Jump to content
Annons

Att få till det optimala soundet ur riggen...

Recommended Posts

moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej allesammans på forumet!

Det är tid att börja sätta sig med sin lilla hårdvarustudiorigg och göra musik igen.

Något jag funderat länge på är hur jag skulle kunna få ut det maximala ur mina något få och begränsade prylar som är involverade för mixning, alltså modulerna som behandlar mitt ljud samt hur allt skall vara kopplat och tweakat för att fungera optimalt och ge ett så fräscht och tilltalande sound som möjligt.

Mina hårdvaruprylar för mixning är som följer;

¤ MACKIE 1402 VLZ Mixerbord (behandlar allt material där kanal EQ'arna används flitigt för att separera och ge plats för de olika instrumenten)

¤ BEHRINGER COMPOSER Kompressor (ligger idag globalt på allt utgående)

¤ BEHRINGER ULTRAFEX Enhancer (ligger idag globalt på allt utgående)

¤ ENSONIQ DP2 (ligger som insert och slussas ut i resp kanal i resp. mängd)

"-Inte mycket att hänga i granen" kanske många kommer säga redan nu...

Jag kan tillägga att jag kör mycket analoga synthar och det är house/electro/dansorienterad musik jag inriktar mig på, alltså elektroniskt rakt igenom som skall vara hårt med lite pumpande kompression med en bra upplösning över hela registret.

Jag är något datorfientlig och framförallt PC-fientligt inom musikskapandet. Det sitter liksom i mina gener. Inte lätt att ändra på och skumt är det. Det är nog bortvaron av den riktigt "fysiska" kontrollen av allt som stör mig. Om jag säger att Vince Clarks arbetssätt ligger mig väldigt varmt om hjärtat så får ni nog en bra bild av vad jag föredrar för skapandeprocess.

Men, det är kanske dags att dra sitt strå i stacken nu och börja tänka om?

Vad saknar jag och vad behöver jag göra för att uppnå detta brusfria och fullgoda studiokvalitetssound? Hur långt kan jag komma med dagens prylar jag äger? Behöver jag byta ut något på studs? Att mina kablar måste bytas ut det vet jag som är en stor bruskälla idag och kanske fler separata kompressorer på resp. kanal (en multibandskomp.) hade kanske varit grejen samt en EQ som gav mig den rätt V-formade kurvan som krävs? Jag har koll på att skapa grymma ljud och programmera bra material men när man inte har koll på hur man kan kan mixa optimalt så blir det jag skapar inte speciellt kul i slutändan trots allt. Så HJÄLP mig alla ni som äger motsvarande prylar som jag eller innehar god erfarenhet av motsv. situationer eller har efter många års letande hittat sina lösningar. Finns det grundläggande teorier eller tricks jag totalt missat? Jag vet att många kommer svara; "- Lägg in det i datorn och mixa det där". Men jag är fortfarande fast i hårdvaran och känner att det arbetssättet stimulerar mig mer. Trist att behöva förklara det varje gång nuförtiden. Vi finns fortfarande! Hårdvarunissarna!

Så frågan är vad som vore bäst för mig just nu med tanke på de prylar jag äger idag och de metoder jag jobbar efter... Och då menar jag inte bara hårdvarumässigt. Finns det en del knep som jag missat och som kan göra att jag hittar det soundet jag är ute efter i min rigg? EQ inställningar, nivåer, effekttappningar osv osv... Tipsa gärna också om intressanta länkar relaterade till detta område!

Trött på allt halvdant sound nu... :rolleyes:

Min gamla men enda utlagda musik ligger här för avlyssning som uttgångspunkt på vad som kan behöva förbättras i mixningar och olika trix: http://www.acidplanet.com/artist.asp?songs=67721&T=8315

Redigerat av moogpower
Annons
Postat

:rolleyes: Det kanske är så enkelt som att en PC-baserad inspelningsstudio kräver ganska mycket inlärningskurva för att det ska kännas lockande? Oftast är det ju när någonting som upplevs jobbigt och knepigt, som intresset faller....

Sen jag kopplade in alla syntar, samplers och grejer i datorn och började använda Cubase mixer för att styra all hårdvara har det aldrig gått så snabbt från A->B

som det gör nu...så att gå tillbaka till ren hårdvara är helt uteslutet..

Jag använder en Mackie 1402VLZ som Micpreamp och monitormixer

( Jag har en 24kanals analog mixer och en 32 Kanals Digital i garderoben....+ en Mackie 1202 )

Jag får samtidigt total recall på ALLA inställningar, fade'rar, effekter..rubbet

och bara en sån sak som att slippa sitta o leta efter rätt ljud, rätt faderinställning, rätt effektinställning, rätt patcher...m.m m.m m.m är rätt skönt för kreativiteten.

