Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är det någon som har testat Eliosound AirEQ?

Det har buzz'ats en del om den på KVR och nu snackas det om ett eventuellt group buy.

Jag testade den lite kvickt idag och blev positivt överraskad. Lätthanterlig och med stor (törs jag säga det) analog känsla. En liten kul detalj är "air"-filtret som faktiskt känns rimligt. Dvs det lyfter fram något som inte låter skarpt och hårt. Åtminstone inte vid ett första intryck.

Om ni inte redan gjort det, kolla in demon på Eliosounds hemsida och återkom med era intryck!

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Skitgrym!

Jag gillar verkligen, tack för tipset.

Postat
Hade lite svårt för den. Airfiltret får man vara mycket försiktig med. Fullkomligt hysterikst vass.

Ja, i större mängder låter den, precis som allt annat, riktigt skarp och skärande. Men det material jag testade med funkade riktigt bra om man boostade upp mot 2 dB.

Kanske låter lite, men jag tycker det gör susen.

Angående pris så finns det ett erbjudande på KVR där man får 20 % rabatt, alltså ca €175. Och som jag nämnde tidigare verkar det vara en group buy på gång.

Postat
Angående pris så finns det ett erbjudande på KVR där man får 20 % rabatt, alltså ca €175. Och som jag nämnde tidigare verkar det vara en group buy på gång.

Jo fast med tanke på att jag inte tjänar några pengar på mina inspelningar är det fortfarande för mycket pengar för en EQ när det finns fina gratispluggar som NyquistEq.

Då finns det viktigare saker att lägga de pengarna på för min del 😳

Postat

Den pluggen hade jag varken hört eller sett. Ska spana in. Tack för tipset!

• 2 veckor senare...
Postat

Ja, då har Eliosound startat en group buy på KVR. Ordinarie pris är €219 och rabatten är som följer:

Antal köpare   Rabatt
1-9............5 %
10-19..........10 %
20-29..........15 %
30-39..........20 %
40-49..........25 %
50-69..........30 %
70-119.........35 %
120-199........40 %
200-299........45 %
300+...........50 %

Utöver det så får de första 30 som köper en licens ytterligare 10 % rabatt. Lägsta pris kan alltså bli €88.

Här hittar du den ursprungliga tråden och här är en direktlänk till Eliosounds Group Buy-sida.

Postat (redigerat)

Bumpar den här lite efter att ha läst en intressant recension av EQn i Future Music...

Den fick väldigt bra kritik där, och om man nu kan få den för 20% lägre pris så känns ju det jäkligt prisvärt!

Någon mer som köpt den eller testat den?

Hur resurskrävande är den? En EQ får i min mening inte äta för mycket eftersom man har det på nästan allt...

Redigerat av Torwald
Elof (oregistrerad)
Postat
Bumpar den här lite efter att ha läst en intressant recension av EQn i Future Music...

Den fick väldigt bra kritik där, och om man nu kan få den för 20% lägre pris så känns ju det jäkligt prisvärt!

Hur resurskrävande är den? En EQ får i min mening inte äta för mycket eftersom man har det på nästan allt...

Har den inte USBdongle?

Jag läste nåt på gearslutz om den här och det var klagomål på att den hade USBdongle och det kan jag förstå...

Postat

Har den inte USBdongle?

Jag läste nåt på gearslutz om den här och det var klagomål på att den hade USBdongle och det kan jag förstå...

Jo, den har dongle... Jag visste inte om det, jag läste det alldeles nyss.. Det är förståss lite irriterande, jag har ju redan en Steinbergdongle som sitter och retar mig lite 🙁

Å andra sidan tycker jag väl att det är värt det om man slipper piratkopiorna...

Postat

Har den inte USBdongle?

Jo, den har dongle... Jag visste inte om det, jag läste det alldeles nyss.. Det är förståss lite irriterande, jag har ju redan en Steinbergdongle som sitter och retar mig lite 🙂

Å andra sidan tycker jag väl att det är värt det om man slipper piratkopiorna...

Eliosound använder syncrosoft-dongle till AirEQ. Det betyder att om man redan har dongle till Cubase funkar det utmärkt att använda just den (eftersom Stienberg också använder Syncrosoft).

