Jump to content
Annons

Studiomonitorer i ropet!

drloop (oregistrerad)

Recommended Posts

Vilket NS-10 är det alla menar, oftast ser man att det är ett typ 6"-element på bilden medan på alla forum snackar alla om 8"!

Jag hade ett par passiva NS-10 en gång och dom hade ett 5/5.5"-element! Dom lät ju inte dåligt som små budgethifi-högtalare men mycket mer var det inte!

Att sitta och mixa musik i sådana är ju ett stort jävla skämt! Förstår inte hur man tänker då! Jo, jag satt och klippte senaste StarWars på min lilla svartvita 10"-monitor!

Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 66
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är det någon som gjort mätningar på monitorer och kollat vilka som är mest transparenta?

Det borde ju vara bra att köpa monitorer som är så ärliga som möjligt istället för att köpa såna som låter bra.

Det finns ibland en övertro på att stirra sig blind på mätvärden. Jag upprepar att monitorer som enligt min mening låter BRA, varken förskönar eller förfular ljudet, utan gör att det låter naturtroget.

Jämför med stormarknads-hifi och billiga "monitorer", där basen ofta är väldigt överdriven för att man ska kunna sälja mycket på att de låter häftigare och "bättre" än dyrare prylar, mellanregistret är dåligt upplöst och diskanten är ett skämt. Inbyggd loudnesskurva innebär att gemene man uppfattar det som att det låter "bra" - och det är lätt att lura sig själv på grund av det.

Jämför å andra sidan med vissa monitorer som sägs vara bra för att de överdriver mellanregistret så att det blir tydligare. Mycket musik grötar lätt ihop sig i mellanregistret eftersom det är där grundregistret är för väldigt många instrument. De beryktade och bespottade NS-10, som vissa har utvecklat en märklig hatkärlek till, har just detta hemska överdrivna mellanregister.

Personligen känns det helt fel med en monitor som låter så illa - men många har vant sig vid den. Jag föredrar monitorer där man har en fin detaljupplösning i mellanregister och diskant - UTAN att något register är överdrivet... 🙂

Dela på andra sajter

man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 🙂

En bra inspelning låter ju oftast bättre än vad det lät live. (om det är bra mixat vill säga)

med en bra mix kan man få allt att låta bra, men det låter inte som det egentliga ljudet!!!

Dela på andra sajter

Vilket NS-10 är det alla menar, oftast ser man att det är ett typ 6"-element på bilden medan på alla forum snackar alla om 8"!

Jag hade ett par passiva NS-10 en gång och dom hade ett 5/5.5"-element! Dom lät ju inte dåligt som små budgethifi-högtalare men mycket mer var det inte!

Att sitta och mixa musik i sådana är ju ett stort jävla skämt! Förstår inte hur man tänker då! Jo, jag satt och klippte senaste StarWars på min lilla svartvita 10"-monitor!

Det är dessa som är så "fantastiska... 🙂

Dela på andra sajter

Alla monitorer låter skräp, tacka vet jag akustiskt 🙂!

Hur menar du då?

studiohögtalare är nästan alltid färgade på ngt sätt, och man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 🙂

jag älskar NS10!!!!!! enligt mig så är det dom ärligaste högtalarna som finns!!! dessutom är dom så jävla snygga!!!!!!!

hade ett par på g för inte så länge sen, men blev snuvad på dom i sista sekund, så då blev jag sur o köpte en glass istället.. 🙂

Det var ett smart drag att köpa glassen i stället. Den var garanterat mycket mer prisvärd... 😛

hehe smaksak.. 😉

jag hade velat ha dom här..iofs ska jag väl försöka få tag i nya när jag flyttar till en annan studio (snart blire!! 😛 )

Dela på andra sajter

Ni är ju inte ens i närheten att snacka monitorer ju... Allt under 10" verkar vara närmonitorer för mig.. Sitter själv på ett par JBL 4430 matade av ett par Gas Ampzilla slutsteg som huvudmonitor.. Hör och häpna.. Som närfältare lyssnar jag (bl.a) på ett par "gratis" Yamaha NS-10M och det funkar superbra för mig... 🙂

Dela på andra sajter

Jag tycker Phonic P8, M-Audio BX8 och Behringer B2031A både ser likadana ut samt låter likadant 😉!