Du berättar inget om vilket inspelningsmedium du använder idag, Hårddiskporta? Rullbandare? Sequencer?

Jag tror att vem som helst som är fientlig till en Datorbaserad studio, bara behöver få en grundlig demonstration för att bli övertygade... Dom som håller fast vid Vince Clarkes teori blir nog aldrig övertygade p.g.a att dom helt enkelt gillar det analoga bättre än det digitala.

moogpower (oregistrerad)
Postat

Jag håller med dig i allt du skriver och det är så det känns nere i magtrakten om man ser på det lite ovanifrån. Jag har en kompis som bara kör mjukvara och det fungerar smidigt för honom samtidigt som det också låter bra. Själv så kör jag ner allt i datorn idag och lägger multibands/mastringskompression på det mot slutet. I vissa fall har jag börjat lägga in spår för spår. Men det är som du säger, arbetssättet får det att vrida sig i mig många gånger eftersom jag är så inkörd på att arbeta med min musik på ett visst sätt. Däremot kommer jag inte släppa mina analoga syntar som till största delen bidrar till min inspiriation under skapandeprocessen av min musik och ger mig den värme och tyngd som jag kräver. Den kontroll analoga syntar och den hur man nu skall uttrycka det begränsing/obegränsning dessa möjliggör tilltalar mig mycket.

Detta betyder då att mina Behringerburkar är onödiga likaså min DP2:a som låter mycket bra trots allt. Det känns dock inte helt rätt att sälja dessa för att få ihop till ett externt vasst ljudkort. Eller är det så illa? Är mina hårdvaruprylar så onödiga helt plötsligt?

Postat (redigerat)

Hårdvaruprylar onödiga.. :rolleyes: ... 🙂 det finns väl inga onödiga prylar... 😮

Kör du hårdvarusequencer som driver allting idag?

Jag tycker absolut att du kan och ska kombinera båda världar, men det gäller att komma fram till en optimal lösning... och jag tror att det går att lösa på ett smidigt sätt utan att du ska bli ruinerad... jag ska försöka hjälpa till så långt jag kan...

Hur många ingångar behöver du totalt..med effekter och syntar? klarar du dig med 8 in?

Och har du någon form av budget för investering i nytt ljudkort?

Edit: redigerat bort överflödig text... 🙂

Tillägg:

Jag har alla mina effekter och syntar stående i monitorläge i Cubase hela tiden och ljudkorten funkar alltså som en extern mixer gör...( jag har 16 kanaler in och ut ) inget spelas in så länge jag inte trycker "REC" på respektive kanal.... samtidigt så har jag dom externa effektburkarna kopplade på ljudkortets in och utgångar vilket innebär att jag kan köra VSTi's genom dom... samtidigt som allting går att spela in som Audio om det tryter...

Redigerat av demoniqus
moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min gamla men enda utlagda musik ligger här för avlyssning som uttgångspunkt på vad som kan behöva förbättras i mixningar och olika trix: http://www.acidplanet.com/artist.asp?songs=67721&T=8315

"-Kör du hårdvarusequencer som driver allting idag? "

Jag kör faktiskt mestadels min EPS16+ sequenser hur sjukt det än låter! Men jag kör Cubase SX i min PC-laptop med MIDIMAN 2x2 USB midinterface.

"-Hur många ingångar behöver du totalt..med effekter och syntar? klarar du dig med 8 in?"

Jag har maximalt om alla LINE-utgångar på alla syntar skall användas vilket är onödigt så går det åt max: 12ingångar och sen tar min DP2 effektenhet totalt 2 stereo in/ut. Jag borde kunna klara mig med 8 ingångar om jag prioriterar, men det kräver fysisk patchning då.

"-Och har du någon form av budget för investering i nytt ljudkort?"

Min budget är för tillfället väldigt låg, dessvärre.

"-Jag har alla mina effekter och syntar stående i monitorläge i Cubase hela tiden och ljudkorten funkar alltså som en extern mixer gör...( jag har 16 kanaler in och ut ) inget spelas in så länge jag inte trycker "REC" på respektive kanal.... samtidigt så har jag dom externa effektburkarna kopplade på ljudkortets in och utgångar vilket innebär att jag kan köra VSTi's genom dom... samtidigt som allting går att spela in som Audio om det tryter..."

Vilken dröm... 🙂

För mitt arbetssätt är att ha en färdig kompression/EQ setting som är rätt redan innan jag kommit in i datorn och gjort ljudspår. Det bygger liksom mitt koncept på. Detta går inte tas ifrån mig men jag inser också vad det kostar i såna fall med den kvaliten jag vill uppnå. :rolleyes: To bad...

Redigerat av moogpower
Postat

Kvalitén på dina inspelningar hänger mycket på hur du utnyttjar dom grejerna du har.. och kör du med ett integrerat ljudkort i datorn har du mycket att vinna på att skaffa ett nytt.

