Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag funderar på att köpa några saker och "bygga" en "studio" i mitt sovrum.

Det jag har är för närvarande:

En Dator (en snabb och stark en)

En elgitarr

En akustisk gitarr

En Behringer V-amp 2

Efter att suttit på olika forum och läst olika tidningar och försökt lära mig, tycker jag ändå att jag har missförstått alltihop. Därför skulle det vara schysst om någon kunde berätta för mig om jag har rätt eller inte.

Det jag planerar köpa är:

En kondensatormick

En mickpreamp (BEHRINGER TUBEULTRAGAIN MIC200)

Ett mixerbord

Ett ljudkort (kanske ett m-audio delta audiophile 2496 eller kanske ett Delta 66 eller 44)

Ett midiklaviatur (MIDIMAN Radium49)

Mina frågor är som följer:

Behövs mixerbordet då mitt mål med inspelningen endera är att spela in separat, instrument för instrument men även att ibland spela in gitarr och sång samtidigt?

Går det inte att "linea" både gitarr och sång i ljudkortet? Är det så att man behöver mixerns preampar för att få ett bra ljud?

Vad använder man mixern till utöver att bara använda sig av preamparna? Kan man använda den då man mixar i cubase sx? Eller mixar man ljudet innan man spelar in det? Och då jag använder mig av v-ampen, ska jag "linea" den till mixerbordet eller direkt till ljudkortet?

Ang. midi, det framgår inte tycker jag från musikbörsens hemsida, om det går att med ljudkortet delta 66 eller 44 spela in midi. Kan nån ge klarhet?

De här frågorna har ställts hundra gånger men vafan, trots att jag läser och läser och läser tycker jag mig inte bli ett dugg klokare, förihelvete! 😏

Annons
nattvaktaren (oregistrerad)
Postat

Bra rubrik.

Postat

Lajna V-ampen direkt till ljudkortet. Använd både left och right-utgångarna, annars blir det mono. Kör även mickpreampen rätt i ljudkortet. Jag har aldrig förstått riktigt vitsen med mixerbord om man bara spelar in på en kanal åt gången. Mixerbordet kan dock vara bra om du har latency (fördröjning) på ljudkortet.

Vad jag har förstått och erfarit är att billiga mixerbord har en tendens att brusa som fan. Mickpramparna är för dåliga helt enkelt.

Jag skulle vilja lägga in ett litet aber för din tänkta preamp. Behringer... hmmm... kör själv med en ART tube MP. Billig, men fan så bra. Inte ett brus så långt örat kan nå.

Sen skulle jag rekomendera dig att köpa en kompressor också. Har inte mycket till övers för mjukvarukompressorer. Bättre att ställa ljudet så att det blir bra INNAN du spelar in.

Postat (redigerat)

Hade nästan precis samma grejor som du har nu (hade redan en MIDI-keyboard, annars samma) innan jag började köpa studioprylar, och nu sitter jag förutom det med en Behringer MIC100-preamp, en Studio Projects B1-kondensatormick (rekommenderas!) och ett Audiophile 2496.

Koncist svar: nej, mixerbordet är i ditt fall mer eller mindre helt onödigt. Skippa det tills vidare. V-Ampen linar du direkt in i 2496:an; det finns ju separata left/right-ingångar på den. Kondensatormicken kör du från preampen direkt in i ena kanalen på 2496'an: ett mixerbord emellan blir tårta på tårta där, eftersom det sitter mickpreampar på mixerbordet, som sannolikt är sämre än Behringern.

Alltså: skippa mixerbordet. I övrigt bra val... Som sagt, Studio Projects B1 rekommenderas. 995.- på Musikbörsen, jävligt bra kondingmick för priset.

EDIT: ...och det var ju inte det du frågade, men bara för att få klarhet i det: det går att spela in MIDI med 2496, och även att styra MIDI-grejor med MIDI Out-porten. De andra korten vet jag inte... Men 2496 är nog det vettigaste valet om du ska spela in ett instrument i taget.

Redigerat av egj
Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Ett aber från mig också;

Kolla förihelvete efter alternativ till Behringer Preampen.

Den är inte bra.

