Jump to content
Annons

Virus varning


ThomasJ

Recommended Posts

Fick ett mail nyss med en bifogad .rar fil (packad alltså) i mailet står förlajnde:

Bäste Kund!

Räkningen

Filerna är bifogade som en bilaga och kan vidarebefordras tillsammans med detta meddelande.

Jag använder en gratis version av SPAMfighter som har fram till nu raderat 227 SPAM-brev.

SPAMfighter är helt fri för privatbruk.

Det kan provas nu och gratis: TRYCK HÄR 

Avsändaren är en kvinna. och med den märkliga adressen pacifism@fffg.com

Problemet är bara det att jag kan ej minnas att jag beställt något som skulle kunna tänkas kosta pengar. Så vågar man öppna dett?

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Fick ett mail nyss med en bifogad .rar fil (packad alltså) i mailet står förlajnde:
Bäste Kund!

Räkningen

Filerna är bifogade som en bilaga och kan vidarebefordras tillsammans med detta meddelande.

Jag använder en gratis version av SPAMfighter som har fram till nu raderat 227 SPAM-brev.

SPAMfighter är helt fri för privatbruk.

Det kan provas nu och gratis: TRYCK HÄR 

Avsändaren är en kvinna. och med den märkliga adressen pacifism@fffg.com

Problemet är bara det att jag kan ej minnas att jag beställt något som skulle kunna tänkas kosta pengar. Så vågar man öppna dett?

NIX!

Det är SPAM och kommer antagligen att installera en trevlig trojan om du kör programmet. Jag fick samma härom dagen. Ovanligt med SPAM med svensk text - men någon gång måste de ju också börja dyka upp... 😕

Man ska ALDRIG köra attachade filer som man inte väntar på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Virus!!

Redan i samma ögonblick som mailet landade i min mailbox igår, så vaknade Kaspersky och meddelade att mailet med rakningar.zip innehöll en exe-fil med TrojanDropper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ju passa på i sammanhanget att tipsa om K9, som är ett bra (och dessutom gratis) SPAM-filter. Använder det själv och numera är det väldigt sällan det är något som blir fel. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! tur att jag inte öppna filen då.. Mitt Nod32 sa int eett ljud men det var ändå sacannat. kanske jag redan är dömd..?

det första i mailet som värkade mysko var att det stog "räkningen" inte fakturan. sen såg det grymt skumtut att mailadressen var dolt samt att det inte någonsatns fans en logga eller länk

Redigerat av Lådan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! tur att jag inte öppna filen då.. Mitt Nod32 sa int eett ljud men det var ändå sacannat. kanske jag redan är dömd..?

Det är kanske inte inställt på att scanna i komprimerade arkiv, utan bara tar filer som ligger direkt som attachment...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah! tur att jag inte öppna filen då..  Mitt Nod32 sa int eett ljud men det var ändå sacannat. kanske jag redan är dömd..?

Det är kanske inte inställt på att scanna i komprimerade arkiv, utan bara tar filer som ligger direkt som attachment...?

skall kika på dett! thanx

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...