Och har man ingen dongle får man med en vid köpet av AirEQ (gäller även Group Buy). Frakten får man dock betala själv.

I princip varje kopieringsskydd har sina belackare. Och visst kan dom ställa till en del strul (som blåskärmar etc). Men när det gäller syncrosofts USB-dongle tycker jag nog att man kan ta det lugnt. Jag känner iaf inte till någon som fått problem av dem.

Postat (redigerat)

Appropå resurser så tycker jag inte att den drar så mycket. Lite mer än vad GlissEQ gör (vilket är min nuvarande kanalEQ). Jag läste ett snabbtest på KVR där man konstaterade att den låg mycket bra till i jämförelse med andra tillverkare.

Framförallt om man relaterar till välljudet! 🙂

Jag satt förresten och arbetade med PSP MasterQ idag. En EQ som jag tycker låter mycket bra (och som påminner om AirEQ i mycket). Trots gott resultat kunde jag inte låta bli att undra om jag inte nått ett bättre resultat på kortare tid med AirEQ.

Har aldrig hittat så lätt och så rätt med en digital EQ tidigare. Det är den typen av analog känsla jag menade i det första inlägget. Och det är självklart min högst personliga och subjektiva uppfattning! 😉

Ladda hem pluggen vetja! Det vore kul med fler åsikter, mina egna vet jag redan...

(Man behöver ingen dongle för att köra demon. Den är inte tidsbegränsad och saknar irriterande beep eller mutar)

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Postat
Appropå resurser så tycker jag inte att den drar så mycket. Lite mer än vad GlissEQ gör (vilket är min nuvarande kanalEQ). Jag läste ett snabbtest på KVR där man konstaterade att den låg mycket bra till i jämförelse med andra tillverkare.

Framförallt om man relaterar till välljudet! 🙂

Jag satt förresten och arbetade med PSP MasterQ idag. En EQ som jag tycker låter mycket bra (och som påminner om AirEQ i mycket). Trots gott resultat kunde jag inte låta bli att undra om jag inte nått ett bättre resultat på kortare tid med AirEQ.

Har aldrig hittat så lätt och så rätt med en digital EQ tidigare. Det är den typen av analog känsla jag menade i det första inlägget. Och det är självklart min högst personliga och subjektiva uppfattning! 🙂

Ladda hem pluggen vetja! Det vore kul med fler åsikter, mina egna vet jag redan...

(Man behöver ingen dongle för att köra demon. Den är inte tidsbegränsad och saknar irriterande beep eller mutar)

Edit: skrivfel

Det låter ju hur trevligt som helst; nu blev jag ännu mer sugen!

Bara att spamma reklam för group buyn så att man får mer rabatt då 😉

Vad är det för begränsningar på demon då? Om den inte är tidsbegränsat och låter som den riktiga, varför köpa den riktiga? 😆

Postat

Har den inte USBdongle?

Jo, den har dongle... Jag visste inte om det, jag läste det alldeles nyss.. Det är förståss lite irriterande, jag har ju redan en Steinbergdongle som sitter och retar mig lite 😆

jag tycker att dongel är ett riktigt roligt ord, som skulle kunna betyda en massa annat än något som du stoppar in i datorn.

Postat
Vad är det för begränsningar på demon då? Om den inte är tidsbegränsat och låter som den riktiga, varför köpa den riktiga?  😆

Jo, du kan inte spara inställningarna.

Säg att du har en demovariant av AirEQ i ditt projekt, sparar låten och stänger ned. Då kommer pluggen vara resetad när du öppnar upp projektet nästa gång.

Riktigt bra idé faktiskt. Det är bara att dema i lugn och ro!

Förresten, rabatten på group buy'en är nu uppe i 20%! 😄

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

SISTA DAGEN IDAG!

Rabatten är för studen uppe i 35% plus ytterligare 5% för 18 personer till (det vill säga fram till och med den hundrade personen).

Passa på!!

EDIT: Sorry för bump, jag skrev fel. Sista dagen är idag. Och rabatten är snart 40% :rolleyes:

Redigerat av Torwald

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.