Lägg hellre till en tusing eller köp på avbetalning, jag använder en Sudio Projects VTB1 1700-1800 kr ca. Mycket nöjd, annars ska ju Samsons lilla blå vara vass också, dessutom är den ju snyggast i sin kategori, vilket inte är helt oviktigt.

& mixern är som sagt onödig just nu, jag använder min enbart för lyssning.

Postat

Hej, tack för alla jättebra svar! Det känns skönt att veta att man kan skippa mixern tills vidare.

Jag har bestämt mig för ett audiophile 2496-ljudkort.

Då gäller det alltså att hitta en bra micpreamp:

Preamp ART TUBE MP

Behringer MIC100 (skippar jag nog efter era klagomål)

STUDIO PROJECTS VTB-1

Jag är ju inte något proffs, så hur mycket ska jag bry mig om micpreampen? Lönar det sig att köpa vtb-1an istället för art tuben? Eller är det bara en massa onödiga små detaljer jag inte kommer att behöva?

Sen så är det ju mikarna..

Jag hade spanat på en ADK A51st, men nu kom visst SP B1 med i bilden.

Jag kan tänka mig att lägga ut runt 1000-2000 kronor på en mik. Är det värt att köpa en mikrofon för 2000 istället för en som kostar 999? Eller är prestandan som skiljer så marginell att det inte spelar någon roll?

En sista fråga: Vad är skillnaden mellan en aktiv och en passiv monitor? (finns inte med i beräkningen ännu, men om ett tag lär jag ju behöva införskaffa mig sådana också)

Postat (redigerat)

kortfattat...

Jag antar att du menar monitorer ? (högtalare)

Aktiva monitorer har inbyggt slutsteg som driver högtalarna

Passiva monitorer kräver en förstärkare eller dyl.

Redigerat av sounden
Postat (redigerat)

Jag är inte heller något proffs, och jag kan bara säga att i mina öron är det inget fel på Behringern. Den gör det den ska, helt enkelt. Kan tänkas att jag vill byta ut den om ett år eller tre, men tills vidare är jag nöjd. Är ju faktiskt bara en (EDIT: två, hehe) här som har klagat på den hittills 🙂

Ang. mikrofon så valde jag i princip mellan ADK A51-nånting (den som kostar 995 på börsen också) och SP B1, och då jag inte har kunnat A/B-testa dem förlitade jag mig på vad andra sa, och SP fick överlag liiite bättre kritik, även om nästan ingen verkar direkt missnöjd med ADK'n. Vill du köpa en dyrare mik får du säkert en som är lite bättre för 2000 istället för 1000, frågan är ifall du kan märka/utnyttja skillnaden som relativ nybörjare. Jag är då väldigt nöjd med B1'an, och när vi ändå diskuterar det där med utseende är den ju inihelvete mycket snyggare än ADK-mickarna, silverfärgad och allt :rolleyes:

Aktiva vs. passiva monitorer: aktiva monitorer har inbyggda förstärkare (som datorhögtalare), passiva är som vanliga högtalare där man måste gå via en separat förstärkare mellan mixerbordet/datorn och monitorn.

Redigerat av egj
Postat
kortfattat...

Jag antar att du menar monitorer ? (högtalare)

Aktiva monitorer har inbyggt slutsteg som driver högtalarna

Passiva monitorer kräver en förstärkare eller dyl.

Det finns dessutom två typer av aktiva monitorer. På utrikiska kallas de "Active" och "Powered" - något som underlättar lite. Här hemma är dessvärre ofta inte den skillnaden så tydlig i reklamen...

"Active" innehåller ett elektroniskt delningsfilter och ett slutsteg per högtalarelement.

"Powered" innehåller ett enda slutsteg och ett passivt delningsfilter - och är alltså i princip en passiv monitor med inbyggt slutsteg...

Postat

När det gäller micar, så kan du lyssna på en massa olika modeller på min testsite. Det kan förhoppningsvis hjälpa dig att avgöra vad du vill ha. :rolleyes:

Billiga micpreamps som är väl värda en titt:

Line Audio Design DMP

Studio Projects VTB-1

Joemeek Three Q

Postat

Jag är väl en av de få som rekomednerar en ADK mick. Jag kör med ADK Vienna Edition, och är hur nöjd som helst. Kostar typ 2500:- men det är den värd tycker jag.