Ditt arbetssätt behöver du inte ändra på om du trivs med det, men just ljudkvalitén hänger ihop med bra AD-omvandlare...

nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Tjenare Moogpower!

Jag har spelat elektronisk musik i 20 års tid. Först när jag blev tvungen att sälja all hårdvara fattade jag hur fantastiskt det är med dator.

Precis som du höll jag fast vid att hårdvara är bäst, utan att egentligen veta varför.

Men jag hade fel!

När jag genom Reason klev in i datorvärlden för några år sedan kom min kreativitet loss på allvar och jag har aldrig gjort så mycket musik som jag gör idag.

Jag saknar inte alls att behöva göra färdigt en låt innan man kan börja med nästa.

Jag saknar inte att behöva nolla 24 kanaler på ett brusigt mixerbord och jag saknar definitivt inte de hål i plånboken varje nytt syntinköp brände.

Att sitta och drömma om fina analogmaskiner och tunga (vikten, alltså 😉 ) trummaskiner är en sak, men minns hur långsamt allt gick och hur svårt det var bara att komma igång och spela när man fick den där idén.

Mitt råd till dig är att sälja all din hårdvara omgående (snart är den nämligen inget värd) och investera pengarna i snabbare processor och mer ram-minne!

moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Boing! Det var svar på tal det. 🙂 Såhär ligger det till, för mig iallafall. Jag är varken religiös i mina analoga grejor eller en trångsynt rak motståndare till mjukvarobaserade syntar även om det kanske kan verka lite så. Så enkelt är det inte riktigt... Jag har testat mjukvara ett tag nu och känt efter, dock utan att ha blivit så överygad som du verkar ha blivit vilket jag trodde jag skulle bli. Många av mina vänner/kollegor som gör musik använder helt eller delvis mjukvara med gott resultat. Men för mig har mjukvaran blivit mer som ett kladdblock, på resa el dyl. För mig betyder hårdvaran och den där fysiska kontakten/överblicken och kontrollen av maskinerna väldigt mycket för mig, och soundet. Det är en av mina stora inspirationskällor att fysiskt programmera och spela in materialet i en hårdvarosequenser. Många av mina låtar är helt programmerade i sequensern i en Ensoniq EPS16+! Det kan måhända verka som snudd på galet men arbetssättet tilltalar mig verkligen! Hårdvaran med sina olika karaktärer och begränsningar och direkta kontakt ger mig helt enkelt den starka inspiration som mjukvaran inte skänker just mig. Det är svårt att förklara utan att det låter religiöst i en mjukvaromusikers öron som kanske aldrig suttit med en duofonisk ARP2600 eller en äkta Korg MS20 och känt hur mycket känsla/inspiration dessa instrument verkligen kan förmedla när man vet vad man sysslar med(nattvaktaren exkluderad). Jag har helt enkelt hittat mitt arbetssätt att skapa musik och det fungerar mycket bra för mig. Sen att processa materialet var ju mitt inläggs huvudsyfte. Där måste jag nog dessvärre gå över till mjukvaran ganska omedelbart om jag inte skall tömma mitt läder helt som du nämner.

Tack än en gång för alla kanonbra inlägg änsålänge! Kul att kunna ta del av alla olika erfarenheter inom området! 😛 Ta gärna en lyssning på min musik på; http://www.acidplanet.com/artist.asp?songs=67721&T=3286

Redigerat av moogpower
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Haha, jag har också suttit med EPS:en i många år!

Den är suverän!

Mitt ex hade glappande minnesexpansion som gjorde att hela maskinen hängde sig så fort man råkade spela lite för hårt...

Men den har grymt sväng, sequencern.

Visste du att det finns hela dansalbum gjorda med enbart EPS-16?

Kan kolla upp om du vill veta vilka, minns inte just nu.

(ursäkta OT)

Instämmer i att den rätta känslan inte alltid infinner sig och att själva analogkänslan ju är obefintlig när man jobbar helt i dator. Men man vänjer sig!

Testat Arturias grejor? Gör det!

Precis som du säger är ju fördelarna med mjukvara tydligast när det kommer till sequencerhantering/mixning/effektläggning. Sitter man inte på sketafina rörförstärkare och dyra amerikanska mixerbord så är ju datorn alltid bättre.

moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Kvalitén på dina inspelningar hänger mycket på hur du utnyttjar dom grejerna du har.. och kör du med ett integrerat ljudkort i datorn har du mycket att vinna på att skaffa ett nytt.

Ditt arbetssätt behöver du inte ändra på om du trivs med det, men just ljudkvalitén hänger ihop med bra AD-omvandlare...

