Bassebas Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) Som det står i rubriken. Går det? Slap, o.s.v. Redigerat 20 september 2006 av Bassebas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Allt går - utom tennsoldater och spädbarn, brukar man ju säga - men här vete 17. 😏 Visst kan du slappa på en bandlös - men du får ju ett helt annat sound än det man normalt är ute efter när man spelar slap... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Och då frågar jag: Måste man slappa för att spela funk...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Jag föredrar att slappa på soffan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Och då frågar jag: Måste man slappa för att spela funk...? Nej - det funkar 🙂 med fingerspel också, om man spelar på rätt sätt. De flesta brukar däremot tro att slap-spel är synonymt med funk... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Och då frågar jag: Måste man slappa för att spela funk...? Nej - det funkar 🙂 med fingerspel också, om man spelar på rätt sätt. De flesta brukar däremot tro att slap-spel är synonymt med funk... 😏 Ja, det är ju faktiskt sant. Jag ville bara poängtera att "funk" sitter mer i spelstilen som sådan, inte i hur mycket man slappar. Personligen är jag allergisk mot för mycket slap. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baktakt Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Hej, Jag har hört att man sliter hårt på greppbrädan om man kör med slipade strängar på en bandlös bas.... -annars är det väl bara att gasa på... 😛 Tjohopp! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Och då frågar jag: Måste man slappa för att spela funk...? Nej - det funkar 😎 med fingerspel också, om man spelar på rätt sätt. De flesta brukar däremot tro att slap-spel är synonymt med funk... 😛 Ja, det är ju faktiskt sant. Jag ville bara poängtera att "funk" sitter mer i spelstilen som sådan, inte i hur mycket man slappar. Personligen är jag allergisk mot för mycket slap. Allergisk mot slap? Det kan man väl inte bli... 😳 Nåja - det är många som överdriver det - precis som många sångerskor överdriver wailande - men i lagom mängd blir det hur dj-a bra som helst med slap. Sedan ska man kanske också tillägga att slap används i andra musikstilar också - som en liten extra krydda lite då och då - så det är inte bara i funk/soul etc som det förekommer. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Torwald Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Och då frågar jag: Måste man slappa för att spela funk...? Nej - det funkar 😎 med fingerspel också, om man spelar på rätt sätt. De flesta brukar däremot tro att slap-spel är synonymt med funk... 😛 Ja, det är ju faktiskt sant. Jag ville bara poängtera att "funk" sitter mer i spelstilen som sådan, inte i hur mycket man slappar. Personligen är jag allergisk mot för mycket slap. Allergisk mot slap? Det kan man väl inte bli... 😳 Nåja - det är många som överdriver det - precis som många sångerskor överdriver wailande - men i lagom mängd blir det hur dj-a bra som helst med slap. Sedan ska man kanske också tillägga att slap används i andra musikstilar också - som en liten extra krydda lite då och då - så det är inte bara i funk/soul etc som det förekommer. 😉 Håller helt med; slap i rätt proportion är verkligen hur grymt som helst. Men som du säger är det många som överdriver det - i likhet med wailandet. Känns som att det inte finns en enda låt som går på radion just nu där sångerskan bara kan hålla käften i ett mellanspel så att man kan få ett litet break utan att behöva höra hur "bra" hon är på att waila. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 20 september 2006 Trådstartare Dela Postat 20 september 2006 Ja asså nog fattar jag också att man inte bara slappar när man spelar funk.. 🙂😉 Men är det någon som har provat eller har/vet något ljudexempel? Förresten, går det att ta bort banden från en vanlig bas, och därmed göra den till en bandlös? Alltså att det fungerar som det ska 🥰 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Ja asså nog fattar jag också att man inte bara slappar när man spelar funk.. 