FredrikMikaelsson Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 (redigerat) Edit: Nu är den klar och upplaggd! kolla här>>>>>>>> Yes, då var min lilla video färdigklippt. Jag har dragit ner den till en fil och det är just nu en avi fil, typ 1 gig stor. När jag skickar iväg mitt lilla promopaket till tv-stationer o annat, vilket format vill de ha på videon? Vad är smartast att ha för format på videon när den ligger på hemsidan? Folk har ju Mac o grejer, då kanske inte avi funkar? Slutligen, i vilket program packar jag filen bäst, komprimerar den så att den går att ladda ner i någorlunda format och storlek? Är det någon som har erfarenhet av detta så tipsa mig gärna! /Fred Redigerat 20 oktober 2006 av FredAsp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
rainydays Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 Om du bara ska skicka runt en video tycker jag nästan att du ska göra en DVD av det. Annars är en relativt lågt komprimerad MPEG-1 att föredra eftersom det går smärtfritt att öppna nästan överallt. På hemsidan skulle jag satsa på Flash 7 för streaming och MPEG-1 eller MPEG4 för nedladdning. Det beror ju lite på hur mycket du vågar chansa. Förmodar att du inte är i någon position där folk är desperata efter att titta på din video, och då kan du lätt förlora många tittare/lyssnare på en illa vald codec. Så generellt, gammalt är bäst, så länge inte innehållet tar allt för mycket skada av det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Odel Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 Vad är det för video? Jag vill se jao! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 (redigerat) Till TV-stationer mm: DVD, kolla vilken utnivå de vill ha för sändning. Till ens websajt: lägg upp på YouTube och lägg in på din sajt. så funkar det hos alla. och du sparar plats på din server. man får alltså Embed koden för att lägga upp videon på ens egen sajt. Redigerat 24 september 2006 av chrisB Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 24 september 2006 Trådstartare Dela Postat 24 september 2006 Vissa säger att DVD inte är bra, att man ska skicka en vanlig "dataskiva" till TV-stationerna... Hur är det egentligen? rainydais, självkalrt är alla helt galna i att se min video 🙂, men du tänker helt rätt! Odel, det är min kommande singel, skön ska/reggae typ 😑, kul att du vill se den, det piggar upp! Kollade på din Sons video ChrisB, den hackade som fan, så det var kanske inte någon världsbra ide även om tanken var god 😉 Ska nog lägga ut den där med, trotts allt. Repar bandet i Slagsta eller? Själv är jag uppvuxen i Skogstorp! /Fred Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 24 september 2006 Dela Postat 24 september 2006 filmen hackar inte i sig utan det beror på uppkoppling. filmen börjar att spela innan allt har hunnit hem. har man långsam uppkoppling så blir det trögt. men man spar en hel del pengar på att inte lägga upp den hos ens egen server. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jimmy Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 Skicka en dvd-r med lite olika format. Quicktime Animation/MjpegB, Microsoft DV AVI, MPG1 i PAL-upplösning. Jag tror det är smart att ge mottagaren möjlighet att välja. Har du några bra format att välja på så ökar risken att dom visar det dramatiskt. Skickar du bara ett så är det stor risk att du skickat fel. Du kan ju också kontakta dom viktigaste mottagarna och ta reda på vilka format dom helst vill ha. En viktig sak med tv-stationer är ljudnivån. Det brukar skilja sig åt en hel del. En del jag gör reklam till kör med -12dB, andra -3dB. Ligger du utanför deras kravspec så visar dom det inte helt enkelt. Kanalerna blir petigare o petigare med ljudnivån så glöm inte den biten. En annan sak när du levererar digitalt är fieldsordning. En del vill ha lower field, andra upper fields. Levererar du i fel fieldsordning så "strobbar" filmen (snabba rörelser hackar). Med tanke på din musikinriktning så kanske det inte är nåt större problem, allt kanske är i slowmotion Ja, det är en jungel. Och det bara fortsätter. En del kanaler SKA ha svartrutor i början o slut, en del MÅSTE ha en counter, testbild o testljud. Anledningarna att inte visa en film kan bli många. Alla tv-kanaler brukar kunna skicka en teknisk spec i pdf-format. Ring runt o fråga innan du gör för mycket jobb. Har du tur så kanske dom flesta du tycker är intressanta att skicka till kan samsas om en typ av fil. Ibland KAN grisar flyga. /Jimmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 Annars brukar ju Tv-Stationerna vilja ha Betacam SP. Fast det kräver ju rätt så avancerat utrustning att föra över från dator till betacam sp som är ett bandformat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jimmy Postat 26 september 2006 Dela Postat 26 september 2006 Ja, eller Digibeta. Men fler o fler föredrar datafiler (om det är rätt gjort). Problemet med att köra över det till band är att man får en försämring. Av egen erfarenhet så föredrar jag QuickTime Animation helt klart före Betacam SP (som är ett analogt format). Kör man digibeta så är det inte helt självklart. Vill man vara överjävligt hightech så kan man leverera i QuickTime 16bit okomprimerat. Men då räcker inte en dvd-r. /Jimmy Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 27 september 2006 Trådstartare Dela Postat 27 september 2006 ok,kör nog på Quicktime formatet... Någon beta utrustning har man ju inte direkt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 27 september 2006 Dela Postat 27 september 2006 Ja, eller Digibeta. Men fler o fler föredrar datafiler (om det är rätt gjort). Problemet med att köra över det till band är att man får en försämring. Ja. Och dyrt som tusan. Och att ztv vill ha betamax fattar jag verkligen inte. Nu när de nya digitala kanalerna öppnas kommer det säkert bli rulljans bland DIY-videomakare. Det skulle vara intressant om någon med erfarenhet eller inblick i de nya kanalerna kunde berätta lite om det. Känns som en rörelse värd att hänga med på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 29 september 2006 Trådstartare Dela Postat 29 september 2006 kan tänka mig att det kostar ett par slantar, jepp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 11 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 11 oktober 2006 Så här gick det med videon!!! >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>FredAsp>>>>>>>>>>>>>>>><< Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 11 oktober 2006 Dela Postat 11 oktober 2006 "The requested URL /video/kom.wmv was not found on this server." Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 "The requested URL /video/kom.wmv was not found on this server." ók, ja dom har tagit bort den från min serverplats för att den tog för mycket laddningsplats eller något... ska se vad jag kan gör aåt det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 "The requested URL /video/kom.wmv was not found on this server." ók, ja dom har tagit bort den från min serverplats för att den tog för mycket laddningsplats eller något... ska se vad jag kan gör aåt det... Har du (B-)One eller? 😄 Du kan väl lägga videon på Putfile? Eller ev. nån av flashvideosajterna som YouTube eller Google Video Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
pirateKING Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Skön video! Och skön låt! Hoppas det går bra. (Lite synd att det var i svartvitt, kan tänka mig att det är väldigt fina färger i Baskien 😄) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 "The requested URL /video/kom.wmv was not found on this server." ók, ja dom har tagit bort den från min serverplats för att den tog för mycket laddningsplats eller något... ska se vad jag kan gör aåt det... Har du (B-)One eller? Du kan väl lägga videon på Putfile? Eller ev. nån av flashvideosajterna som YouTube eller Google Video nop, surftown. Dom vill inte säga varför jag inte får ha filen där heller. Så fort jag lägger upp den igen så nekas den... Men jag har bytt namn på den så det funkar la ett tag till 😕 Har inte google köpt dom just? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Skön video! Och skön låt! Hoppas det går bra. (Lite synd att det var i svartvitt, kan tänka mig att det är väldigt fina färger i Baskien ) Jo, det var nice! Men när man har en billig DV-kamera och filmar med så blir inte färgerna så bra... därför valde jag att ta bort dem 😕 Men du, du får åka dit o kolla själv, riktigt nice! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Har inte google köpt dom just? Jo, precis. YouTube har blivit ett fenomen värt många miljarder. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Linus Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Jösses, jag fick ju låten på huvudet innan den tog slut! Då får jag gratulera och hoppas att den plockas upp hos musikkanalerna fort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Jösses, jag fick ju låten på huvudet innan den tog slut! 😲Då får jag gratulera och hoppas att den plockas upp hos musikkanalerna fort. Kul! tack! Men mitt webbhotell vägrar låta mig ha den på servern... Vad ska man göra? Mitt bytanamntrick fungerade i 10 min 🙁 Dom plockade bort mina andra två MP3 or också. Shit, det är ju nu man vill att saker o ting ska funka! /FredAsp Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Dom plockade bort mina andra två MP3 or också. Verkar jävligt amatörmässigt. Jag antar att du betalar typ 1€ / år eller nånting för en sån svindlande servicenivå? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Dom plockade bort mina andra två MP3 or också. Verkar jävligt amatörmässigt. Jag antar att du betalar typ 1€ / år eller nånting för en sån svindlande servicenivå? nej Surftown Sweden Kronor. 12 kr månaden... Så trist det är... Och svarar gör dom inte heller på mina frågor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 nej Surftown Sweden Kronor. 12 kr månaden Jaja, min point exactly. Du betalar ju i praktiken ingenting, så då får du just det.. nåja. Med lite större satsning lär du få en fungerande service. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 nej Surftown Sweden Kronor. 12 kr månaden Jaja, min point exactly. Du betalar ju i praktiken ingenting, så då får du just det.. nåja. Med lite större satsning lär du få en fungerande service. Jo, men dom lovar ju något helt annat! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jimmy.H Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Skön låt! En liten fundering bara. Är det en muspekare man ser röra sig uppåt i bild kring 2.44? 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lonian Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 (redigerat) Snygg video. Dock om jag får peta in lite kritik så hade jag velat se lite mera blandning i filmen. Nu är ju säkert videon helt klar osv. Men det skulle inte skada med att få se dig spela lite instrument ibland i låten. Få se lite av din studio osv. Sedan om det skulle hända lite mera i videon hade vart att man höjer poängnivån ytterligare. Man vart glad när man fick se lite variation, som när du filmade annat än endast digsjälv. Vill se lite mera av när du knallar omkring och filma båtar, fiskmåsar eller vadsomhällst. Dansen blir lite smått utdragen. Ta det inte negativt, det är ju roligt att se på. Men om du förstår vad jag menar, dosen blir lång =) Slutet var bäst =) Redigerat 12 oktober 2006 av Lonian Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Tja, jag har sett professionella videos som är sämre! Trevligt pop-reagge-snöre om än inte min påse direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
FredrikMikaelsson Postat 12 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 12 oktober 2006 Skön låt! En liten fundering bara. Är det en muspekare man ser röra sig uppåt i bild kring 2.44? 😄 Det här hemligt 😄 tack Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.