Jump to content
Annons

mickrofon

jensak (oregistrerad)

Recommended Posts

jensak (oregistrerad)

jag undrar om det är stor skilnad på en billig mick och en lite dyrare har en för runt 300 men tycker sången blir lite platt och det blir lätt dist i micken om jag köper en mick för runt 1000 lappen är den så mycket bättre då jag menar med dynamiken och så?

Dela på andra sajter

Annons
jag undrar om det är stor skilnad på en billig mick och en lite dyrare har en för runt 300 men tycker sången blir lite platt och det blir lätt dist i micken om jag köper en mick för runt 1000 lappen är den så mycket bättre då jag menar med dynamiken och så?

Kvista gärna över till min testssite, så hittar du smakprov på hur en massa olika micar kan låta. 🙂

Där finns bl a en riktigt kass karaoke-mic, i en av de senaste inspelningsomgångarna. Alla inspelningarna är gjorda under precis samma förutsättningar, för att kunna vara jämförbara.

Sedan ligger inte hela hemligheten i micen, utan även i preampen - så har du en kass preamp, så hjälper det kanske inte ett dugg att byta till en bättre mic. En annan sak att tänka på, är att en kondensatormic kräver att du har en preamp med 48V fantommatning...

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Alla inspelningarna är gjorda under precis samma förutsättningar, för att kunna vara jämförbara.

Mmm... :rolleyes:

PRECIS samma förutsättningar är det ju inte. Om du inte mickade upp en o samma tagning med alla mickar samtidigt från samma position förstås...

Har lyssnat igenom ett par av gitarrerna, o det räcker ju att han som spelar slår an lite annorlunda, eller att uppmickningen är lite annorlunda, eller att en viss vinkel eller avstånd passar bättre för en mick, men sämre för en annan, för att det ska bli skillnad.

Förstå mig rätt, det är väldigt ambitiöst av dig med dina tester, men det är inte ett helt rättvist test, speciellt som inga mätvärden eller diskussioner kring varje mick finns. Man har ju t ex ingen aning om hur den inspelade guran eller rösterna låter i jämförelse med orginalkällan, eftersom du inte har med nån redovisning av det. Även om det hade varit din subjektiva synpunkt hade det ändå gett en viktig fingervisning. 😆 Hur låter det som micken fångar jämfört med källan?

Dela på andra sajter

Alla inspelningarna är gjorda under precis samma förutsättningar, för att kunna vara jämförbara.

Mmm... 😎

PRECIS samma förutsättningar är det ju inte. Om du inte mickade upp en o samma tagning med alla mickar samtidigt från samma position förstås...

Har lyssnat igenom ett par av gitarrerna, o det räcker ju att han som spelar slår an lite annorlunda, eller att uppmickningen är lite annorlunda, eller att en viss vinkel eller avstånd passar bättre för en mick, men sämre för en annan, för att det ska bli skillnad.

Förstå mig rätt, det är väldigt ambitiöst av dig med dina tester, men det är inte ett helt rättvist test, speciellt som inga mätvärden eller diskussioner kring varje mick finns. Man har ju t ex ingen aning om hur den inspelade guran eller rösterna låter i jämförelse med orginalkällan, eftersom du inte har med nån redovisning av det. Även om det hade varit din subjektiva synpunkt hade det ändå gett en viktig fingervisning. 😆 Hur låter det som micken fångar jämfört med källan?

Så nära identiska förutsättningar som möjligt, skulle man kanske säga... :rolleyes:😆

Det finns ju inga sådana testinspelningar som ger en heltäckande bild av en mikrofon, men mina testinspelningar, tillsammans med andra tester, kan göra det lite lättare att sortera ut vilka modeller man vill testa själv och vilka som är helt ointressanta.

Idén med siten är ju inte att göra någon sorts recensioner, utan att ge möjlighet att förutsättningslöst jämföra olika mikrofoners sound med samma förutsättningar (samma preamp, samma placering - så nära det är möjligt - samma rum och samma ljudkällor). Med lite tur så kan man då hitta en mic som man känner till och vet hur den brukar låta i den egna riggen - och då kan man relatera till det och jämföra på så sätt. 🙂

Hade jag skrivit omdömen om alla modeller, så hade besökarnas egen lyssning riskerat att påverkas av vad jag tycker - och det är ju inte bra, utan det bästa är att lyssna utan de förutfattade meningar som en recesion ger...

