Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tänkte bara fråga om det är någon som vet om/vart man kan köpa en kabel för att

förlänga in/utgångarna på mitt Delta 1010LT, har tittat på ELFA... mfl ställen.

delta_1010_lt.jpg

Den informationen som jag har är att det är en

H-SUB 44 Pins

Hittar inga sådana kablar/kontakter nånstans. M-audio verkar inte heller sälja sådana pga

att detta är LT modellen som är lite billigare. Det finns dock förlängningskablar till det vanliga

Delta 1010, men det är ju standard D-SUB 25pins.

Jaja någon annan som har funderat på detta och kanske har en lösning?

* edit (vad använder man word clock till? )

// Johan

Redigerat av sounden
Annons
Postat

HD D-SUB (High Density D-Sub) finns hos ELFA och alla andra elektronikhandlare, så kontakterna bör inte vara någora problem att få tag på.

Tänk på att kablarna för S/Pdif och Wordclock ska vara koaxial - och inte vanliga signalkablar...

Wordclock används om man behöver synka ihop många digitala burkar - exempelvis ljudkort, digitalmixer och några extra omvandlare utöver det...

Postat (redigerat)

Tack Claes..

Skall genast försöka hitta kablarna på ELFA.. letade som en tok igår iaf.. utan resultat.

*edit, om du hittar nått ställe som sälje sådana kablar claes, så kan du ju posta länken.

Hittade en kable.. dock så är tillverkaren i USA

Deluxe Molded Cable, HD44 Male / Female, 2.5 ft

// J

Redigerat av sounden
  • 3 veckor senare...
Postat

ett alternativ vore väl att köpa förlängningskablar till RCA-kablarna direkt, sen köper du nåt skit på clas ohlson och buntar ihop sladdarna.

Jag är på väg att köpa detta kort men vill precis som du ha längre sladdar. Dessutom vore det trevligt, som med Delta 44/66 att man har en box där man kan koppla in allt. Så de slipper hänga löst. Ska jag pröva på med ett hemsnickeri, lite lödtråd och sådär eller har ni nåt annat förslag?

Är helt ny på detta forum så jag hittar inte bland alla diskussioner. Hoppas npn kan svara på min fråga här trots att jag sitter i fel tråd..tror jag...typ..

MVH

Perikles

PS. Förresten, är in- och utgångarna balanserade på detta kort?

Postat

Hm.... vad ska ni med längre kablar till.

Det är som att säga, jag vill ha högre

streoingångskontakter på mitt mixerbord.

De kablar man kaske ska köpa för att koppla

mellan utr bör kanske å andra sidan ha lite

längd ex en mickabel eller RCAkablar, midikablar

och annat.

Bara en tanke

Postat
Tack Claes..

Skall genast försöka hitta kablarna på ELFA.. letade som en tok igår iaf.. utan resultat.

*edit, om du hittar nått ställe som sälje sådana kablar claes, så kan du ju posta länken.

Hittade en kable.. dock så är tillverkaren i USA

Deluxe Molded Cable, HD44 Male / Female, 2.5 ft

// J

Färdiga kablar har ELFA inte - utan det blir till att löda ihop själv...

Kontakter hittar du här: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...dok=2006567.htm

Kabel får du leta upp någon lämplig - men med tanke på att den ska ha många ledare och gå in i en D-Sub, så får det vara ganska klena kablar och man kan då också undra hur det blir med skärmning o dyl... 😉

Postat
Hm.... vad ska ni med längre kablar till.

Det är som att säga, jag vill ha högre

streoingångskontakter på mitt mixerbord.

De kablar man kaske ska köpa för att koppla

mellan utr bör kanske å andra sidan ha lite

längd ex en mickabel eller RCAkablar, midikablar

och annat.

Bara en tanke

Jag misstänker att det är meningen att ersätta den befintliga kabeln med en längre variant och inte att förlänga med en skarvkabel. Om man tänker förlänga med en skarvkabel, så kan man ju lika gärna göra det enkelt för sig och förlänga i andra änden, eftersom det blir lika många kontaktytor som kan bli oxiderade...

Postat

vänta nu blev jag förvirrad här. Ni får lixom tala klarspråk. Går det att hitta en skarvsladd till den sidan som går in i ljudkortet, dvs med alla de där små pinsen så vore det berfekt. Då har man en samlad kabel som jag hade tänkt ska gå upp över skrivbordet. Tänkte tillverka en liten låda också så att allt är snyggt och prydligt. Skulle det vara mindre bra at köpa 10 olika skarvsladdar då alltså och förlänga på den sidan med många anslutningar. Dvs förlänga varenda in- och utgång för sig?

Hur ofta oxiderar kontakterna? jag ahr väl inte studion i mitt badrum?

/Perikles

Postat

Vad Claes menar (tror jag) är väl att det är lättare att förlänga med x antal xlr-kablar istället för att sitta och löda d-sub kontakter.

Postat

Du kan tota ihop en förlängninskabel mellan ljudkortet och "piskan" - men eftersom man då måste använda väldigt tunna kablar (som därmed inte har plats till en bra skärmning) för att kunna få plats i D-Sub:en, så är det inget jag skulle rekommendera på grund av risken att plocka upp störningar. Det är säkert också orsaken till att kabeln har gjorts så kort från början...

Som du ser i länken till ELFA, så finns kontakterna att köpa, eftersom det är standardkontakter.

Oxidering får du på alla kontaktytor - även om de inte befiner sig i en utpräglat korroderande miljö. Om du har kablar som sitter permanent inkopplade, så är det bäst med guldpläterade kontaktytor på alla ställen - för då tar det lång tid innan oxidering sker. Om du däremot har kablar där man drar in/ut kontakterna ofta, så fyller guldpläteringen ingen funktion, eftersom den kommer att slitas av ganska kvickt... Ju fler kontaktytor, desto större risk för dålig kontakt någonstans på vägen - och desto svårare att leta upp det när det händer. Att man sedan får en signalförlust, är en annan aspekt. Signalförlusten är i nästan alla fall försumbar, men det beror förstås på kalibern på övrig utrustning... Ska man vara kinkig, så ska man heller inte blanda material vid kontaktytor, eftersom det kan ge upphov till galvaniska element som skyndar på oxideringen och i värsta fall också kan ställa till problem med ljudet på grund av krypströmmar som uppstår. Kanske hårklyverier i vissa fall och saker som somliga aldrig märker på grund av utrustningens begränsningar, men det skadar inte att känna till alla tänkbara problem som kan uppstå...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.