Jag kommer så fort jag får lite polleter över till min hobby köpa mig ett riktigt bra externt ljudkort och verkligen börja satsa på seriös hårdiskinspelning och mastring av mitt analoga material som det ser ut nu. Så finns där några riktigt bra externa ljudkort som verkligen håller måttet i många år och låter speciellt varmt och utmärkande bra så är jag tacksam för tips! Denna kategori produkter har ju fullständigt exploderat och blivit rena djungeln vad jag kan förstå.

Jag kör idag en P4 1,8 laptop med firewire, 2 USB och XP.

Redigerat av moogpower
Postat

Vet inte vad som är bra till just laptop, men ett som klarar 24bit 96Khz borde vara en utgångspunkt..många har visserligen stöd för 192khz..men rent praktiskt känns den frekvensen helt onödig... bitarna är däremot viktigt..

kolla M-audio's lösningar, dom har många alternativ för många olika typer av plånböcker.. såg också att du har firewire...använd det hellre än USB

moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)
såg också att du har firewire...använd det hellre än USB

Är firewire stabilare än USB? Eller trycker du på firewires överföringshastighet som är klart mycket bättre och därmed möjliggör fler kanalers parallel inspelning samtidigt? Antar att firewirelådorna är lite dyrare men är värt det i slutändan. Latency är också viktigt för mig som är hårdvarofreak. Det får bara inte vara latency på grejorna! Då tröttnar jag snabbt... 😠 Jag skall kolla in M-Audio, dom är så att säga rätt prisvärda.

Redigerat av moogpower
Postat (redigerat)
men minns hur långsamt allt gick och hur svårt det var bara att komma igång och spela när man fick den där idén.

Mitt råd till dig är att sälja all din hårdvara omgående (snart är den nämligen inget värd) och investera pengarna i snabbare processor och mer ram-minne!

AAAAAAAAAAAAaHHHHHHHHHHHHHHhhhhhhhhhhhhhhh

jag hatar att krångla med den djä*@la PC

starta program som "utför förbjuden åtgärd" TACK

(JAG TRYCKTE ju BARA PÅ START ju 😠 ( )

trassla med en massa.... 🙁

nä! tacka vet jag:

på med portan, mixer, synt/gura

SPELA

hårda klappar är bäst, det vet ju "alla"

😆

--edit--

Q-force var det 🙂

Redigerat av Rockfart
Postat (redigerat)
Är firewire stabilare än USB? Eller trycker du på firewires överföringshastighet som är klart mycket bättre och därmed möjliggör fler kanalers parallel inspelning samtidigt? Antar att firewirelådorna är lite dyrare men är värt det i slutändan. Latency är också viktigt för mig som är hårdvarofreak. Det får bara inte vara latency på grejorna! Då tröttnar jag snabbt...  😆 Jag skall kolla in M-Audio, dom är så att säga rätt prisvärda.

Precis, jag tänkte på firewireprestandan i första hand.. men som sagt är jag inte alls hemma på vad en laptop orkar med att driva.. så det är bäst att du undersöker det först.. lyssna alltså inte blint på vad jag säger.. 🙂

Rockfart: Q-force 🙁 är det ditt nya band.. 😠

Redigerat av demoniqus
moogpower (oregistrerad)
Postat (redigerat)
nej, moogpower's

jag måste hoppa till AcidPlanet,

lyssna och skriva några review'er  😆

Schysst! 🙁 Tråkigt bara att ACIDPLANET ändrat det så att man måste registrera sig för att bara får lyssna på materialet.. Något irriterande.. 😠

Redigerat av moogpower
Postat

Jag kommer så fort jag får lite polleter över till min hobby köpa mig ett riktigt bra externt ljudkort och verkligen börja satsa på seriös hårdiskinspelning och mastring av mitt analoga material som det ser ut nu. Så finns där några riktigt bra externa ljudkort som verkligen håller måttet i många år och låter speciellt varmt och utmärkande bra så är jag tacksam för tips! Denna kategori produkter har ju fullständigt exploderat och blivit rena djungeln vad jag kan förstå.

Jag kör idag en P4 1,8 laptop med firewire, 2 USB och XP.

USB och Firewire i all ära - men du ska kanske också överväga välbeprövade lösningar för PCMCIA-porten? Exempelvis Echo Layla och RME Multiface. Till dessa kan du dessutom köpa ett PCI-kort, så att du kan använda samma externa interface både till bärbar och stationär om du vill... 🙂

moogpower (oregistrerad)
Postat
USB och Firewire i all ära - men du ska kanske också överväga välbeprövade lösningar för PCMCIA-porten? Exempelvis Echo Layla och RME Multiface. Till dessa kan du dessutom köpa ett PCI-kort, så att du kan använda samma externa interface både till bärbar och stationär om du vill... 🙂

Ok.. Jag skall ta en liten titt på det... Mmm.. Intressant..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.