Dela på andra sajter

Mmm... :rolleyes:

Besserwisser minsann! 😎

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Så nära identiska förutsättningar som möjligt, skulle man kanske säga... 🥰😄

Det finns ju inga sådana testinspelningar som ger en heltäckande bild av en mikrofon, men mina testinspelningar, tillsammans med andra tester, kan göra det lite lättare att sortera ut vilka modeller man vill testa själv och vilka som är helt ointressanta.

Idén med siten är ju inte att göra någon sorts recensioner, utan att ge möjlighet att förutsättningslöst jämföra olika mikrofoners sound med samma förutsättningar (samma preamp, samma placering - så nära det är möjligt - samma rum och samma ljudkällor). Med lite tur så kan man då hitta en mic som man känner till och vet hur den brukar låta i den egna riggen - och då kan man relatera till det och jämföra på så sätt. 🙂

Hade jag skrivit omdömen om alla modeller, så hade besökarnas egen lyssning riskerat att påverkas av vad jag tycker - och det är ju inte bra, utan det bästa är att lyssna utan de förutfattade meningar som en recesion ger...

mm.. den lucka som finns i dina tester är ju att man inte vet hur det inspelade låter jämfört med orginalkällan. Endast du vet! 😉

Man kan bara jämföra hur olika mickar låter (vid olika tillfällen) men man kan inte jämföra hur väl mickarna funkar för vi har inte susning om hur det lät från början. Man har ingen aning om hur 'rättvist' mickarna plockar upp ljudet. Är det den nasala guran som låter rätt, eller den som glittrar o har djup? Beror det på guran eller micken om man som lyssnare uppfattar det som 'bra' eller 'dåligt' ljud?

Ja, jag tror du fattar. 🙂

Jag dissar inte ditt mycket ambitiösa jobb, utan påpekar bara fallgroparna.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Besserwisser minsann! 🥰

When a true genius appears in the world, you may know him by this sign, that the dunces are all in confederacy against him. 😄

Dela på andra sajter

Nja, alltså om man resonerar så kan man ju aldrig veta om en mikrofon är bättre än en annan 🥰!

Så en 295:- leksaksmikrofon låter kanske bättre än den nya Neumann TLM-49 som jag funderar att slå till på 😄!

För även om jag spelar in bägge mikrofonerna och 100 av 100 tycker att Neumann låter bättre så är ju uppmickningen lite annorlunda,

eller en viss vinkel eller visst avstånd kanske passade bättre för ena micken, men sämre för den andra.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nja, alltså om man resonerar så kan man ju aldrig veta om en mikrofon är bättre än en annan 🥰!

Så en 295:- leksaksmikrofon låter kanske bättre än den nya Neumann TLM-49 som jag funderar att slå till på 😄!

För även om jag spelar in bägge mikrofonerna och 100 av 100 tycker att Neumann låter bättre så är ju uppmickningen lite annorlunda,

eller en viss vinkel eller visst avstånd kanske passade bättre för ena micken, men sämre för den andra.

nU missar du hela poängen med det jag säger, eller så bortser du från det o menar att det inte spelar roll.

vare sig du eller jag tvekar väl om att neumann skulle låta bättre än en leksaksmikrofon för 295 kr. Mikplacering etc spelar inte så stor roll i jämförelsen mellan dessa två.

Värre blir det väl om man jämför en studio projects B1, en C1, en ADK 51, en Milab DC96 och en Shure SM81 kanske.

Och DET är ju ändå närmare syftet med testet än att klargöra att neumann är bättre än leksaksmicken. Eller hur?

Dela på andra sajter

Jag är mycket väl medveten om bristerna. Det finns en mänsklig faktor som man inte kan bortse ifrån - speciellt när det gäller sången, där dagsformen också spelar in. Sven är så rutinerad (bl a efter sina Virtual Guitarist-projekt och mångårig vana före det) på att placera och rikta micen - och hålla sig någorlunda still under inspelning - så där kan man nog nästan bortse från sådana fel - men rösten är svårare, eftersom man inte är i topptrim varje dag, utan det varierar alltid lite...

