Jump to content
Annons

Förstärkare till Monitorer!


Bassebas

Recommended Posts

Hej.

Nu är det så att jag använder en gammal technics förstärkare och högtalare som monitorer.

Men det har nu visat sig att min förstärkare har blivit defekt, d.v.s den ger olika ljud till högtalarna!, vänster basar mer och höger är nästan utan bas fast den har höjd diskant.

Men just nu känner jag inte för att köpa ett monitorer, så jag tänkte att jag skulle börja med en studio-förstärkare och köpa passiva monitorer senare 😛

Men vad ska jag ha?

Behringer har ju en förstärkare, men om den är nånting att lita på, det vet jag inte.

JAG HAR SÖKT på forumet men inte funnit nånting givande.

Jag lär ju inte behöva nånting som 2*500 watt rms..

HJÄLP! 🙂

Edit: mina högtalare är nu 75 watt .

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är du säker på att det är stärkaren.

Koppla om kanalerna...så vänster utgången går till högra högtalaren och vice versa.

Så du kan du höra om det är stärkaren eller högtalaren som det är fel på, innan du köper något.

Link to comment
Dela på andra sajter

njae. det har jag inte provat.

Jag tänkte att det var ganska osannolikt att på en högtalaren skulle bas-högtalaren vara slut och på andra att diskanten sku va defekt.

Liksom dom är ju hela, int trasiga på något vis.

De här är just inte mina högtalare men dom ser ut såhär:

http://www.audioscope.net/popup_image.php?...0381b47040fb976

Edit: Dom låter ju bra annars, inget sprakande eller något. Men jag ska testa byta kanaler när jag kommer hem ikväll.

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Det sista som går fel på en högtalare är nånting som syns fysikst på elementet. Dra inga slutsatser ev det.

(Trots att de snabba bilarna alltid är röda, är inte de röda bilarna alltid snabba)

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar för svar. 😆

Men mina aningar var rätt.

Stereon är defekt. punkt slut. Jag provade byta kanalerna och det vissa sig att det var stereo som spökade.

Så, nu till poängen.

Tips på en studio förstärkare? 😉

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på en studio förstärkare?  🙁

Jag vet inte... men du kanske ska pröva att använda gaffa-tejp och tejpa ryggen på tidningen? Då kanske den håller lite längre!

😉

Nåja... Nåt från Bryston kanske skulle vara nåt att hänga i julgra(h)nen?

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Tips på en studio förstärkare?  🙂

Jag vet inte... men du kanske ska pröva att använda gaffa-tejp och tejpa ryggen på tidningen? Då kanske den håller lite längre!

😎

Nåja... Nåt från Bryston kanske skulle vara nåt att hänga i julgra(h)nen?

HAHA 🙂

Det tog en stund innan jag fattade poängen!

Men bryston, har du hört bra om dom/testat? 😉

Edit: OJ, I SKOGARS MÖRKER VAD DOM KOSTADE MYCKET! några billigare alternativ? 🙁

Redigerat av Bassebas
Link to comment
Dela på andra sajter

En förstärkare blir inte "slut".. Jag tycker att du ska skaffa en burk oxidrengörare och ta och rengöra potentiometrarna för volym, bas diskant etc.. Det är säkert där felet sitter.

Bra oxidrengöring är t.ex den här

Link to comment
Dela på andra sajter

En förstärkare blir inte "slut".. Jag tycker att du ska skaffa en burk oxidrengörare och ta och rengöra potentiometrarna för volym, bas diskant etc.. Det är säkert där felet sitter.

Bra oxidrengöring är t.ex den här

Det var faktiskt en bra ide 🙂

Men är det inte så att kondensatorer blir dåliga med tiden?

Förstärkaren är från 1978........

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns faktiskt - tro det eller ej - de som lagar förstärkare än i dag. Som jag t ex... Vi är ett utdöende släkte av dinosaurierna som en gång kallades radio- och tvreparatörer. 🙂

Samuel

Redigerat av Sampel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...