Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Funderar på att köpa något av korten. Har alla korten samma utbud av effekter? Om man ska spela in med effekter kan man då lägga tex kompression el limiter på ingångssignalen? Eller det går bara att mixa med effekterna?

Har lyssnat lite på ljudex på deras sida och jag är inte särskilt imponerad. Kommer det att skrivas nya effekter (läs från mer seriösa/kompetenta effekttillverkare)?

Annons
Postat

Alla E-MU korten har samma effekter. De är 100% digitala och körs därför efter A/D omvandlingen, vilket innebär att du ej kan lägga kompressor vid inspelning. Å andra sidan stöder det 24bitars inspelning och har ett signal/brus förhållande på över 100dB vilket bör göra kompression vid inspelning onödig. I nästa uppdatering påstås det att ett nytt reverb skall komma och nya delay algoritmer.

/Majken

Postat

OK! Angående limiter/kompression så känns det som ett måste om jag ska kunna spela in en så hög signal som möjligt utan att få digital distortion. Tvivlar dock inte på att det är ett mycket bra kort. Blir nog ett annat kort. Tackar för informationen!

Postat

Om du spelar in i 24bitar är det inte lika viktigt att ha så hög ingångssignal längre. Anledningen till att man vill ligga nära "nollan" när man spelar in är signal/brus förhållandet och då speciellt med äldre A/D omvandlare i 16-bitars ljudkort. Har man en billig kompressor är nog nästan sannolikheten att man får en sämre signal in i ljudkortet jämfört med att spela in oprocessat.

Vill man ändå lägga kompressor direkt vid inspelning så går detta utmärkt att göra, men då måste man ha en extern mikförstärkare och en extern kompressor.

/Majken

Postat

Tränger mig in lite här eftersom jag också kollat in EMU-korten. Jag funderar på 1212M eftersom jag är ute efter AD-omvandlaren. Jag läste i div tester att EMU's kort (1212M, 1820, 1820M) inte kan köra effekter på ljud över 48KHz samplingsfrekvens. Är detta specifikt för EMU-korten, eller något som förekommer på flertalet ljudkort i konsumentprisklassen?

Postat
Tränger mig in lite här eftersom jag också kollat in EMU-korten. Jag funderar på 1212M eftersom jag är ute efter AD-omvandlaren. Jag läste i div tester att EMU's kort (1212M, 1820, 1820M) inte kan köra effekter på ljud över 48KHz samplingsfrekvens. Är detta specifikt för EMU-korten, eller något som förekommer på flertalet ljudkort i konsumentprisklassen?

Jag tror att de flesta ljudkort med inbyggda effekter halverar antalet effekter vid högre samplingsfrekvens, inte stänger av.

Postat
Alla E-MU korten har samma effekter. De är 100% digitala och körs därför efter A/D omvandlingen, vilket innebär att du ej kan lägga kompressor vid inspelning.

/Majken

Hej alla.

Det går att spela in med effekter. Vilka effekter som kommer med hänger på var i effektkjedjan man väljer att lägga ASIO-Send. De ligger dock efter AD-omvandlaren så de påverkar inte den analoga signalen.

Lite grövre justering går att göra även på AD-DA omvandlaren:

"I/O Settings

You can set the level (-10dBV or +4 dBu) for each pair of analog outputs and the input

gain setting for each pair of analog inputs."

Glad .. Sommar?? 🙂

Postat

Krokodilen: Helt rätt! Jag skriver som en kratta ibland. Hur signalen hanteras vid inspelning går att styra bra i mixern men även ofta i mjukvaran man använder för inspelning. I Cubase SX2 kan man ju exempelvis fritt lägga på plugins direkt vid inspelning. Vad jag menade var just att E-MU kompressorn är en digital apparat som man lika gärna kan lägga på vid mixningen 🙂

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.