Postat

ADK A51 var väl egentligen den första av de billiga micar som hittde till Sverige och hade en överkomlig prislapp.

Själv har jag haft två A51s (sålde en nyligen eftersom jag har hunnit skaffa ännu bättre micar efter hand och därför inte känner något behov att behålla dem...) - och jag har varit mycket nöjd med dem i flera år, så jag har faktiskt inget negativt att säga om dem. Både Vienna och Hamburg edition är trevliga micar (finns också med bland mina testinspelningar).

Efter att jag har testat en hel drös med micar, har annars Studio Projects B1 varit den som har imponerat mest på mig med tanke på priset...

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
STUDIO PROJECTS VTB-1

Jag är ju inte något proffs, så hur mycket ska jag bry mig om micpreampen? Lönar det sig att köpa vtb-1an istället för art tuben? Eller är det bara en massa onödiga små detaljer jag inte kommer att behöva?

VTB1 har överhuvudtaget inga onödiga detaljer;

En gainratt

En tubeblendratt (hur mycket du vill ha av rörsimulatorn i ljudet, d.v.s hur "varm" signalen skall vara, enkelt förklarat)

En outputratt

Mic & line in samt de switchar som behövs

Allt som allt en mycket lättskött burk med ett enligt mig "gott ljud", som ljudteknikerna brukar säga.

Postat

STUDIO PROJECTS VTB-1

VTB1 har överhuvudtaget inga onödiga detaljer;

En gainratt

En tubeblendratt (hur mycket du vill ha av rörsimulatorn i ljudet, d.v.s hur "varm" signalen skall vara, enkelt förklarat)

En outputratt

Mic & line in samt de switchar som behövs

Allt som allt en mycket lättskött burk med ett enligt mig "gott ljud", som ljudteknikerna brukar säga.

Det är ingen rörsimulator, utan ett riktigt rör i VTB-1... 😉

Hela signalen går inte genom röret, utan som i de flesta billigare rörpreamps, så skickas det genom röret på samma sätt som en send-effekt. Det finns de som tycker att det är fel sätt att göra en rörpreamp - men jag tycker att den låter bra - och det är ju det som är viktigast...

En väldigt bra sak med VTB-1 är just att man kan stänga av rörinblandningen helt och få en ren transistorpreamp om man vill det, så att man är mer flexibel än om röret är inkopplat alltid.

Postat

Hej och tack igen för alla hjälpsamma svar!

Tack för sidan där man kunde lyssna på mikrofonerna. Jag med mitt otränade öra tyckte mig inte höra någon skillnad på de båda adk a51s och sp b1, men eftersom ni verkar tycka b1an är ett strå vassare, kör jag nog på den.

Så om SP VTB-1 inte innehåller några "onödiga" funktioner vad innehåller då Art Tube MP? (som ungefärligen kostar runt tusingen mindre)

Eller är det helt enkelt samma funktioner fast med olika kvalité och livstid?

Nåväl, efter den här frågan känner jag mig någorlunda mätt för stunden. Jag tror jag vågar traska mig till närmsta musikaffär nu.

Tjarå!

Postat
Hej och tack igen för alla hjälpsamma svar!

Tack för sidan där man kunde lyssna på mikrofonerna. Jag med mitt otränade öra tyckte mig inte höra någon skillnad på de båda adk a51s och sp b1, men eftersom ni verkar tycka b1an är ett strå vassare, kör jag nog på den.

Så om SP VTB-1 inte innehåller några "onödiga" funktioner vad innehåller då Art Tube MP? (som ungefärligen kostar runt tusingen mindre)

Eller är det helt enkelt samma funktioner fast med olika kvalité och livstid?

Nåväl, efter den här frågan känner jag mig någorlunda mätt för stunden. Jag tror jag vågar traska mig till närmsta musikaffär nu.

Tjarå!

