Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

God Eftermiddag.

Glad i hågen kom jag hem från börsen med ett midiklav av typen Korg K49. Direkt testade jag att köra det via USB till Reason 3.0 och Cubase SX. Det fungerade bra men självklart med en lång jäkla latens, vilket jag förstod att det skulle bli. Hursom helst ville jag bara veta om det fungerade.

När jag sen med en sproilans ny midikabel försökte testa signalen via midi så mötte jag boväggen. XP säger att midienheten är installerad och fungerar, men jag får inga indikationer från vare sig reason eller cubase att det skulle komma in någon signal. Nu har jag gått igenom allt jag kan tänkas behöva gå igenom som lekman för att hitta problemet, men jag hittar inget.

Spelfingrarna kliar ordentligt nu, hur kan jag lösa problemet?

Tack på förhand /Lars Bakken

Annons
Postat

Jag hade ett liknande problem med mitt gamla midiklaviatur ibland så funkade det ibland inte. Mitt problem löstes genom att jag hade midiklaviaturet påslaget innan jag satte på datorn.

Postat
Jag hade ett liknande problem med mitt gamla midiklaviatur ibland så funkade det ibland inte. Mitt problem löstes genom att jag hade midiklaviaturet påslaget innan jag satte på datorn.

Det spelar ingen roll om han använder ljudkortets midi in. Men varför vill du inte köra klaviaturet via USB? Latencyn beror inte på midi-signalen, utan på att du har för stor buffer på ljudkortet.

Postat

Jag testade att starta om, bara som en chansning, men det gick som sagt inte.. Anledningen till att jag ville testa midi var för att jag provade att ställa ner buffern men att det inte hjälpte. Jag ska iofs testa en gång till och se hur det går. Tack för tipset!

Postat

Nu testade ajg dock att ställa ner buffern i Reason till 256 samples och då blev latensen ännu högre, tyvärr. Så nu vet jag inte alls vad jag ska ta mig till. Tack ändå för tipset.

Postat
Nu testade ajg dock att ställa ner buffern i Reason till 256 samples och då blev latensen ännu högre, tyvärr. Så nu vet jag inte alls vad jag ska ta mig till. Tack ändå för tipset.

Du ska ändra bufferten i ljudkortets kontrollpanel, men det kanske var det du gjorde?

Postat
Du ska ändra bufferten i ljudkortets kontrollpanel, men det kanske var det du gjorde?

hackeman: ASIO.n är rätt, tyvär, men jag testade med alla olika jag kunde hitta.

Hur som helst så har jag fått ner latenden till duglig, hur har jag ingen aning om. Jag testade att starta om Reason ett par gånger och nu gick den ner.. men jag skulle ändå vilja komma ner under 7 ms om det gick.

Det skulle jag ha gjort. men efter att jag uppdaterat till drivers från hemsidan så har jag inte alls den valmöjligheten i panelen som jag hade innan, tråkigt nog.

Postat
Det spelar ingen roll om han använder ljudkortets midi in. Men varför vill du inte köra klaviaturet via USB? Latencyn beror inte på midi-signalen, utan på att du har för stor buffer på ljudkortet.

Jo det är just det jag gör och jag måste ha midiklaviaturet igång innan datorn startar annars känner inte datorn av midiklaviaturet.

Spelar ju ingen roll, för det verkar ju inte vara det som är problemet.

Postat

hackeman: ASIO.n är rätt, tyvär, men jag testade med alla olika jag kunde hitta.

Hur som helst så har jag fått ner latenden till duglig, hur har jag ingen aning om. Jag testade att starta om Reason ett par gånger och nu gick den ner.. men jag skulle ändå vilja komma ner under 7 ms om det gick.

Det skulle jag ha gjort. men efter att jag uppdaterat till drivers från hemsidan så har jag inte alls den valmöjligheten i panelen som jag hade innan, tråkigt nog.

Det måste du fixa! Något är fel...

Postat

Det måste jag minsann. Men hur som helst får jag nöja mig för stunden. Det går att spela iaf. ME jag har inte kollat hur det funkar med Cubase ännu. Men tack för all hjälp!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.