Jump to content
Annons

Electro/tekhouse


Prospeed

Recommended Posts

Jahapp.. jag har använt Fruity Loops i snart 9 månader.. har väl gjort lite framsteg hoppas jag. Här är en produktion som nog bäst passar in under tekhouse.. även känt som wannabe-benassi-stilen.

Lyssna gärna o fäll en kommentar eller två!

LÅTNAMN:Parade of Love

ARTIST/GRUPP: Prospeed

GENRE:Electro/Tekhouse

LÅTLÄNGD: 04:59

KOMPOSITÖR: A.Jönsson

INSPELNINGSÅR: 2006

FORMAT: mp3

STORLEK: 8.00 Mb

STATUS: Färdig demo

Prospeed - Parade Of Love

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lyssnar jsut nu, vissa saker är jäkligt sköna, men andra känns helt fel. Varför så många melodier? Det är ju "benazzi-wannabe" ??

Lite för mycket datorspelsmusik, det enda som inte är bra är väl att jag får svårt att välja i vilken miljö den hör hemma.

Melodierna är inte alltid så funktionella, det är inte helt i harmoni. Tonarter och toner växlas lite väl hej vilt.

En hel del sköna sound. Bra tempo

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojoj, här går det hett till.. 😑

Vad gör de där melodierna i låten? De passar inte in nånstans, den är mycket råare utan dem. 🙂 Nöj dig med den där sågtandsleaden.. Och de där Ibizatrancekomplexen som dyker in strax efter mitten tycker jag du kan skippa de med, den är mycket snyggare utan dem helt enkelt. Det känns som om du klämt in lite för många ideer i samma låt, vilket gör det svårare för dig.

Jag gillade introt! Det är inte så dumt, fast det den där snaren som du låter pitchas upp känns lite fånig, men riktigt sköna ljud i introt där, de allra första takterna alltså.

Har du kikat så det inte clipper möjligen.. Får en känsla av att det på sina ställen blir lite för mycket för FL, fast jag vet ju inte, kanske ska låta så?

Lite taskig kritik, men du kan säkert bättre än såhär, du har ju bra ideer! Kämpa på så blir det fresh! 😉

//Smulan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo man tackar för responsen, personligen tycker jag att melodierna hör hemma här, hade kännts enormt tunnt utan dem (enligt min mening).

Några förslag på något annat man kunde ha istället för melodislingan?

Jag har inga andra ideér där.. skulle va nått mellanspel med lite ändrad bassline eller nåt.. hmm.

Borde jag lära mig lite om musik i allmänhet?

Jag tycker det räcker att jag lyssnat på musik sen jag var 5, och spelat gitarr sen jag var 12, för i mina öron låter det inte så jädrans fel som det verkade göra hos vissa, men iofs, jag har suttit några timmar o lyssnat på detta, då blir man ju döv till slut 🥰

Vad det har att göra med Mr. Benassi?

Det var väl han (Marco Benassi) som var först med den tweakade oscillatorn eller hur det stavas? 🥰

Tack tack, känns skönt att så många tog sig tid att svara, uppskattas, kommer lägga upp mer så småningom, samt börja ge mer feedback åt andra som fångar mitt intresse 🥰

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på låten sen du exporta? Så att det inte blev någe transpose fel här och där... 😎

Melodierna ligger ju helt fel i ton och harmoni... låter lite som om du har haft ett gäng melodier som du bara klistra på i låten utan att ta hänsyn till någon skala.

Och anledningen till att jag frågar hur du kom på melodierna är för att jag personligen aldrig skulle kunna skriva en melodi utan att hålla mig till skalan för det låter så otroligt fel i mina öron om det inte stämmer... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på låten sen du exporta? Så att det inte blev någe transpose fel här och där... 😉

Melodierna ligger ju helt fel i ton och harmoni... låter lite som om du har haft ett gäng melodier som du bara klistra på i låten utan att ta hänsyn till någon skala.

Och anledningen till att jag frågar hur du kom på melodierna är för att jag personligen aldrig skulle kunna skriva en melodi utan att hålla mig till skalan för det låter så otroligt fel i mina öron om det inte stämmer... 😉

Då antar jag att du är ljusår före mig när det gäller hörseln, för jag tycker baslinjen och melodin (kan vi väl kalla den) går rätt bra ihop 😛

Jag har lyssnat, mången gång! Förstår inte att du tycker denna låter off.. men jag har antagligen lyssnat alldeles på tok för mkt på den.. hehe

Kul att diskutera med er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver plocka fram en låt av en av dina förebilder, lägga den parallellt med din egen och lyssna omväxlande på de två.

Hör du nån skillnad?

Vad kan det vara som låter annorlunda?

Detta är en demo som visar att du har coola idoler.

Så, nu var jag snäll. 😎

Öva vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lyssnat på låten sen du exporta? Så att det inte blev någe transpose fel här och där... 😠

Melodierna ligger ju helt fel i ton och harmoni... låter lite som om du har haft ett gäng melodier som du bara klistra på i låten utan att ta hänsyn till någon skala.

Och anledningen till att jag frågar hur du kom på melodierna är för att jag personligen aldrig skulle kunna skriva en melodi utan att hålla mig till skalan för det låter så otroligt fel i mina öron om det inte stämmer...  😛

Då antar jag att du är ljusår före mig när det gäller hörseln, för jag tycker baslinjen och melodin (kan vi väl kalla den) går rätt bra ihop 🙁

Jag har lyssnat, mången gång! Förstår inte att du tycker denna låter off.. men jag har antagligen lyssnat alldeles på tok för mkt på den.. hehe

Kul att diskutera med er!

Ja! Men kämpa vidare!! 😎

Rent soundmässigt lät det ju rätt "tight" om beatsen i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vidhåller att melodierna inte funkar. Eftersom det är flera som reagerat så kan det kanske ligga något i det?! Trots att du spelat gitarr sedan du var 12... men hur gammal är du? Om du skall fylla 13 så har du ju inte spelat så länge, men om du är 86 har du ju spelat lite mer. Om det nu är regelbundet och seriöst spelande.....

Harmonierna känns i vilket fall fel, det byts till tonarter som inte känns bekväma, kalla det vad du vill, men tänk igenom och testa att ändra i enlighet med de kommentarer som du fått. Det kanske är det lyft som behövs för att du skall bli "Da Benassi-king"?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var tvungen att göra något liknande för att se om jag kunde skruva till benassi-soundet.. lyckades väl hyffsat tycker jag. 😄 Kommenterar inte din låt då du redan fått en hel del kritik att jobba med! 🙂

Jävlar vad flott! Låter ju grymt proffisgt, mycket bättre än vissa artister med skivbolagsreleaser 😄

Jag betalar 15 spänn för din flp-fil 😄

Till den som undrade, jag är 21 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte införa en regel på forumet som säger att man måste direktlänka till låten? Jag menar alltså så man kan lyssna på låten i webbläsaren...

Kanske inte en regel men kanske en uppmuntran

edit: ahaa hittade en demo av dig UTAN direktlänk https://www.studio.se/index.php?showtopic=31074 Nu vill jag höra ditt försvar hehe.. 😉

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...