Vissa mikrofoner är väldigt svåra att skilja ut om man inte har riktigt bra lyssning. Jag märkte en enorm skillnad när jag bytte från mina gamla Alesis till mina nya ADAM-monitorer. Vissa micar som jag inte hade hört skillnad på alls, märktes det då plötsligt en väldigt tydlig skillnad mellan...

Jag har inte testat ART Tube MP, så jag vet inte säkert - men jag har testat en liknande från Generis och har hört omdömen om en liknande från Behringer - och genom det misstänker jag att det är rejäl skillnad på brusnivån - och jag har för mig att de andra inte heller har möjligheten att stänga av rörinblandningen som på VTB-1 (rätta mig gärna om jag har fel...).

Postat

Tänk på en sak när det gäller mikrofoner. Det har ju blivit väldigt billigt att skaffa väldigt bra stormembransmikrofoner som ex. adk's a-51 etc. Det är ganska kul och ser dessutom rätt proffsigt ut att ha en stormembransmick oxå.

Tänk på.. stormembransmikrofoner och speciellt billiga sådana, som inte har valbar karaktär tar upp väldigt mycket ljud. Det kan vara jättebra, men det kan oxå vara ett problem när man sitter i sin hemmastudio utan riktig dämpning och brummande datorer. Om du bara skall köpa EN mikrofon så tänk noga över ditt val och anpassa det efter de förhållanden du skall jobba i.

Claes har ju massor av jättebra test som visa på hur de olika mikrofonerna låter, men de är antagligen inte några inspelningar som är gjorda i ett vardagsrum, eller odämpat hobbyrum.

Om du exempelvis i första hand är intresserad av att micka upp en akustisk gitarr så kanske det finns andra alternativ än just en stormembransmick.

När man listar saker man planerar att köpa till sin hemmastudio så borde det finnas en slant med för ljuddämpning oxå!

Bara lite extra tips och råd alltså. 😉

• 4 år senare...
Postat
Lajna V-ampen direkt till ljudkortet. Använd både left och right-utgångarna, annars blir det mono. Kör även mickpreampen rätt i ljudkortet. Jag har aldrig förstått riktigt vitsen med mixerbord om man bara spelar in på en kanal åt gången. Mixerbordet kan dock vara bra om du har latency (fördröjning) på ljudkortet.

Vad jag har förstått och erfarit är att billiga mixerbord har en tendens att brusa som fan. Mickpramparna är för dåliga helt enkelt.

Jag skulle vilja lägga in ett litet aber för din tänkta preamp. Behringer... hmmm... kör själv med en ART tube MP. Billig, men fan så bra. Inte ett brus så långt örat kan nå.

Sen skulle jag rekomendera dig att köpa en kompressor också. Har inte mycket till övers för mjukvarukompressorer. Bättre att ställa ljudet så att det blir bra INNAN du spelar in.

Jag varnar för A.R.T.'s produkter under 5000 kr. Jag äger en billig ART alpha tube preamp och den suger så jämfört med min VTB-1. Jag är så glad att jag skaffade den så jag hörde skillnaden. Art preampen tar bort så mycket nyans i ljudet och lägger ägen på en väldigt lätt distortion. Verkar inte särskilt genomtänkt.

Dessutom var jag inne och prövade studiomonitorer häromdagen på en butik, där de de hade en ART switch vars knappar glappade rejält. Det gjorde iofs deras SM Audio monitor kontroll.

Postat

Oj, vilken monsterbump på en över fyra år gammal tråd.

Att saker i musikaffärer glappar är väl inte så konstigt med tanke på hur många klåfingriga fingrar som är där och rattar och drar dagarna i ända.

Postat
Oj, vilken monsterbump på en över fyra år gammal tråd.

Att saker i musikaffärer glappar är väl inte så konstigt med tanke på hur många klåfingriga fingrar som är där och rattar och drar dagarna i ända.

Kan hända, men när jag ser flera ART produkter som går i stycker eller bara låter för jävligt så vill jag undvika dom och be folk att göra det samma tills företag slutar lura folk med dåliga produkter. Det finns unga musiker som satsar allt dom äger på musiken och så luras dom köpa skit.

Jag skaffa en VTB-1 och den slår allt i sin prisklass. Nu funderar jag på att skaffa en T-rex reverb enhet med rör. Kan aldrig få nog med rör.