Genelec tycker jag låter helt annorlunda, en monitor dom liknar i ljudet är dock Mackie HR824.

Jag var och lyssnade på Mackie HR824 härom dagen.. och blev inte alls imponerad.

Precis 😛! Nej, men Phonic P8A är mycket bra för pengarna!

Jag tycker dom låter hemskt. 🙂

Jämfört med dyrare eller med annat i samma prisklass? - bara nyfiken!

Jämfört med dom i samma prisklass såklart... jag var inne på dom när jag köpte min Tapco S5 för någr aår sedan... dom hade ju fått sån bra kritik... här på forumet bland annat. Men nej hua, det lät ju inte alls bra om dom.

Nu är jag lite inne på ADAM-monitorer... Claes tjat har gjort mig intresserad så jag åkte och lyssnade på bland andra ADAM S2A... och dom lät ju verkligen bra! Dom är å andra sidan ruggigt dyra! 🙂

Lyssnade också på KrK E8... och ja, dom vill man ha... men 45,000:-/paret är ju lite väl saftigt 😛

Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur menar du då?

studiohögtalare är nästan alltid färgade på ngt sätt, och man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 😱

jag älskar NS10!!!!!! enligt mig så är det dom ärligaste högtalarna som finns!!! dessutom är dom så jävla snygga!!!!!!!

hade ett par på g för inte så länge sen, men blev snuvad på dom i sista sekund, så då blev jag sur o köpte en glass istället.. 😳

Vilken smak var det?

Dela på andra sajter

.... De beryktade och bespottade NS-10, som vissa har utvecklat en märklig hatkärlek till, har just detta hemska överdrivna mellanregister...

En intressant aspekt på att mixa i monitorer som överdriver ett viss område är att man kommer att kompensera detta i sin mix. Mixar man i NS10 kommer man alltså att få en mix med ett sänkt mellanregister, dvs precis som en dansgolvsmix skall vara.

Redigerat av c2k6
Dela på andra sajter

Hur menar du då?

studiohögtalare är nästan alltid färgade på ngt sätt, och man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 😆

hade ett par på g för inte så länge sen, men blev snuvad på dom i sista sekund, så då blev jag sur o köpte en glass istället.. 😆

Vilken smak var det?

hmm jag misstänker att det var magnum mandel.. 😮

Dela på andra sajter

Hur menar du då?

studiohögtalare är nästan alltid färgade på ngt sätt, och man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 😛

hade ett par på g för inte så länge sen, men blev snuvad på dom i sista sekund, så då blev jag sur o köpte en glass istället.. 😆

Vilken smak var det?

hmm jag misstänker att det var magnum mandel.. 😆

Hade det inte varit mer passande att trösta sig med en Nogger Lakrits? 🙂

Dela på andra sajter

Hur menar du då?

studiohögtalare är nästan alltid färgade på ngt sätt, och man kan aldrig få samma ljud med en mikrofon som det låter i verkligheten.. 🙂

Vilken smak var det?

hmm jag misstänker att det var magnum mandel.. 😆

Hade det inte varit mer passande att trösta sig med en Nogger Lakrits? 🙂

😛

näee.. gillar inte lakrits!! 🙂

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

En vän till mig säljer ett par Genelec 8050 med ett års garanti kvar. MUMS! =)

17-18000 skulle han bara ha för dom. Dom låter verkligen som en dröm!

Någon som är intresserad?

maila mig i så fall.

helloor@hotmail.com

/Robban

Dela på andra sajter

Har ett par B2030A som fungerar bra för mig, tunn bas dock.Bas finns i dom Logitech Z-5500 jag referenslyssnar i. Lyssnar i en massa annat också för säkerhets skull för att få det att låta rätt lite överallt. Börjar så smått lära mig att mix i B2030A nu. 😱

Dela på andra sajter

Alltså, jag skall avslöja en sak för er, men först skall jag berätta vad jag har erfarit och vad som kan sägas är en generell sanning för alla ljudtekniker/producenter och det vet ni ju redan:

