Sångerska men teknikpucko Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Howdy! Har precis skaffat mig min en SAMSON CO1U, en studio condensormick som kopplas in via USB. Väntar på att en kille ska hjälpa mig att installera bra program på datorn. Tills dess försöker jag få till ett hyfsat ljud i Audacity. Jag har letat som tokig efter reverb men hittar det inte bland effekterna. Det borde ju finnas tycker man. Det finns något som heter GVerb men när jag går inte på det blir jag bara förvirrad. Har försökt prova mig fram med GVerb men resultatet blir alltid helt extremt... det låter som om man sjunger i en grotta. Inget bra! Är det någon som kan hjälpa mig att få till ett reverb.... går det överhuvudtaget i Audacity? Tack på förhand.
Linus Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Har försökt prova mig fram med GVerb men resultatet blir alltid helt extremt... det låter som om man sjunger i en grotta. Sänk dry/wet för att hitta balansen mellan den ursprungliga signalen och reverbet.
tbruce Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Hej! Gverb är lite klurigt att använda. Tyvärr så finns det inget enkelt dry/wet-reglage. Men det går att få till åtminstone ett hyfsat reverbljud ur det. Av någon underlig anledning så är ursprungsinställningarna helt värdelösa, och gör precis som du säger så att allt låter som en grotta. Här kommer en kort förklaring av de olika reglagen och vad som kan vara lagom värden för dem. Roomsize - ändrar hur stort rummet ska låta... är ursprungligen inställt på 75 meter, vilket är ett himlans stort rum. Testa att dra ner till runt 10-20-30, eller ännu mindre beroende på hur du vill att det ska låta. Reverb time - Nästan den viktigaste parametern. Konstigt nog ursprungligen inställt på hela 90 sekunder (!) alltså en och en halv minut vilket är sinnessjukt mycket. Värden på under 3 sekunder är mer rimliga, kanske rent av under 1. Kan vara smidigare att skriva in värden med tangentbordet istället för att dra i reglagen. Damping och Input bandwidth kan du leka lite med och själv lyssna efter hur de påverkar ljudet, de gör inte lika kolossal skillnad. Sen är det de tre sista reglagen, som bestämmer volymen på reverbets olika beståndsdelar. Vet inte hur mycket du kan om ljudbehandling, men är du nybörjare så kan det vara ett nytt koncept att den räknar med minus, dvs 0 är max och sen är det minusvärden som sänker volymen istället. Att ha alla på 0 är inte så bra, för då blir alla delljuden på maxvolym vilket kan göra att det sammanlagt blir för hög volym, så det klipper och låter illa. Dry signal level - volymen på det ursprungliga, rena ljudet, och hur mycket det ska blandas in. Early reflection level - volymen på de första reflektionerna. Tail level - volymen på själva reverbet. Jag skulle föreslå att du gör såhär. Duplicera först spåret du vill ha reverb på (edit > duplicate). Sen markerar du ett utav dem, och väljer Gverb i effect-menyn. Där gör du inställningar som jag har skrivit ovan, men du drar ner Dry signal level så långt det går (-70dB). Då får du ett spår som låter helt som ursprungsinspelningen, och en som bara är själva reverbet. Då kan du justera balansen mellan den torra och blöta signalen med hjälp av gain-reglagen på själva spåren, vilket gör det lättare att hitta en bra balans. 😛 Lycka till!
fillson (oregistrerad) Postat 8 juni 2008 Postat 8 juni 2008 (redigerat) . Redigerat 11 februari 2020 av fillson
fillson (oregistrerad) Postat 8 juni 2008 Postat 8 juni 2008 (redigerat) . Redigerat 11 februari 2020 av fillson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.