Postat
Kan hända, men när jag ser flera ART produkter som går i stycker eller bara låter för jävligt så vill jag undvika dom och be folk att göra det samma tills företag slutar lura folk med dåliga produkter. Det finns unga musiker som satsar allt dom äger på musiken och så luras dom köpa skit.

Jag har nog bara testat en av deras preamps vad jag kan minnas. Och jag tyckte den lät ok för sitt pris (runt femhundringen tror jag).

Och jag har sett flera här på forumet som varit nöjda med dem.

Om folk köper en produkt som de inte tycker om så får de väl skylla sig själva. Om de tycker om dem så har de väl gjort ett bra köp?

Har svårt att se hur de skulle lura folk. Det är ju knappast så att de tvingar kunderna att köpa dem.

• 3 månader senare...
Postat (redigerat)
Jag har nog bara testat en av deras preamps vad jag kan minnas. Och jag tyckte den lät ok för sitt pris (runt femhundringen tror jag).

Och jag har sett flera här på forumet som varit nöjda med dem.

Om folk köper en produkt som de inte tycker om så får de väl skylla sig själva. Om de tycker om dem så har de väl gjort ett bra köp?

Har svårt att se hur de skulle lura folk. Det är ju knappast så att de tvingar kunderna att köpa dem.

Ofta slinker det in en eller annan "dålig" produkt bland produkter som ska hålla medelhög kvalitet och det känns som företagen pushar skit mer än någonsin idag.

Jag tycker det är svårt det här med preampar. Jag har försökt länge nu att få bra ljud i min VTB-1 med Rode NT-1A på sång, och sm57 eller Sennheiser e609 på AVT50 Marshallförstärkaren, men jag får inget "kräm" på den. Den är så tyst!

Någon som kan säga något bra om JoeMeek ThreeQ?

SoundonSound verkar ju inte alltför kritiska, som vanligt: http://www.soundonsound.com/sos/feb05/arti...emeekthreeq.htm

De menar att den är väldigt vintage med karaktär, men ren, och en enkel eq som fungerar fint och den har ett brittiskt ljud. Brittiska amps kan britterna behålla, tycker jag, men de hänvisar säkert till en annan slags ljudbild. Jag har för övrigt hört JoeMeek namn nämnas i samma mening som Neve. 🥰

Pris: $249 på Ebay = ca 2000 kr

Jag ska pröva bygga en egen 3-rörs stereo rörförstärkare på 30W utifrån ett DIY kit jag hittade i Kina på ebay. Jag förväntar inte storverk men jag hoppas kunna skita ner ljudet och låta lite som Beatles. Mixerbord på den tiden var ju fulla med rör. 30W borde ju ge lite extra gain också. Väntar på transformatorn nu. 😳

Pris: 500 kr.

Sen går det nog alltid hitta begagnat. Bara man håller sig till kvalitet och vågar riskera. Själv har jag aldrig fått hem något som var trasigt från ebay.

Redigerat av Bambimolester
Postat

Billiga mic pre-amp kan vara bökiga... jag tycker mig har upptäckt att det kan vara olika ljud mellan samma produkt...

Jag har en alto mic preamp mellan v-amp2 och delta 66... jag tycker att den gör sitt jobb... den livar upp v-ampen

Postat (redigerat)
Billiga mic pre-amp kan vara bökiga... jag tycker mig har upptäckt att det kan vara olika ljud mellan samma produkt...

Jag har en alto mic preamp mellan v-amp2 och delta 66... jag tycker att den gör sitt jobb... den livar upp v-ampen

Jag har också en Alto och den är löjligt dålig. =) Det beror ju förstås vad man jämför med. VTB-1 borde vara ett stort steg upp från en alto mictube. Men inte tillräckligt.

Hittade inget om Coop.

Redigerat av Bambimolester
Postat
Jag har också en Alto och den är löjligt dålig. =) Det beror ju förstås vad man jämför med. VTB-1 borde vara ett stort steg upp från en alto mictube. Men inte tillräckligt.

Hittade inget om Coop.

glömde att skriva det: alton är värdelös till sång, men den kan ge värme och liv till en v-amp

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.