Jump to content
Annons

Hur snabb processor behöver man?

Masse

Recommended Posts

Lutar åt att jag får sätta ihop en ny dator och undrar hur snabb processor man behöver? Blir nog en Intel-baserad dator. Framför allt kommer jag att använda den för audioinspelning och en del mjukvarusynthar och pluggar.

Dela på andra sajter

Annons

Känns som det är viktigare att lägga pengarna på ramminne än på processorn. Men någonstans i bakhuvudet säger det mig att processorn har betydelse för hur många pluggar och instrument man kan köra samtidigt. Men räcker en 2 gHz:are? Kanske bättre att gå lite högre så att jag slipper uppgradera om några månader?

Dela på andra sajter

Känns som det är viktigare att lägga pengarna på ramminne än på processorn. Men någonstans i bakhuvudet säger det mig att processorn har betydelse för hur många pluggar och instrument man kan köra samtidigt. Men räcker en 2 gHz:are? Kanske bättre att gå lite högre så att jag slipper uppgradera om några månader?

Om du redan bestämt dig för P4 är 2,8 - 3,0GHz mest prisvärt. Skiljer bara några hundralappar mellan dessa (beroende på 512-1024KB cache). 3.2GHz kostar än så länge mer än det smakar.

Dela på andra sajter

Förslag på moderkort? Lutar åt Intel D875PBZ...

Bygger inte burkar längre, så jag är inte up-to-date, men personligen hade jag nog köpt mig en barebone, t.ex från Shuttle. Finns från samma pris som ett Intel moderkort och uppåt. Dålig koll på vilka som är tystgående dock.

Kolla även denna tråd.

Dela på andra sajter

Processeorkraft i all ära.

Men jag tror att ramminne är viktigare.

Jag kör för närvarande med en Amd 1.7Ghz, 256DDR

och det är nätt och jämt jag kommer upp i 7-8 pluggar(VSTi´s alltså)

utan att det hackar. Boostar jag upp systemet med 256ddr till går det nog smärtfritt.

Så en 2ghz med knökafullt ddr är nog att rekomendera.

Sen ska man nog dela upp det lite och köra Programen från en

disk och audio/wav samt ev ljudbanker från en annan.

Dela på andra sajter

Processeorkraft i all ära.

Men jag tror att ramminne är viktigare.

Jag kör för närvarande med en Amd 1.7Ghz, 256DDR

och det är nätt och jämt jag kommer upp i 7-8 pluggar(VSTi´s alltså)

utan att det hackar. Boostar jag upp systemet med 256ddr till går det nog smärtfritt.

Så en 2ghz med knökafullt ddr är nog att rekomendera.

Sen ska man nog dela upp det lite och köra Programen från en

disk och audio/wav samt ev ljudbanker från en annan.

Självklart är RAM sketaviktigt - det sade jag inte alls emot. 🙂 Jag kör P4 2,8GHz och 512MB RAM och jag slår oxå i taket ibland, speciellt när jag försöker köra VSTi's rakt av istf hårda synthar + VST effekter. Så jag lär pumpa i minst 512MB till. Men P4 2GHz finns inte ens att köpa. Snart finns inte ens 2.6GHz kvar. Inte nytt. Och frågan gällde processor därav mitt svar. 😆

Det där med uppdelade diskar som så många förespråkar slutade jag med nångång mitten på 90-talet (bortsett från vissa servers). 😎 Med snabb disk i snabb burk är risken större att man blir frustrerad över att utrymmet tryter (vilket det gör tidigare om du splittar) än att det skulle lagga p.g.a progg på samma disk som audio. Jag vet att jag har halva världen mot mig här, men jag har iaf mina erfarenheter på min sida. 🙂

Dela på andra sajter

Nja vad jag menade med splittade diskar var

att ha just 2 diskar, inte partionera.

Om man kör 7200varvare så funkar det BRA.

En på 120 för Opsystem och program och en på 250 för

"annat" borde räcka, sen trycker man ner allt eftersom

på DVD. 😆

Och 2ghz P4 var ju bara ett förslag. Jag vet inte så mycket om stl

eftersom jag inte mäter 🙂 hehe.

Nja en P4 eller en Amd med dagens hastigheter duger bra!! 😎

PS: Kollade dustin och hittade 2.8Ghz P4 som lägst och

Amd Athlon Xp 2400+ som lägst.

Redigerat av Twilight_Zound
Dela på andra sajter

Varför funkar inte alla komponenter med varandra? Livet hade varit mycket enklare då...  🙂

De e business. Om produkterna och tekniken är för avancerad för gemene man kan man ta betalt för installation och support. 😆

Dela på andra sajter

Varför funkar inte alla komponenter med varandra? Livet hade varit mycket enklare då...  😆

Det kallas Macintosh. 🙂

Så sant! Och i gengäld är de som bekant inte lika bra på business biten. 😎

Dela på andra sajter

Förslag på moderkort? Lutar åt Intel D875PBZ...

Det tror jag är ett utmärkt val. Men jag har sett någonstans att det inte är idealalternativet om man sysslar med överklockning. Intel har för övrigt lite prissänkningar på gång för processorerna i sommar:

http://freespace.virgin.net/m.warner/CPUPricesIntel.htm

I en musikmaskin vill man inte riskera problem genom att chansa med överklockning, så det spelar mindre roll... Jag har ett sådant moderkort och en 3.2GHz CPU - och det fungerar ypperligt. Minnet är bara 1GB än så länge (överväger att gå upp på 2GB RAM), men jag tänker avvakta lite och se när nästa generation chipset etc kommer - så att jag inte lägger en massa extra pengar på RAM som jag inte kan använda när jag uppdaterar maskinen nästa gång...

Dela på andra sajter

mark my word när jag säger "hellre tyst dator än snabb dator". Jag är fast vid mitt värmeverk till dator och det finns inget som kan göra den både tyst och kall samtidigt. Så satsa på en tyst dator! Om du bara skall pyssla med musik så se till att få ett grafikkort utan fläkt (även om det är betydligt sämre/äldre för samma pris). You won't need that good graphics anyway.

Kom åxå ihåg att det är inte datorn som gör musiken, utan du...

Dela på andra sajter

mark my word när jag säger "hellre tyst dator än snabb dator". Jag är fast vid mitt värmeverk till dator och det finns inget som kan göra den både tyst och kall samtidigt. Så satsa på en tyst dator! Om du bara skall pyssla med musik så se till att få ett grafikkort utan fläkt (även om det är betydligt sämre/äldre för samma pris). You won't need that good graphics anyway.

Kom åxå ihåg att det är inte datorn som gör musiken, utan du...

Om inte annat kan man köpa långa kablar och placera datorn i en garderob eller ett annat rum. Rätt bra lösning för musikskapande, tror jag, särskilt om man har extern mixer och sådär så man inte springer och pillar så mycket bakpå. 🙁

Dela på andra sajter

Jag upplever inte datorns surr som något störrande inslag vid inspelning. Det skulle vara om jag skulle micka upp rummet, men oftast blir det närmickning och datorn står en bit från mikrofonen.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.