Jump to content
Annons

Tystnaden talar

hammagrella

Recommended Posts

Ni som hört mina inspelningar kanske lagt märke till att det är lite brus i bakgrunden som kommer från sång-micken.

Det här beror inte på att rummet är särskilt dåligt dämpat eller isolerat utan snarare på att när man krämar på med lite efterbehandlingscompress när man mixar så uppstår ett brus i sång-spåret, där jag inte sjunger alltså.

Det här finns det väl någon plug eller inbyggd funktion som kan fixa, dvs ta bort alla tysta partier - eller ska jag göra på nåt annat sätt tycker ni?

🙁😄😲

Dela på andra sajter

Annons

Har ingen koll på cubase, men jag antar att det liksom finns en slinga med plugins som ligger i en serie efter varandra. Innan du klickar fram kompressorn så ska du ha en gate.. fan! NÅN MED CUBASE!! Hjälp honom!! Har ju ingen aning om hur dedär programmer ser ut.. 😉

Dela på andra sajter

det är låter jäkligt konstigt.. Så signalen delas ut till alla pluggar och mixas sen ihop?? Då missar man ju otroligt mycke när man ska mixa om det inte går att lägga dom i serie (som t ex gate och sen kompressor).. eller EQ och sen kompressor.. osv osv osv..

Dela på andra sajter

Om du använder Cubase SL/SX då har du Autogate inne i Dynamics som du hittar i fliken inserts, där finns även Limiter. Lycka till. 😉

mvh:Zando

Dela på andra sajter

Nej, herregud. Så galet KAN det ju bara inte vara. Det lilla jag har kört Cubase fick jag intrycket av att det funkade precis som i Sonar som jag är van vid. Man har en effektKEDJA. De ligger efter varandra med andra ord. Det som är lite pinsamt med Cubase är att man inte kan flytta om ordningen på dem... fniss.

Hmm. Jag har aldrig tänkt på det faktiskt, men det är ju sant att Inserts är numrerade i Cubase SX vilket tyder på att de är seriekopplade. Men som du säger kan man inte flytta om dem. Inte utan att behöva göra om dess inställningar iaf. 😉

edit: det är fördelen med att vara rookie, då lär man sig hela tiden nya grejor... 🙂

Redigerat av hackeman
Dela på andra sajter

för att klargöra:

En gate känner av volymen på spåret och är den under ett inställt tröskelvärde så nollställs volymen helt. Man sätter compressorn efter gaten för att då finns det inget brus att förstärka mellan fraserna. Bruset medan man sjunger försvinner inte dock (om man nu inte skulle ha en superavancerad gate som analyserar brusets komponenter och filtrerar bort de under sången också).

Dela på andra sajter

Tack vänner! Om ni hör nåt brus från mig i framtiden efter detta så får ni väl slänga en gammal cykel på mig.

bike1z.gif

De är så förbannat svåra att få tag på nuförtiden. Tillika svåra att kasta över Internet.

Dela på andra sajter

Ska ni köra Gate och kompressor ihop ska gaten ligga sist

annars får ni inte väck bruset.  :rolleyes:

Nä... nu tror jag att du har fel.

Bruset finns ju kvar på partierna med sång, men gaten tystar helt där volymen hamnar under en viss nivå. Den fungerar likadant oavsett om du komprimerar först eller sist.

Gate är dock inte något man vänder sig till i första hand när det gäller brusreducering. Det viktigaste är att ha lågt brus redan vid inspelningen.

Edit: om man däremot lägger på reverb eller så, så gör man det normalt sett efter gaten (såvida man inte är ute efter avhuggna reverb etc.)

Redigerat av Andreas L
Dela på andra sajter

Hamma-G:Kör du med "hård-kompressor" efter micken? eller är allt i datorn?

Demonen, jag kör bara med soft compressor, i.e. Cubase inbyggda.

Jucklade lite med gate, reverb och compressor igår och jag tror jag börjar haja hur det funkar. Det här skulle man uppenbarligen behöva en grundkurs i nån gång! :rolleyes: Men nu förstår jag principen och lyckas få bort den väsnande tystnaden precis som jag ville.

Hacke: Aj! crash.gif

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.