1-Det spelar ingen roll vad det är för lådor eller vad det står på prislappen/fabrikatet, man kan sitta med världens dyraste monitorer och producera sunkmixar i 1000 år om man inte lär sig att tolka dom, hur dom låter i andra system osv osv, det sägs här och där att dom låter grymt bra etc men hajar man inte hur man jobbar med dom, har kontrollen så att att säga då är man LOST 🙂 detta är det primära och enda intressanta i sammanhanget, resten och tyvärr det som kan kallas för fällan etc är REN HYPE, därför kommer vi nu in på punkt 2:

2-Man kan i stort sett använda sig av vilka "vanliga" högtalare som helst idag, skillnaden mellan dessa budgetvarianter och dyra studiomonitors är inget man kan rättfärdiga eller påstå är mer eller mindre värt, återigen HYPE som med de flesta produkter i denna värld där man tvingas tro att all kvalitét måste kosta som satan för att duga, vilket inte är sant till 98% ungefär-för vissa grejor som är riktigt bra manufakturerade med dyra komponenter/kretslösningar kostar tyvärr lite mer och låter därefter (bra kompressorer tex-Chandler TG 1 eller annat...) fast är ändå för dyra såklart, skulle säkert kunna säljas 30-50% billigare om det inte vore för den medvetna märkeshysterin och aggresiva marknadsföringen vilken i sin tur innebär att tidningar världen över som anses som normgivande i tester och recensioner är köpta!

(har diskuterats gång på gång i både studio och hi-fi branschen, say no more...)

Alltså, man kan köra med sina favorithögtalare helt enkelt, och mitt tips är att dom skall vara så raka som möjligt dvs ha en naturlig återgivning utan speciell färgning, och det är det absolut inte alla hi-fi burkar som är, bara ett fåtal, och DOM gäller det att ha näsa och öron för att hitta, jag har redan hittat 2 st. olika som fungerar alldeles utmärkt för ändamålet, en mkt bra referens i mitt framtida kontrollrumsarbete som jag snart är klar med i kåken!

Tycker att 20-30.000:- är på tok för dyrt för något som man kan få för 3-6.000:- som fungerar lika bra, fast DET skulle ju ingen återförsäljare/tillverkare hålla med om förstås, i eget intresse...

Jag har hört INO-audio´s högtalare piP och pi60 och anser att dom är det bästa och mesta i fallet naturlig och klockren frekvensgång ända ner i superdjupet (pi60) hade jag råd skulle jag köpa dom för ca 20.000:- men samtidigt tycker jag inte att det får kosta så här mycket, eftersom min plånbok inte tillåter det (kanske inte ens hade reflekterat om jag var rik som ett troll...)

😳

Dela på andra sajter

En bra inspelning låter ju oftast bättre än vad det lät live. (om det är bra mixat vill säga)

Jag är lite delad till detdär ärligt talat. Det beror mycket på vad det är för musik. Jag har fortfarande inte hört en inspelning som återger känslan av att vara i rummet till 100%, och den känslan betyder väldigt mycket, iaf för mig. Men det är främst när det gäller akustiska instrument då.

På samma sätt som jag föredrar att se teater live framför en tv-inspelning, trots att tv-inspelningen egentligen är "bättre" med olika vinklar och närbilder.

Är med Rainy på det. Ett bra band låter alltid bättre live än på skiva men det är inte så många band som är tillräckligt bra för det. Sorry om det är lite o.t. Jag har Yamaha HS50 å är nöjd med dem (pris/prestanda etc). Så var jag lite on.t. i alla fall.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
En monitor skall inte inte låta bra! En bra monitor skall inte låta alls, dvs den skall låta som det man stoppar in i den. Låter den "bra" bör man bli misstänksam och lyssna noga en gång till efter vad det är som egentligen låter. Då bidrar den troligen med ett sound i form av

- distorsion i basen, så kallat "tryck"

- distorsion i mellanregistret, så kallad "värme"

- distorsion i diskanten, så kallad "briljans"

Håller helt med.

Man ska inte lyssna sig fram till en monitor man tycker låter 'bra'.

Man ska ha nåt som låter rättvist.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Alltså, jag skall avslöja en sak för er, men först skall jag berätta vad jag har erfarit och vad som kan sägas är en generell sanning för alla ljudtekniker/producenter och det vet ni ju redan:

- - - massor av text - - -

Du har både rätt o fel.

