Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Howdy! Har precis skaffat mig min en SAMSON CO1U, en studio condensormick som kopplas in via USB. Väntar på att en kille ska hjälpa mig att installera bra program på datorn. Tills dess försöker jag få till ett hyfsat ljud i Audacity.

Jag har letat som tokig efter reverb men hittar det inte bland effekterna. Det borde ju finnas tycker man. Det finns något som heter GVerb men när jag går inte på det blir jag bara förvirrad. Har försökt prova mig fram med GVerb men resultatet blir alltid helt extremt... det låter som om man sjunger i en grotta. Inget bra! Är det någon som kan hjälpa mig att få till ett reverb.... går det överhuvudtaget i Audacity?

Tack på förhand.

Annons
Postat
Har försökt prova mig fram med GVerb men resultatet blir alltid helt extremt... det låter som om man sjunger i en grotta.

Sänk dry/wet för att hitta balansen mellan den ursprungliga signalen och reverbet.

Postat

Hej! Gverb är lite klurigt att använda. Tyvärr så finns det inget enkelt dry/wet-reglage. Men det går att få till åtminstone ett hyfsat reverbljud ur det.

Av någon underlig anledning så är ursprungsinställningarna helt värdelösa, och gör precis som du säger så att allt låter som en grotta. Här kommer en kort förklaring av de olika reglagen och vad som kan vara lagom värden för dem.

Roomsize - ändrar hur stort rummet ska låta... är ursprungligen inställt på 75 meter, vilket är ett himlans stort rum. Testa att dra ner till runt 10-20-30, eller ännu mindre beroende på hur du vill att det ska låta.

Reverb time - Nästan den viktigaste parametern. Konstigt nog ursprungligen inställt på hela 90 sekunder (!) alltså en och en halv minut vilket är sinnessjukt mycket. Värden på under 3 sekunder är mer rimliga, kanske rent av under 1. Kan vara smidigare att skriva in värden med tangentbordet istället för att dra i reglagen.

Damping och Input bandwidth kan du leka lite med och själv lyssna efter hur de påverkar ljudet, de gör inte lika kolossal skillnad.

Sen är det de tre sista reglagen, som bestämmer volymen på reverbets olika beståndsdelar. Vet inte hur mycket du kan om ljudbehandling, men är du nybörjare så kan det vara ett nytt koncept att den räknar med minus, dvs 0 är max och sen är det minusvärden som sänker volymen istället. Att ha alla på 0 är inte så bra, för då blir alla delljuden på maxvolym vilket kan göra att det sammanlagt blir för hög volym, så det klipper och låter illa.

Dry signal level - volymen på det ursprungliga, rena ljudet, och hur mycket det ska blandas in.

Early reflection level - volymen på de första reflektionerna.

Tail level - volymen på själva reverbet.

Jag skulle föreslå att du gör såhär. Duplicera först spåret du vill ha reverb på (edit > duplicate). Sen markerar du ett utav dem, och väljer Gverb i effect-menyn. Där gör du inställningar som jag har skrivit ovan, men du drar ner Dry signal level så långt det går (-70dB). Då får du ett spår som låter helt som ursprungsinspelningen, och en som bara är själva reverbet. Då kan du justera balansen mellan den torra och blöta signalen med hjälp av gain-reglagen på själva spåren, vilket gör det lättare att hitta en bra balans. 😛

Lycka till!

  • 1 år senare...
fillson (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.

Redigerat av fillson
fillson (oregistrerad)
Postat (redigerat)

.

Redigerat av fillson

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.