Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har alltså en Waldorf Q och kör med Cubase SX3.

Problemet som uppstår gäller enbart om jag spelar med ett "mono" ljud. Typiska leadljud o.s.v.

Egentligen vet jag itne riktigt vad det är som händer. Men om jag skall använda mig av ett ljud med glide så märks problemet direkt. Jag måste helt släppa upp en nedtryckt tangent innan jag trycker på nästa, för annars så avbryts ljudet. Som om anslaget är max 1 (midi är väl 1-128?).

Detta händer bara när jag spelar. Om det är midi från Cubase som spelar samma sak så fungerar det som det skall.

TIPS?!?!!? Känns så jäkla löjligt och irriterande. Jag har inga som helst uppslag.

Waldorf Q är kopplat med midi in/out och Local off, så adresseringen sker i Cubase.

Annons
Postat

Oj, skumt...

Har du senaste OS'et i Q'n? Kan ju va nån bugg som de fixat i senare OS...

Jag har en microQ och vet att samma fenomen uppstått om jag varit i Multi-läget och använt 2 mono-ljud i en splitt... Men det blev nog fixat i senare OS-uppgraderingar tror jag.

Om det här uppstår när du spelar samtidigt som Cubase matar på med MIDI-data, så kan det ju hända att rösterna tar slut. Om det dessutom är ett ljud med en massa unison-röster du använder behöver det ju inte vara så många kanaler det handlar om.

Postat

Har senaste OS, V3.02

Men jag kör med Local off, så det är ju bara midi in som spelar?! Men jag har ju faktiskt inte testat eller kollat om det är just för unisona ljud. Det är ett bra uppslag. Men normalt så är det ju det ljud som senast spelas som är regerande, det "gamla" är ju det ljud som tystnar om osc tar slut?!

Fler uppslag emottages mycket tacksamt!

Postat

Finns mycket mer kompetent hjälp att få på diverse Waldorf-diskussionsgrupper...

Dels finns det minst en på http://groups.yahoo.com (sök efter waldorf!), och dels finns det ett "user-forum" som tidigare drevs direkt av Waldorf, men det vet jag inte riktigt vart det finns längre.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.