😏🙂 Men är det någon som har provat eller har/vet något ljudexempel? Förresten, går det att ta bort banden från en vanlig bas, och därmed göra den till en bandlös? Alltså att det fungerar som det ska 🙂 spelar slap utan att spela funk.. slipknots första "platta" mate feed kill repeat, där spelar (vänster)basisten en hel del slap.. sjukt bra grejjer!!! plocka banden.. javisst det går excellent, om du vet vad du gör.. i värsta fall kan du skada greppbrådan o det.. jag har bandat av ett par basar, och min favvis var min P-Bas kopia, som jag meckat om totalt!! då plockade jag bort banden med en liten o skarp mejsel, sen "spacklade" jag igen hålen med kemiskt trä. sen slipade jag hela halsen o oljade in(o självklart torka bort överflödig olja!!) halsen!!!sen gäller det att man ställer in halsen rätt o intonerar allt ordentligt..!!! jälvigt skojjigt att göra, men det tar lite tid.. 😛 just nu har jag min P-Bas i delar.. har däremot en avbandad 70tlas bas som ser ut som en telecaster.. 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 20 september 2006 Trådstartare Dela Postat 20 september 2006 spelar slap utan att spela funk.. slipknots första "platta" mate feed kill repeat, där spelar (vänster)basisten en hel del slap.. sjukt bra grejjer!!! plocka banden.. javisst det går excellent, om du vet vad du gör.. i värsta fall kan du skada greppbrådan o det.. jag har bandat av ett par basar, och min favvis var min P-Bas kopia, som jag meckat om totalt!! då plockade jag bort banden med en liten o skarp mejsel, sen "spacklade" jag igen hålen med kemiskt trä. sen slipade jag hela halsen o oljade in(o självklart torka bort överflödig olja!!) halsen!!!sen gäller det att man ställer in halsen rätt o intonerar allt ordentligt..!!! jälvigt skojjigt att göra, men det tar lite tid.. 😕 just nu har jag min P-Bas i delar.. har däremot en avbandad 70tlas bas som ser ut som en telecaster.. 😳 Oj, jag måste lyssna på den när jag får tillfälle 😄 Angående att göra om en vanlig bas till till en bandlös, Kemiskt trä, var köper jag det och vad kostar det? och när man ska slippa, det är jättefint papper som gäller då? Jag har en squier p-bas som jag tänkt göra om lite 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 (redigerat) .lyssna som fan! den är tokbra.. mycket grövre på vissa partier och mycket lättare på andra.. slipknot som ingen hört dom.. 😏 squier P-bas är ett excellent instrument att banda av.. 😛 bra val!! 😄 men kemiskt trä kommer på en liten tub eller burk(finns nog båda.. 😱 ) och det kan du köpa hos din lokale färghandlare om jag inte är helt ute o cyklar.. men vanligt spackel funkar också, har jag använt när jag hjälpte en polare att banda av en gammal 4str- samick p bas kopia... ang. papper, så brukar jag köra med 80papper.. tror jag ! 😲 jag tror mkt idag.. sen om du vill kan du finslipa, men det kommer nog inte att behövas.. jag använde sist jag renoverade en egmond från 54, mitt clas ohlsson inköpta 80papper att slipa banden, samt bandstavarna.. funkar galant.. men tänk på att ta bort all överflödig olja som inte ska vara där.. du vill väl inte att den härsknar! 😉 edit: sorry att det tog lite tid.. skrev inlägget för länge sen, o glömde skicka.. 😄 Redigerat 20 september 2006 av IDF Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 21 september 2006 Trådstartare Dela Postat 21 september 2006 Okej! Jag tror nog att jag ska banda av den 🙂, får fara till måleributiken nån dag nu bara 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 21 september 2006 Dela Postat 21 september 2006 Okej! Jag tror nog att jag ska banda av den 😆, får fara till måleributiken nån dag nu bara 😄 skoj!! skapa en tråd med bilddokumentation!!!!! bara för det kastar jag upp en bild på studion nu!! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bassebas Postat 21 september 2006 Trådstartare Dela Postat 21 september 2006 (redigerat) Jo det ska jag göra när det blir aktuellt! Då får ni se mitt självtillverkade aluminium plektrumskydd 🙂 kanske lär ta ett par dagar innan jag börjar menmen 😆 Hemsidan är nere för underhåll 😉 Redigerat 21 september 2006 av Bassebas Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.