Pluffo Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) Jag ska öppna mitt CME UF8 och rengöra kretskortet vid en tangent eftersom denna krånglar med anslaget och har sig. Jag förstår att jag ska använda någon typ av sprit men jag är lite osäker på var jag ska inhandla denna och vilken sort jag ska köpa. Jag försökte förhöra en apotekare på mitt lokala apotek men hon verkade inte vara så elektronikkunnig (konstigt) så jag vågade inte köpa någon benylenacetylcelofanaskboskesyra på måfå bara. Skulle det funka med vanlig t-röd, månne? Min enkla fråga är egentligen vad för typ av sprit jag ska köpa och var jag ska inhandla denna...och ja...Ni kan bespara mig alla skämt om Systembolaget 😛 Redigerat 20 september 2006 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 och ja...Ni kan bespara mig alla skämt om Systembolaget 🙂 Fasen! 😉 Finns det inte speciell elektronikrengöringsvätska att köpa på typ... clas ohlson mfl? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 20 september 2006 Trådstartare Dela Postat 20 september 2006 Claes Ohlson ja...De har ju fan allting. Det ska jag lägga på minnet inför min lilla shoppingtur imorgon 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Alsolsprit, går att köpa på apoteket. Funkar även för myggbett.... 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arhall Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) Kontaktspray ska're va. !! Undvik Alsolsprit, för mycket vatten. Det vill du inte ha i din elektronik. 5-56 är oxå bannlyst. Edit. Antar att du pratar om ett keyboard. Jag har en gammal U20 som krånglade på liknande sätt. Jag använde kontaktspray på en tops och gnuggade kontakterna rena. Kemisk ren bensin går oxå bra. Redigerat 20 september 2006 av arhall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audiorent Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 det finns två typer av kontaktspray. en är även smörjande till t.ex. volymkontroller och dylikt samt en icke smörjande för rengöring. Jag har köpt mina burkar på Kjell & Co om du har nån sån i närheten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Kemisk ren bensin Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Kemiskt ren aceton som finns i vanliga matbutiker eller isopropylalkohol från Apoteket kanske vore nåt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bo Hansén Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) Pluffo, Är det anslagskänsligheten som spökar, så är det antagligen skit mellan grafit/konduktiva plast "pluppen" och kontaktytan på klaviaturens kretskort. Oftast så räcker det med att torr-rengöra både "pluppen" och kontaktytan med en topps. Rengörings-spriten du är ute efter heter isopropylalkohol, förkortas ibland som isopropanol, (apotekets varunummer: 337329) och var vanligt för oss som jobbade i studios förr i tiden, där det användes för att rengöra tonhuvuden på analoga bandspelare. Idag använder jag litervis om året av denna "soppa" för att rengöra kretskort, kontaktytor och annan elektronik. Om du skall använda det till grafit/kunduktiv plast "pluppar" så är det inte alla typer som tål detta, och kan då lösa upp eller tvätta bort den beläggningen som fungerar som anslags-känsligheten, så var försiktig. Förövrigt när det gäller kontaktspray, så skall man passa sig för elektronikspray som innehåller mycket olja, detta hjälper tillfälligt men blir ännu värre efter ett tag, då oljan drar åt sig damm och skräp. Använd ett oxidlösande spray med en "pytteliten" tillsats äv smörjmedel, fabrikatet Kontakt Chemie har ett som kallas för "Gould", men det finns andra fabrikat som har liknande bra spray för omkopplare potentiometrar m.m.. --Bosse Redigerat 20 september 2006 av Bo Hansén Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arhall Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) Kemisk ren bensin Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang. Japp, bensen va're. 😕 Lyd Bo Hansen's råd. Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳 Redigerat 20 september 2006 av arhall Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MindWarp Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Kemisk ren bensin Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang. Japp, bensen va're. 😕 Lyd Bo Hansen's råd. Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳 Ja, Aceton är en helt annan sak. På tiden jag började, var bensen lagligt ioch vida använt... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Jocke Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Kemisk ren bensin Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang. Japp, bensen va're. 😕 Lyd Bo Hansen's råd. Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😳 Ålrajt ålrajt! Använd inte kemiskt ren aceton!!! 😄 Tänkte att det kanske var det ni tvistade om då jag fått det rekommenderat tillsammans med isopropanol i helt andra sammanhang. 😛 Så det var en jävla tur att jag sejfade och la in lite frågande variabler i mitt första uttalande. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arhall Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Kemisk ren bensin Antar att du menar Bensen. Bensen är numera förbjudet att säljas, annars är det supperbt i alla elektroniksammanhang. Japp, bensen va're. 😕 Lyd Bo Hansen's råd. Edit. Nån skrev aceton, för H-E använd INTE aceton om du inte vill smälta den eventuella plast som förekommer i kontakten. 😱 Ålrajt ålrajt! Använd inte kemiskt ren aceton!!! 😄 Tänkte att det kanske var det ni tvistade om då jag fått det rekommenderat tillsammans med isopropanol i helt andra sammanhang. 😛 Så det var en jävla tur att jag sejfade och la in lite frågande variabler i mitt första uttalande. 😛 Kan väl säga att jag gjort tavlan att använda aceton själv där jag inte borde gjort det...... 😄😳 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 21 september 2006 Trådstartare Dela Postat 21 september 2006 Här har det svarats må jag säga. Tack för råden. Efter vad jag lyckas utläsa så ska det alltså fungera fint med att gå till låtsasknarkhandeln (apoteket) och köpa lite isopropanol. Bo: Jag hade främst tänkt rengöra själva kretskortet med "soppan". Sedan så har jag en reservgummimatta som jag ska kasta in istället för den aktuella, så förhoppningsvis ska jag inte hålla på att kladda med spriten på plastdelar i över huvud taget 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 6 oktober 2006 Trådstartare Dela Postat 6 oktober 2006 Nu ska vi se...Jag fick tag på något som heter isopropylalkohol och antar att det är det här jag ska ha...korrekt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Matthew L Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 5-56 är oxå bannlyst. Sånt sprayade jag rakt in i fläkten på mitt grafikkort för ett par år sedan och det har funkat fint 🙂😄😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 bensen använde jag på en tops när jag gick igenom min mixer.. nackdelen är att den inte har separata kanalstrippar, utan hela bordet sitter fast i en enda stor metallplatta, o den väger en heel deeel, med alla kanaler o grejjer.. jisses.. 🙂 det var ett jävla jobb, men bra blev det!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPhil (oregistrerad) Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 5-56 är oxå bannlyst. Det finns något som heter 2-26 som är mer anpassat för elektronik har jag för mig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hobbex2004 Postat 6 oktober 2006 Dela Postat 6 oktober 2006 Biltema..."Elektronik rengöring"s spray, kostar runt 50-60 kr.. Funkar Klockrent att rengöra elektronik med, men även till att bränna ihjäl spindlar med genom att använda den som en eldkastare... 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
david.roennlund Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Håller precis på att rengöra en gammal Dynaco FM Rörradio, den är VERKLIGEN dammig 😊 Började lite smått med T-röd, men det är alltså IsoPropanol som gäller? Bump 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 (redigerat) Nu ska vi se...Jag fick tag på något som heter isopropylalkohol och antar att det är det här jag ska ha...korrekt? Svar ja. Och försök inte med något annat - då kan du ställa till det ordentligt för dig! Glöm alla andra substanser som föreslagits i denna tråd! Du bör vara mycket försiktig, även med isopropanol, i det här fallet. Läs Bosse Hanséns inlägg igen vad beträffar grafit... Redigerat 25 november 2007 av Violiner Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Neosus Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Systembolaget har många olika spritsorter HÄHÄ...HÄHÄ....HÄHähä.. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
david.roennlund Postat 25 november 2007 Dela Postat 25 november 2007 Systembolaget har många olika spritsorter HÄHÄ...HÄHÄ....HÄHähä.. 😱 mm försök köpa isopropanol där 😲 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.