Visst kan man lära sig mixa i vad som helst, men det blir ju inte direkt lättare att mixa i högtalare som inte återger vissa frekvenser.

Man får lägga en hel del tid på att lära sig hur det låter, sen testa mixar i andra anläggningar.

Det går alltså, men är inte smart.

Dela på andra sajter

Håller med både Florian och MrPhil, har man högtalare som har en rak, ärlig, detaljrik frekvensåtergvning så går det alldeles utmärkt att mixa i (nästan) vilka högtalare som helst. Tar också tid att lära sig hur olika "billigare" monitorer är att mixa i, dvs hur det låter i bilen, mp3-spelaren etc och få en bra mix även där.

Inte så smart. Men med begränsad budget har i alla jag inget annat val.

Dela på andra sajter

Vad menar ni båda med inte så smart, det är ju precis det det är eller smart, vilket konstigt ordval i sammanhanget, handlar ju mer om självklarheter 😎 jag har ju redan sagt kriterierna med rak frekvensgång och bra omfång osv så vad är problemet?

Fortsätt att lura er själva om ni vill, jag gör det inte längre... 😮

Dela på andra sajter

- - - massor av text - - -

Du har både rätt o fel.

Visst kan man lära sig mixa i vad som helst, men det blir ju inte direkt lättare att mixa i högtalare som inte återger vissa frekvenser.

Man får lägga en hel del tid på att lära sig hur det låter, sen testa mixar i andra anläggningar.

Det går alltså, men är inte smart.

man får ALLTID lägga en massa tid på att lära sig hur olika monitorer låter i andra system osv, tid tid och åter tid är vad allt handlar om i denna värld... det enda skälet man kan anföra emot mitt resonemang är i så fall kompatibilitet med andra studios, dvs att en producent som gillar att mixa i ADAM eller Genelec etc råkar komma till min studio och hajar ingenting pga mina spaceburkar i hans ögon...who cares... 😎

Dela på andra sajter

I mitt fall så skulle jag om jag haft råd köpt en monitor med mer botten på en gång. Alternativt en subwoofer till monitorpaketet. Nu får jag referenslyssna i annat för att jag än så länge har en tendens att lägga på för mycket bas när jag mixar i B2030a-monitorerna. Så på sätt och vis lurat mig själv då jag inte köpte monitorer med större frekvensomfång på en gång. Skillnaden var ca 5000:- till de Genelec-monitorer som jag i så fall varit intresserad av och det var för dyrt. Hoppas du förstår vad jag menar nu 😳

Dela på andra sajter

Jag tyckte att inlärningstiden blev väldigt kort när jag bytte upp mig till ADAM-monitorer. T o m de billiga P11A, som var mina första, avslöjade löjligt mycket detaljer som hade varit kamuflerade i mina tidigare monitorer och högtalare, så jag kände direkt att jag helst skulle vilja göra om alla gamla mixar, eftersom de lät för dåligt... 😉

Nu har jag inte testat INO Audios modeller, som påstås vara väldigt bra, så dem kan jag inte säga något om. Det kan ju tänkas att det är fantastiska, som många hävdar - men jag har faktiskt sett en hel del kritik mot dem också - så de kanske inte passar alla rum och alla öron... 😳

Dela på andra sajter

Köpte mina Fostex PM1 för drygt tre år sedan och jag är jättenöjd med dem. Jag hade inga möjligheter att provlyssna olika märken så jag gick enbart på specifikationen där Fostex var klart bäst i sin prisklass. Nu har inte jag lyssnat på alla de jag jämförde med då men jag hör det mesta med de här och effekten räcker och blir över för mindre rum. Jag gillar också att de inte är lika "elaka" i diskanten som de dyra Genelec-högtalare jag använder i skolan. Det enda jag saknar är inbyggda filter för väggplacering.

Dela på andra sajter

Jag gillar också att de inte är lika "elaka" i diskanten som de dyra Genelec-högtalare jag använder i skolan.

Det där har jag också tänkt på, Genelec är väldigt kniviga runt min "hatar frekvens" dvs 12khz.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.