Jump to content
Annons

Ljudkort till en AMD-baserad dator

Masse

Recommended Posts

Jag har en AMD 1,4 gHz processor, Iwill KK266 moderkort (utan raid). Vad jag har förstått så är inte det här en bra lösning för audioinspelning. Dels av egna erfarenheter och dels genom en del läsning på nätet. RME rekomenderar inte det här moderkortet för Hammerfall serien. Finns det något ljudkort som funkar med den här kombinationen eller måste jag bygga en ny dator som är Intel-baserad?

Dela på andra sajter

Annons
Jag har en AMD 1,4 gHz processor, Iwill KK266 moderkort (utan raid). Vad jag har förstått så är inte det här en bra lösning för audioinspelning. Dels av egna erfarenheter och dels genom en del läsning på nätet. RME rekomenderar inte det här moderkortet för Hammerfall serien. Finns det något ljudkort som funkar med den här kombinationen eller måste jag bygga en ny dator som är Intel-baserad?

Ifall du har ett VIA-chipset i burken kan du helt enkelt glömma att köra ljud av högre klass på det moderkortet. Alltså: har du VIA-chipset måste du tyvärr med största sannolikhet byta moderkort. Har du SIS, nVidia eller AMD-chipset är det lugnt.

EDIT: Det är alltså inte, som vissa tror, något problem med AMD-processorer alls, utan problemet ligger i fruktansvärt buggiga skitchipsets från VIA.

EDIT 2: ...och efter att ha läst om ditt specifika moderkort på Internet måste jag ju tyvärr meddela att det har ett riktigt buggigt VIA KT133A-chipset. Jag skulle inte ens bry mig om att prova att installera något hyfsat ljudkort i den burken, det kommer sannolikt bli helt oanvändbart. Se här (eller flera trådar på detta forum) för mer info:

http://p198.ezboard.com/fdelta1010forumthe...opicID=60.topic

(Gäller M-Audio-kort, men jag tror att det är samma för alla kort så fort man kommer upp i högre klasser än SoundBlaster och liknande)

Redigerat av egj
Dela på andra sajter

Enligt manualen till moderkortet heter chipset:et VIA VT8363A. Då känns det inte särskilt lönt att försöka få datorn att funka :-(

Några tips på bra moderkort? Hur snabb processor behöver jag ha? Känns onödigt (ej ekonomiskt) att köpa den som är snabbast.

Dela på andra sajter

Enligt manualen till moderkortet heter chipset:et VIA VT8363A. Då känns det inte särskilt lönt att försöka få datorn att funka :-(

Några tips på bra moderkort? Hur snabb processor behöver jag ha? Känns onödigt (ej ekonomiskt) att köpa den som är snabbast.

Jag är i samma situation som du, fast jag fick veta den hårda vägen att det inte fungerade. Köpte ett M-Audio Audiophile 2496 för några dagar sedan, och det klickar vid inspelning och uppspelning så att det överhuvudtaget inte går att använda -- har en AMD Duron 800 på ett Asus K7V-moderkort. Letar just nu efter ett bättre moderkort; som sagt finns det fungerande alternativ även för AMD-processorer. Kolla efter moderbord av fabrikaten Chaintech, Tyan eller Gigabyte som har AMD-chipset istället för VIA, de borde fungera mycket bättre. Har du tur hittar du ett billigt begagnat och kan sälja iväg ditt nuvarande kort för ungefär samma pengar, så slipper du gå back.

Dela på andra sajter

Har läst länken och tycker det är rätt klart att VIA-chipset inte är att rekomendera MEN att det kan funka med M-Audiokorten.

Ptja, vissa påstår ju att de har fått det att funka. Kul för dem, men jag har då inte det... Har försökt med i stort sett allt, installerat inofficiella patchar, petat på varenda inställning i Windows som går, osv... Allt till ingen nytta. Jag har helt gett upp hoppet om VIA, även om man mot förmodan skulle få det att fungera till slut känns det inte som man kan lita på systemet då.

Men om du är helt säker på att du ska köpa ett nytt ljudkort i vilket fall som helst så kan du ju köpa ljudkortet och prova med ditt nuvarande moderkort, det kan ju aldrig skada. Funkar det så gör det, annars får du väl köpa ett annat...

Dela på andra sajter

Vet inte hur pigga musikhandlarna är att sälja ljudkort på öppet köp, men man kan ju alltid göra ett försök.

