Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

"Mest stabila klockan"??

Hur vet du/man att den inte är stabil?

WC funkar väl på samma sätt som sync via spdif? Det får bara finnas 1 master, resten måste vara slave. Eller?

SPDIF situation 1 ->

1 synt med spdif out

1 ljudkort med spdif in/out

Synten måste vara master

SPDIF situation 2 ->

1 synt med spdif out

1 effektburk med spdif out

1 ljudkort med spdif in/out

Synten eller effektburken kan vara master. Den som INTE får vara master kan inte vara med i kedjan.

Kan tyckas självklart? Men det verkar som om fler än jag har funderingar kring hur det egentligen hänger ihop.

Kvarstår en fråga: Finns det ljudkort som har mer än 1 spdif in/out???

Annons
Postat

Det är inte så lätt att veta vilken klocka som är bäst - men RME är kända för att ha stabil klocka i sina burkar - och dyra burkar som Benchmark och liknande, skulle aldrig vilja riskera sitt goda rykte genom att ha någon del som är undermålig. Bland billiga tillverkare är det som vanligt mycket större risk att man hittar sniklösningar som fungerar halvbra...

En instabil klocka ger högre grad av jitter och kan i värsta fall få synken att spåra ur helt.

I situation 1 skulle det kvitta vilken som är "master" om man kör synk över Wordclock.

Likadant i situation 2, där det skulle fungera utmärkt om effektburken eller synten kan ta emot Wordclock (och förstås om någon av de tre enheterna kan generera Wordclock 😕 ).

Med Wordclock kan det mycket riktigt bara finnas en burk som genererar klockan, medan övriga burkar måste ställas in för att synka mot inkommande Wordclock.

Jag känner inte till något ljudkort med mer än en S/Pdif in - men om det finns, så måste det ha möjlighet att generera eller ta emot Wordclock...

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Kvarstår en fråga: Finns det ljudkort som har mer än 1 spdif in/out???

Hercules 16/12. En optisk, en elektromekanisk 😕. Båda kan köras tillika.

Alla kort med optiska ADAT-ingångar kan ju köras som S/PDIF också, vilket får mig att tänka att man i teorin kunde köra en HDSP9652 med 3 S/PDIF tillika. Har kanske fel dock.

Alla ovannämnda har extern synkmöjlighet. Herculesen har WC.

tsmalmbe (oregistrerad)
Postat
Min reflektion i ämnet är givetvis om man vinner något på att ta det via SPDIF gälllande tex en kompressor på mixen istället för att routa via det feta analogbordet med bra kablage osv...och behöva köpa en dubbel DA-AD-omvandling såsom i mitt fall den ganska utmärkta Delta 1010 kan erbjuda,,, hör människan någon skillnad?

Min åsikt: i mixning och trackning mycket dugligt och OK. I mastering tycks det inte vara så OK. Trots det gör jag mastering genom att köra ut signalen till analogburkar och in igen.

Jag förstår vad Bob vill säga, men jag har inte råd att vara lika pragmatisk.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.