i detta fall verkar det tjyvtjockt bet betongen och skiten, i mitt studiorum är det ju trä till 100% och 3,75 i takhöjd och totalt 50 kvm vilket gör att det sjunger på rejält vid truminspelningar!

Ibland kanske man vill ha ett slickt sound à la Steely Dan vilket de flesta torde vara överrens om att det står som referens i alla kategorier på lyckat sound, speciellt spåren på "GAUCHO" plattan eller "AJA" förra århundradets höjdare...då kör man dämpat så det skriker helt enkelt!!!

😄

Låter som en bra studio det där du? Får man komma över coh spela där i stället. :rolleyes: (nä ska la försöka få våran studio att låta bättre) vet inte om gener på musik spelar någon roll. trummorna ska ju vara till 2000 talets metal rock. Så när jag tänker mig rå-ljudet från trummor så känns det som om de ska vara rättså dött i efterklangen, stämmer det?

tack för alla fina tips 😆

Postat
Rumsklang på trummor är ju väldigt snyggt!

men då ska ju rummet låta bra också, vilket är svårare.

Jo, för sång passar detta rum jättebra men trummor nä.. mixen blir lite svårarbetad. speciellt när man ska pressa till trummorna i en kompressor.

sparven (oregistrerad)
Postat

OH mickarna (om ni har några) kommer nog att låta jävligt eget vilket kan vara ganska bra....va re gäller pukor snare och kick....så går det ju att gejta ganska hårt och eq a bort de frekvenser som ligger i ms:arna efter....

äh ja vet inte...testa dig fram...

sparv

Postat

if all else fails; trigga.

blir iofs svårt/omöjligt att trigga OH, men ja, närmikarna går ju iaf.

eg är jag stor motståndare till att trigga, men är det metal med klickigt trumljud (och inte så värst

mycket dynamik i spelet, utan full spya hela tiden) så borde det funka utmärkt.

Postat

eg är jag stor motståndare till att trigga, men är det metal med klickigt trumljud (och inte så värst

he härligt svar. vad skulle det kosta om man väljer att trigga upp en baskagge? eller kan man "trigga" ljudfilen som man spelat in med mick?

det sjunger ju mest i OH-mickarna så det är mest där jag vill ha bort rummsklangen. för den är verkligen äcklig. 😕

Postat

Äggkartonger modell större fyrkantiga kan funka bra, fördelen med dom är att dom inte är platta utan sprider ljudet åt alla håll och dämpar bra, billig lösning!

Postat
Äggkartonger modell större fyrkantiga kan funka bra, fördelen med dom är att dom inte är platta utan sprider ljudet åt alla håll och dämpar bra, billig lösning!

Är inte tricket med äggkartonger som dämpningsmaterial mest en väl utbredd myt?

Postat

Är inte tricket med äggkartonger som dämpningsmaterial mest en väl utbredd myt?

Nej inte de från frigående höns.

Postat

Jo, äggkartonger är i hög grad en myt man ska passa sig för, om man inte är ute efter det där klassiska replokalssoundet... något som påpekats på forumet många gånger förr. Funkar möjligen som diffusor, men att dämpa med, helst inte. Jag säger nog som Claes "Man använder äggkartonger till ägg - och inget annat."

Slänger med en liten länk, längre ned i tråden har Claes även bifogat länk till frekvenskurva för äggkartong mm. lästips

Postat

Äggkartonger ÄR en gammal myt, och som föregående talare säger, så funkar de ej som dämpning.... När det gäller mattor på väggarna så prova o häng dem från taket istället för rakt PÅ väggen. Ca 20cm ut från väggen gör susen. Prova med en åt gången, så du inte gör rummet helt "dött"....

Lycka till

Postat

he härligt svar. vad skulle det kosta om man väljer att trigga upp en baskagge? eller kan man "trigga" ljudfilen som man spelat in med mick?

det sjunger ju mest i OH-mickarna så det är mest där jag vill ha bort rummsklangen. för den är verkligen äcklig. 😆

du behöver inte ha en dedikerad trigg-mik utan du kan trigga ljudfilen som du spelat in med mik,

med t e x Sound Replacer (som jag vet finns för Mac, ingen aning vad som finns på PC-sidan tyvärr).

Postat

De dämpar knappt något alls och den diffuserande(?) effekten är heller inte speciellt bra. Med andra ord, äggkartonger gör sig inte alls bra i samma andemening som ljud.

Postat
du behöver inte ha en dedikerad trigg-mik utan du kan trigga ljudfilen som du spelat in med mik,

med t e x Sound Replacer (som jag vet finns för Mac, ingen aning vad som finns på PC-sidan tyvärr).

KT Drum Trigger finns för pc.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.