Menade inte att du skulle byta ljudkortet, utan moderkortet. 🙂

Dela på andra sajter

Skaffa ett Mobo med N-force 2 chipset så slipper du krångel..dom funkar skitbra..

Jag kör ett ASUS A7N-X8 Deluxe ... och trots att just ASUS nyare kort kan vara kinkiga, har jag inte stött på några problem. Detta kortet har också en PCI-plats som inte delar IRQ med någon kritisk funktion= få störningar.

Har tidigare alltid kört med Abit och aldrig nånsin haft några problem med ljudkorten i dom maskinerna ( både Intel och AMD ).. ett annat kort som verkar vara intressant ur performance-synpunkt är Epox-serien ( med N-force 2 chipset )

Redigerat av demoniqus
Dela på andra sajter

Jag har funderat på att uppgradera bios länge, men är för feg. Men det är kanske inte fel att testa.

Ja, nu har jag uppdaterat mitt Abit K7A, eller vad det heter, till den senaste BIOS-versionen, och... klicken är nästan borta! Jag ska inte ropa hej för tidigt, men det verkar som det har förbättrats rätt mycket iallafall... Värt att testa att uppdatera BIOS och VIA's 4in1-drivrutiner alltså.

Dela på andra sajter

Det ska enligt uppgift inte vara några bekymmer med nyare VIA-chipset, så om det finns ett nyare moderkort som passar för din CPU, är det enklast att byta moderkort - så bör det fungera bra sedan...

Dela på andra sajter

Det ska enligt uppgift inte vara några bekymmer med nyare VIA-chipset, så om det finns ett nyare moderkort som passar för din CPU, är det enklast att byta moderkort - så bör det fungera bra sedan...

Inte för att vara pessimistisk, men det finns en del andra rapporter också -- se t.ex. detta: http://www.tecchannel.de/hardware/817/7.html

Där är det folk som har haft samma problem med lite nyare chipsets som KT-266. Även om det bör fungera med nyare VIA-chipsets så tycker jag det verkar enklast att helt enkelt avråda från köp av VIA ifall du tänker köpa ett nytt moderkort som ska användas för musikproduktion. För nyare kort finns ju nVidias nForce som alternativ, och där ska det inte vara några som helst problem. Då kommer du ju även billigare undan än med Intel 🙁

Dela på andra sajter

Efter allt klödd de senaste två åren är jag ganska trött på AMD-baserad dator. Sen om det finns nån som har ett sådant fungerande system så är det bara att gratulera dom. Jag kommer att satsa på en ny burk och behålla mitt ST Audio DSP24 value och hoppas på att dom nya drivisarna från ESI är bra.

Dela på andra sajter

Ni som har välfungerande musikmaskiner, är hjärtligt välkomna att skriva en snutt på mitt recensionsforum, om vilka komponenter som används etc (länk i signaturen). 😄

På så sätt kan ni vara till stor hjälp för de som famlar i mörkret och söker information. 🙁

Dela på andra sajter

Jag har två burkar med AMD och VIA-chipset, där jag i den ena

har två M-audio 24/96 kort, och i den andra ett Audiotrak Maya 44 Mk II.

Kör Win2k sp4 på bägge burkarna, har testat XP men det är ingen hit.

Fungerar klockrent med Cubase SL 2 och Reason.

Dela på andra sajter

Har installerat Vias 4in1 drivisar och jag måste säga att nånting har hänt med datorn. Jag kör en dual boot (Win98 & XP) och tidigare kunde jag knappt bränna en DVD-skiva (i Win98) pga att Nero inte använde mer än 20-30% av läsbufferten. Nu ligger den på nästan 100% :rolleyes:

Jag kör studion i XP och jag är väldigt spänd att se vad som händer när jag installerar 4in1 där. Återkommer!

Dela på andra sajter

Ni som har välfungerande musikmaskiner, är hjärtligt välkomna att skriva en snutt på mitt recensionsforum, om vilka komponenter som används etc (länk i signaturen). 🙂

På så sätt kan ni vara till stor hjälp för de som famlar i mörkret och söker information. :rolleyes:

Bra idé Claes...

Du kan ju starta en ny tråd som länkar dit och som admin får nita???

Dela på andra sajter

Nu har jag kört 12 ljudspår, 2 mjukvarusynthar och ett knippe effekter i XP och datorn spinner som en katt. Absolut inga problem! Tack för all hjälp och tips! Nu kan jag börja spela in igen och jag slipper bygga en ny dator 🙂

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.