Jump to content
Annons

Widescreen eller inte


suprapappa

Recommended Posts

hej

ska snart införskaffa 2 st nya 19" plattskärmar.....

jag kan inte bestämma mig för om jag ska köra på widescreen eller inte

jag vinner pixlar på bredden men förlorar på höjden och båda är viktiga för mig när jag kör cubase

(nästan idiotfråga men ..... med widescreenskärmar följer det väl drivrutiner som installerar den upplösningen i win xp?....normalt kan jag ju inte välja t.ex. 1400x900)

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska ju inte vara några problem alls - men tänk på att en 19" wide har färre pixlar på höjden än en vanlig 17"...

Om du sedan överväger 19" vanlig (icke-wide... :rolleyes: ), så är det ingen skillnad i upplösning jämfört med en 17" - utan enda skillnaden är att allt blir större.

Arbetsytan blir alltså inte större med en 19" än med en 17" (inte när det gäller 19" wide heller) - utan det är bara pixlarna som är större. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde 2 st 20" skärmar 1600x1200 men fick av misstag 2 st widescreen 1680x1050. För att, om möjligt, slippa allt strul med att skicka tillbaks skärmarna och vänta på de rätta så gav jag skärmarna en chans men jag kände hela tiden att det var bättre att lägga dom pixlarna på höjden.

Bytte ut wideskärmarna mot 4:3skärmarna och jag har inte ångrat mig sen dess. Det är bra att ha lite höjd också när man har 1000 olika spår och det blir ju väldigt brett ändå när man har 2 skärmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde 2 st 20" skärmar 1600x1200 men fick av misstag 2 st widescreen 1680x1050. För att, om möjligt, slippa allt strul med att skicka tillbaks skärmarna och vänta på de rätta så gav jag skärmarna en chans men jag kände hela tiden att det var bättre att lägga dom pixlarna på höjden.

Bytte ut wideskärmarna mot 4:3skärmarna och jag har inte ångrat mig sen dess. Det är bra att ha lite höjd också när man har 1000 olika spår och det blir ju väldigt brett ändå när man har 2 skärmar

tyvärr är en 1600x1200 dyrare än wide 1680x1050........väljer jag det senare kommer jag ändå få fler pixlar på båda ledderna än vad jag har nu (1280x1024) även om det är marginellt på höjden

Link to comment
Dela på andra sajter

19 tums widescreen är ingen höjdare 🥰

Då är det helst 23 tum och uppåt som gäller men då skjuter priset iväg också.

Två vanliga 19 tummare för samma pris som en widescreen på 23 tum.

Då väljer jag två 19 tummare hellre.

Widescreen torde vara bäst för dom som ska göra lååånga låtar...typ synfonirock.. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

19 tums widescreen är ingen höjdare 🥰

Då är det helst 23 tum och uppåt som gäller men då skjuter priset iväg också.

Två vanliga 19 tummare för samma pris som en widescreen på 23 tum.

Då väljer jag två 19 tummare hellre.

Widescreen torde vara bäst för dom som ska göra lååånga låtar...typ synfonirock.. 🥰

*host* mixer *host*

🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En wide och en vanlig? Kan man ha det...

Widen till huvudfönstret och den vanliga till mixer och alla vst och effekter.

jag har just nu 2st 21" crt skärmar bredvid varandra.....dock olika fabrikat och lite olika storlek......det blir skevt och inte så kul.....med en vanlig och en wide lär det bli ännu värre

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska köpa två skärmar, använder cubase, en till projektfönstret, och den andra till mixer, vst, midifönster och andra pluggar.

Vad rekomenderar ni?

Funderar på två för 2000krst från samsung, wide.

Kan man få mer skärmar för de pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ha en vanlig som man flippar 90 grader så att det blir en longscreen för arrangeringsfönstret och sedan en wide för mixerfönstret!

Ser lite roligt ut säkert!

Men då blir det dyrt, ingen som har tips/rekomendationer på vad man ska välja eller undvika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

jag tror tamig 🙁 att jag har bestämt mig för två st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

MEN....på min dator finns just nu inte möjlighet till att ställa in en widescreen-upplösning....beror detta på avsaknaden av drivrutiner för en widescreenskärm eller kommer jag vara tvungen att köpa ett nytt grafikkort? (mitt grafikkort är ett GeForce FX5200 256mb)

Redigerat av suprapappa
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
beror detta på avsaknaden av drivrutiner

99% sannolikhet är avsaknad av drivrutiner, eller på att du har valt "show only supported resolutions"-typ i din kontrollpanel.

Ditt kort är gammalt, men inte sååå gammalt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
jag tror tamig 😛 att jag har bestämt mig för två st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

men dom får ju försenad leverans hela tiden.....

....och så fick jag syn på dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325474%20&cks=SWO

hmmm....jag får 3 såna för mindre pengar......ngn som har erfarenhet av VideoSeven?.....inte så hög kontrast men Cubase på 3 skärmar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror tamig 😄 att jag har bestämt mig för två st http://www.webhallen.com/prod.php?id=63382

men dom får ju försenad leverans hela tiden.....

....och så fick jag syn på dessa http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325474%20&cks=SWO

hmmm....jag får 3 såna för mindre pengar......ngn som har erfarenhet av VideoSeven?.....inte så hög kontrast men Cubase på 3 skärmar 🙂

Kommer se ut som du har kommandobryggan i startrek 😎

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...