Swedhome Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Hej Läste en annons i Studio nr 7 (studio nyheter) om en ny plugg "Magic Spectrum" i vilken man ska kunna sno (låna) ljudbilden från vilken ljudfil som helst och applicera på sitt eget alster. Detta låter helt otroligt, är det någon här på forumet som provat denna plugg! Om detta funkar borde slutmixen bli kanon, mina framtida mixar kommer förmodligen likna många av Clapton´s eller Dire straits senaste produktioner. då snackar vi dynamik Rocka på /Arne från Swedhome
tbruce Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Jag tror du har missförstått lite vad den här grejen gör... det är inte som att du slänger på den på masterregeln så låter din mix precis som den andra mixen...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Är det inte närmast en eq som analyserar en existerande låt frekvensspektrum och applicarar en eq-kurva på den egna låten för att få liknande sound? Istället för att behöva analysera det manuellt och peta på en parametrisk eq, gör denna det lite ditåt för dig. Det jag mest kunde tänka mig använda det till är att få egna låtar att få liknande sound, alltså att höra till en helhet. Med samma mikrofoner, pluggar och instrument torde det kunna funka. Analogt sett, har du samma mikrofoner, omvandlare, instrument och ljudperson som Dire Straits, så kan du använda denna plugg att få alla dina låtar att låta som Dire Straits
sekktor55 Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 är det inte bättre att mastra helt själv. låter nästan lite som fusk tycker jag...
maxmaxmax (oregistrerad) Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 är det inte bättre att mastra helt själv. låter nästan lite som fusk tycker jag... Att mixa är egentligen fusk från början. Eller reverb. "Ah, så ni stod i Taj mahal och sjöng in det här?" harbal är ett program som har funnits länge och har hjälpt mig någon gång. Men att jag tycker fortfarande det är enklare att lyssna.
auto mode Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Jag laddade ner en demoversion på deras sida men jag fick den inte att funka. Det var ingen Dll fil som pluggar brukar vara. Så om nån annan får den att funka så skulle jag bli glad av att veta hur man får det.
Drivrutin Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Vet att Isotopes Ozone 3 har en liknande funktion
joachime Postat 29 september 2006 Postat 29 september 2006 Om man vill lära sig mer om frekvensspektrat rekommenderar jag att installera en spektrumanalysator (kör man PC är Voxengo SPAN ett bra val - gratis dessutom). Jämför sedan egna mixar med referensmaterial. För att göra det enektl kan man fokusera på delar av spektrat. Till exempel jämföra det låga registret (basen). Hur ligger det i nivå om man jämför med lågt mellanregister? Har referensmaterialet större eller mindre dynamik? Finns det toppar och dalar i referensmaterialet eller de egna mixarna? Prova också att justera din mix att efterlikna ett referensmaterial genom att använda EQ och kanske en multibandskompressor. Låter ditt material bättre eller sämre efter justering?
Riff Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Skulle verkligen verkligen vilja ha Magic Spectrum men det är ju bara för Mac :/ Provade har-bal.com men sidan ligger nere för tillfället. Finns det något liknande program för PC (kör Cubase) som dessutom är gratis?
spaceman Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet då´raaaaaaaaahhhhh 😕
Linkowich Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 Skulle verkligen verkligen vilja ha Magic Spectrum men det är ju bara för Mac :/ Provade har-bal.com men sidan ligger nere för tillfället. Finns det något liknande program för PC (kör Cubase) som dessutom är gratis? Voxengo CurveEQ har också möjligheten att justera spektrumet efter ett annat material. Inte gratis, men rätt billig. http://www.voxengo.com/product/curveeq/
Riff Postat 4 december 2006 Postat 4 december 2006 (redigerat) Skulle verkligen verkligen vilja ha Magic Spectrum men det är ju bara för Mac :/ Provade har-bal.com men sidan ligger nere för tillfället. Finns det något liknande program för PC (kör Cubase) som dessutom är gratis? Voxengo CurveEQ har också möjligheten att justera spektrumet efter ett annat material. Inte gratis, men rätt billig. http://www.voxengo.com/product/curveeq/ Schysst, tackar. Hmm men jag hittar inte priset på den däringa Voxengo CurveEQ, minns du vad den kostade? Är den bra...egna erfarenheter? Hahaha spaceman 😱 Edit: Hittade prisuppgift på en annan sida som sade 98 USD. Ska nog ladda ned demot och prova 🙂 Redigerat 4 december 2006 av Riff
BburnerR Postat 11 december 2006 Postat 11 december 2006 Skulle verkligen verkligen vilja ha Magic Spectrum men det är ju bara för Mac :/ Varför finns då en demo av Magic Spectrum att tanka hem till winXP?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.