Impey Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 jag gör ju bara Musiken och skickar oftast iväg musiken för sammarbeten och sedan lägger de på sin rap/sång på mina grejer. Så nu undrar jag hur mycket ni mixar/mastar det innan ni skickar iväg? ska musiken vara helt klart mastrad när man skickar iväg den? hur högt ska den ligga? ska man pressa upp den till -0.1? eller lägre för att mixningen/mastringen ska kunna bli bra sedan? när man även lagt på sång/rap? hur brukar ni göra som också sammarbetar eller flytta musiken vidare till en studio eller annan dator?
Andreas L Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Alltså, det är ju alltid bra att ligga "nära noll", men i övrigt. Om du nu skickar över EN fil med musik, som andra skall jobba med sång på, så kan jag inte se någon anledning att tala om "mastering". Den är ju inte klar så..? Detsamma gäller mixning, mixen anpassas ju efter alla instrument. Så jag blir lite osäker, Vem av er är det som mixar ihop sången med musiken? Får du tillbaka ett sångspår som du sedan mixar in i musiken, eller lämnar du ifrån dig arbetet för gott?
BeeZed Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Personligen gör jag en ren "skräpmix" som personen/personerna får lägga sång på. Sången får jag sen tillbaka i mp3/wav som jag sen trixar med, lägger sen in i arret och mixar. Så gör jag mest för att det är jag i slutändan som skall trixa till en färdig mix. Fast det finns säkert 1000 sätt att bolla grejer med varandra med .... :-) /Peter
VacUm Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Hur kan man mixa en låt utan sången om det ska vara sång på?? Det är ju sången som ska hamna längst fram och det är ju omöjligt att veta hur allting annat ska ligga i nivå i förhållande till sången. Gör som BeeZed gör, fast se till att det låter hyffsat innan du skickar iväg bakgrunden. Mycke roligare att lägga på saker när det låter bra från början.
Lundin Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Som BeeZed säger gör jag oxå om jag samarbetar med någon och jag förväntas mixa allting till färdig form.. slaskmix med det instrumentala, kanske en backingsång på ena ( som inlärning ) + en Minus-one version... Sen lägger man in sången i projektet och mixar om låten på nytt och anpassar låten efter karaktären på rösten. Om någon annan ska slutmixa skulle jag skicka varje instrument som separata filer för att det troligtvis blir flexiblare samtidigt som slutresultat troligtvis blir mycket bättre.
VacUm Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 slaskmix med det instrumentala, kanske en backingsång på ena ( som inlärning ) + en Minus-one version... Minus one!?!? Va är det?
Les Paul Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 slaskmix med det instrumentala, kanske en backingsång på ena ( som inlärning ) + en Minus-one version... Minus one!?!? Va är det? Antar att han menar en version med backingvox och en version utan.
tordA Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 slaskmix med det instrumentala, kanske en backingsång på ena ( som inlärning ) + en Minus-one version... Minus one!?!? Va är det? betaversion(er) innan release candidate?
Impey Postat 12 juli 2004 Trådstartare Postat 12 juli 2004 ok, jag kanske skulle ha klar gjort att det är när jag inte ska fortsätta mixa själv, utan jag lämnar ifrån mig musiken och sedan mixar dom i rösten. Det är därför jag undrar hur mycket ni skulle pressa upp intrumentalen. mixar jag själv så blir det en vanlig mix utan master
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 ok, jag kanske skulle ha klar gjort att det är när jag inte ska fortsätta mixa själv, utan jag lämnar ifrån mig musiken och sedan mixar dom i rösten.Det är därför jag undrar hur mycket ni skulle pressa upp intrumentalen. mixar jag själv så blir det en vanlig mix utan master Jag tycker det verkar knepigt att låta nån bara slänga på en vokal på min låt utan att själv få göra klart..? Men om det måste vara på det viset så får du väl ge dom en så dynamisk mix som möjligt (dom mastrar). Annars är det risk för att det låter som karaoke; musik och sång blir inte en enhet.
