Jump to content
Annons

Musikdator till totalförvirrad!

Masterpiece (oregistrerad)

Recommended Posts

Hej!

Jag vill köpa mig en första musikdator, inget jättelyxigt utan bara nått som funkar att lära sig på. Behöver kunna köra med en mic som behöver phantom o gärna få in ett midiklav. så man slipper sitta å pilla in noter med musen 😏

Jag vet att ni svarar på liknande o säkert samma fråga hela tiden, men jag har faktiskt kollat runt en hel del här på forumet o jag är inte så mkt klokare - detta beror på att jag kan typ INGENTING om det här ämnet!!

Så, jag undrar vad man behöver för att börja traggla sig igång med inspelandet till hyffsad kvalité, vart man hittar grejorna och vad det kan tänkas kosta?!!

Blir så glad så glad om nån kan tänka sig ta sig an en vilsen nykomling!

/Anna-Sofie

Dela på andra sajter

Annons

Du har helt rätt Masterpiece!

Man blir inte klokare om man inte har några grundkunskaper i all teknik som krävs för att köra igång!

En relevant fråga är dock...

Hur mycket får detta belasta din ekonomi?

Det ger folk här på forumet en chans att kunna göra en bedömning om vad som är genomförbart och inte.

Ha det bäst!

/Cruncharn'

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

😆 Tack!

Jo det är väl det som är grejjen lite, att jag undrar vad man kan komma undan med?

Om man bara vill börja lixom. Har ju tänkt lägga några tusenlappar på det såklart, men hur mycket ska man räkna med för ett halv enkelt nybörjar kit?

Ska kolla runt mera på studio, men har ni några idéer eller tips så svara gärna!!

Dela på andra sajter

😆 Hahahaha! Jag läste just lite på den däringa länken, jag fattade ju ingenting! Kommer ta sin rara lilla tid detta.. 😄
Dela på andra sajter

Vad vill du kunna göra?

Förstår att du vill spela in ljud och midi. Men sen?

Midi är bara koder av toners stryka och längd typ. Inget ljud i sig, och det kan kopplas till olika instrument. I datorn eller utanför. Det enklaste är i datorn, och de bra instrumenten kallas VSTI och drar kraft av datorn. Speciellt om du använder flera på en gång. Alla datorer har en midi-emulator som piper fram tonerna.

Ljudet beror mycket på micken, och ibland ljudkortet (om det har inbyggdt preamp). Vilket ljudkort du har behov av till en början är om du vill använda många ljudkällor samtidigt. Spela in en sång och gitarr var för sig. Eller spela in ett helt trumset på åtta kanaler. Jag rekomenderar antingen ett med matning (phantom) som du kalla det. Så slipper du köpa en separat pre-amp.

När det kommer till mick är vad du ska ha den till och vad den får kosta. Lättast för nybörjare är dynamiska mickar, sådana de använder live oftast. Slitstarka och ok ljud. Vill du höra tydligare och "bättre" ljud så är det en matat sormembranare, men de är känsligare och lite klurigare för en nybörjare. Puffskydd rekomenderas.

Sen får du inte glömma lyssning, monitorer är högtalare med rak frekvenskurva (att ingen frekvens blir starkare än någon annan vid samma styrka) som alla studior har. Budgetalternativ är lurar eller redan befintlig hemstereo.

Inspelningsprogram är också svårt att välja som nybörjare, cubase budgetversioner är lite kluriga till en början men det klarnar snart och är värt pengarna. Och har störst utbud om du är interesserad i kurser för nybörjare.

Lycka till

So Long

Zyan

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.