Det som blir mest "vetenskapligt" är inspelningen genom högtalare, där avståndet är uppmätt (50cm), riktmärket markerat på högtalaren, volymen är exakt samma varje gång (digital volymkontroll) etc - och originalfilen finns dessutom att hämta för jämförelsens skull. Nu är det tyvärr långt ifrån ett optimalt rum där de inspelningarna är gjorda, men man tager vad man haver... 🥰

När det sedan gäller leksaksmicar resp TLM-49, så kan det faktiskt finnas tillfällen där leksaksmicen passar bättre - beroende på vad man är ute efter... 😄

Dela på andra sajter

Jag är mycket väl medveten om bristerna. Det finns en mänsklig faktor som man inte kan bortse ifrån - speciellt när det gäller sången, där dagsformen också spelar in. Sven är så rutinerad (bl a efter sina Virtual Guitarist-projekt och mångårig vana före det) på att placera och rikta micen - och hålla sig någorlunda still under inspelning - så där kan man nog nästan bortse från sådana fel - men rösten är svårare, eftersom man inte är i topptrim varje dag, utan det varierar alltid lite...

Det som blir mest "vetenskapligt" är inspelningen genom högtalare, där avståndet är uppmätt (50cm), riktmärket markerat på högtalaren, volymen är exakt samma varje gång (digital volymkontroll) etc - och originalfilen finns dessutom att hämta för jämförelsens skull. Nu är det tyvärr långt ifrån ett optimalt rum där de inspelningarna är gjorda, men man tager vad man haver... 🥰

När det sedan gäller leksaksmicar resp TLM-49, så kan det faktiskt finnas tillfällen där leksaksmicen passar bättre - beroende på vad man är ute efter... 😄

precis..man ska aldrig tvkea på billiga mickar.. 😉

Dela på andra sajter

Det är den här typen man ska ha egentligen! Det var en snubbe i en artikel i studio som tipsade om den!

Finns även som impulsfil i Altiverb! Tillhörande bilden på impulsfilen i Altiverb är exakt den som jag har 🥰!

yääh..fy fan en sån djäwel har jag letat efter länge nu..finns det såna fortfarande i leksaksaffärer????

Dela på andra sajter

Det är den här typen man ska ha egentligen! Det var en snubbe i en artikel i studio som tipsade om den!

Finns även som impulsfil i Altiverb! Tillhörande bilden på impulsfilen i Altiverb är exakt den som jag har 🙂!

yääh..fy fan en sån djäwel har jag letat efter länge nu..finns det såna fortfarande i leksaksaffärer????

Jag köpte min i en affär ute i skärgården.

Redigerat av Hans
Dela på andra sajter

Finns även som impulsfil i Altiverb! Tillhörande bilden på impulsfilen i Altiverb är exakt den som jag har 🙂!

Den är faktiskt ganska kul att leka med i Altiverb! 🙂

Dela på andra sajter

skärgården ey!?

kanske får ta o åka dit.. 🙂

Dela på andra sajter

skärgården ey!?

Alla små loppisar som finns ute på den östgötska landsbygden då? 🙂

Dela på andra sajter

skärgården ey!?

Alla små loppisar som finns ute på den östgötska landsbygden då? 🙂

🙂

får försöka skaffa mig ngt då.. 🙂

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det som blir mest "vetenskapligt" är inspelningen genom högtalare, där avståndet är uppmätt (50cm), riktmärket markerat på högtalaren, volymen är exakt samma varje gång (digital volymkontroll) etc - och originalfilen finns dessutom att hämta för jämförelsens skull.

Här håller jag helt med. 🙂

Här finns ju det jag efterlyser.

Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Nej! Mitt exempel överdrev bara så att man tydligare kunde se bristerna i din teori!

Vari brister det? Du menar alltså att det jag säger inte stämmer?

Du kan höra med hjälp av ljudfiler vilken mick som låter bäst av de som jag gav som exempel?

Du anser oxå att mickplacering, olika tagningar, dagsform, källans orginalklang inte spelar in i resultatet man hör?

Claes fattar iaf. 🥰 Jag e nöjd.

edit: hursomhelst tar jag solsemester i en vecka nu! 🙂

Redigerat av MrPhil
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.