VacUm Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 ok, jag kanske skulle ha klar gjort att det är när jag inte ska fortsätta mixa själv, utan jag lämnar ifrån mig musiken och sedan mixar dom i rösten.Det är därför jag undrar hur mycket ni skulle pressa upp intrumentalen. mixar jag själv så blir det en vanlig mix utan master Inte alls. Låt dom pressa upp det tillsammans med sången i så fall. Men det kommer bli skitjobbigt för den som mixar om personen inte får alla spår separat.
Impey Postat 12 juli 2004 Trådstartare Postat 12 juli 2004 I min amatör värld har det fungerat bra hittils men jag ärker att man blir mer och mer kräsen för varje gång det är nog därför dessa frågor kommer upp, och jag vill ju gärna mixa allt själv, men det brukar inte bli så jämt. Men tackar för all hjälp och jag ska nog lösa detta tillslut 😏 det brukar ju gå bra.
Lundin Postat 12 juli 2004 Postat 12 juli 2004 Minus one!?!? Va är det? Minus-one=minus sång alltså.. 😏
Neko Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 I min amatör värld har det fungerat bra hittils men jag ärker att man blir mer och mer kräsen för varje gång det är nog därför dessa frågor kommer upp, och jag vill ju gärna mixa allt själv, men det brukar inte bli så jämt. Men tackar för all hjälp och jag ska nog lösa detta tillslut det brukar ju gå bra. Skicka helst alla spår separat, så kan mixen och mastringen fixas av den som mixar in sången. Och om du vill mixa själv, så se till att få sångspåret tillbaka till dig och mixa klart. Det är nog det absolut bästa, det är ju du som byggt upp musiken och ljudbilden, och vet vart du vill ha den.
Impey Postat 13 juli 2004 Trådstartare Postat 13 juli 2004 I min amatör värld har det fungerat bra hittils men jag ärker att man blir mer och mer kräsen för varje gång det är nog därför dessa frågor kommer upp, och jag vill ju gärna mixa allt själv, men det brukar inte bli så jämt. Men tackar för all hjälp och jag ska nog lösa detta tillslut det brukar ju gå bra. Skicka helst alla spår separat, så kan mixen och mastringen fixas av den som mixar in sången. Och om du vill mixa själv, så se till att få sångspåret tillbaka till dig och mixa klart. Det är nog det absolut bästa, det är ju du som byggt upp musiken och ljudbilden, och vet vart du vill ha den. men vi har ofta haft problem med fördröjningen. Tips på hur man ska spara Accapellan för att slippa "dra" den till rätta?
MusicGene Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 skriv ner vilket tempo som inspelningen sker i så kan sånginspelningen synkas. enkelt och smidigt.
Danny Cort (oregistrerad) Postat 13 juli 2004 Postat 13 juli 2004 I min amatör värld har det fungerat bra hittils men jag ärker att man blir mer och mer kräsen för varje gång det är nog därför dessa frågor kommer upp, och jag vill ju gärna mixa allt själv, men det brukar inte bli så jämt. Men tackar för all hjälp och jag ska nog lösa detta tillslut 😉 det brukar ju gå bra. Skicka helst alla spår separat, så kan mixen och mastringen fixas av den som mixar in sången. Och om du vill mixa själv, så se till att få sångspåret tillbaka till dig och mixa klart. Det är nog det absolut bästa, det är ju du som byggt upp musiken och ljudbilden, och vet vart du vill ha den. Särskilt när det gäller rap, så är det ju så att när vokalerna är klara, så vill man gärna pilla mer med bakgrunden. Göra breaks i beaten eller i instrumteringen för att få fram budskapet i rapen. Beroende på hur rapparen levererar, så vill du säkert ofta ha tysta partier i bakgrunden. Om någon annan ska mixa så är det därför allra bäst att få hela bakgrunden som separata spår. Samma sak åt andra hållet, se alltid till att få leadvokalerna & adlibs på separata spår, så kan få en klockren mix.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.