Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 (redigerat) LÅTNAMN:Mommas Buick ARTIST/GRUPP:Burnin Sven GENRE:Country Rock LÅTLÄNGD:ca. 3,15 KOMPOSITÖR:Burnin Sven musik samt Ron Boyte text PRODUCENT:Burnin Sven EV. MEDVERKANDE:Burnin Sven INSPELNINGSÅR:2006 FORMAT: mp3 STORLEK: 5,3 meg STATUS: Skiss kan man nog lugnt säga men värd att lyssna på tycker jag allt. Tänkte be om lite synpunkter på den här låten som är ett resultat av ett transatlantiskt samarbete. Själva idén tycker själv det skulle kunna bli bra om man pillar en del med den, för i det här läget så finns det inte mycket till dynamik ärligt talat, den är som ett rakt streck men ett jäkligt häftigt sånt iofs. tycker jag om man får säga så 😉. Så kort sagt synpunkter på idén efterfrågas, att trummorna är en Groovemonkeyloop som puttrar på oavbrutet det vet jag redan 🙂 (det är det lättaste att fixa) och att det måste bjuda vidare mellan delarna på ett vettigt sätt oxå. Har bara smällt ihop dom för att ha nått att få tips om. Ja jag vet att det saknas ett slut mä 😄 . Utöver det så vill jag bara säga att det är inte lätt sjunga på så pass bred bondläppsamerikanska som den här kräver men det förmodar jag att ni förstår. Blir det till nått vettigt i slutet så tror jag nog att det blir en jänkare som ylar. Texten handlar om mammas Buick (gravel slinging maschine(grus sprutarmaskinen)) den fattar eld när dom är ute på en tur och hon har på sig sin mag randiga tvättbjörns tröja. Mycket nöje my friends. Göran testmix.mp3 Redigerat 20 september 2006 av Burnin Sven
stajo Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Började ju bra. Finns en hel del snygga gitarriff, ibland känns det lite rörigt. Det är ju dock som du själv säger ett långt rakt sträck 🙂. Går lite vilse i den och hittar ingen tydlig struktur. Du behöver en riktig hook som vers funkar detta bra. btw tycker du mixmässigt tar ett språng varje gång jag hör något från dig, det låter mjukt och fint.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Tack ska du ha ja det måste jobbas lite mer med dynamiken i låtuppbyggnaden helt klart. Men det begränsas en del av att texten ligger benhårt fast Ron ruckar inte på nåt så det kan inte bli på nåt annat sätt än så här. Så jag förmodar att det blir att mecka med volymer och intensitet och sånt kanske hitta starka bjudslingor in och ur dom olika partierna. Men vilt med tjutande guraslingor kommer det att vara vill nog ha det där lite alternativ country blandat med old traditional i en vild krock med östempo gillar det. Måste givetvis oxå mecka till trumtracket det går ju bara som ett snälltåg nu. Tack för mix berömet det värmer minsann vi hörs jag ringer nån dag framöver. Göran
equality Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Yeehaa! Visste inte att du hade sådana red-neck-talanger. 😕 Kul och medryckande. Gillar verkligen ditt rockabillygitarrlir. Mixen är fin. Trumkompet sitter ju som ett smäck. Är det Monkeyloop i EZ-drummer?? Sången aningen svag och kanske kunde du järnet mer här för att få lite rockskorr. Men en positiv överaskning! Hade inte tråkigt en endaste 16-del.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Tjena mr. E en får tacke och bocke ska nog pån igen vart det lider ska försöka mecka till den lite mer det saknas nån takt här och där och ja 😕 . Jag kanske får lite tips här på vägar att vandra med den här låten. Ringer nu om Lördan så av med lurarna så du hör telefon 😳 . Göran
equality Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Jaha! Var det du? Hann inte fram... 😕 satt faktiskt med lurarna. 😳 Ringer dig!
DåligtGehör Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Va de första fraserna.. jag fattar ingenting... är det flamländska, nederländska eller? 😕 Ha ok sen uppfattar jag nåt engelskt. Sången är mjuk och helt ok. Kanske rösten (kraften) försvinner lite då och då men soundet passar till låten. Gitarrliret riktigt riktigt fräckt. Övriga instrument helt ok om än basen ganska otydlig en tendens till att bumla in och ut i ljudbilden. Trummorna som sagt lite (väldigt) enahanda. Sen tycker jag det skulle lyfta mycket med annat (bättre) trumsound och ett annat mer drivande spel. En smakfråga bara... eh, jag märker att jag helt enkelt inte gillar EZdrummers sound. Jag gnäller alltid på det. Framförallt skönt gung.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Tackar DåligtGehör kul att du verkar tycka att det kan vara nåt att jobba vidare med, ska påt så fort det blir läge igen. Ja fan du skulle se texten det tog en stund innan jag fattade vad det handlade om, det är väl nåt hillbilly stuk med språkliga bilder via slanguttryck eller hur man ska säga. Det kräver ju mer eller mindre att man bräker iväg på nån slags blandning av hemmagjord sydstatstugg och sånt man har hört på filmer. Det hela börjar med att dom ligger och sussar på verandan och blir väckta av oväsen som hörs genom nätdörren det är morsan som skramlar med grytor i köket. Det är bönor och fläsk och hela mollevitten kort sagt. Ganska skoj annorlunda text men svår som fan. Tror inte Ron vill att jag lägger ut den dessvärre. Nåväl tack ska du ha ska testa att vrida lite på basen och trummorna ja det måste vridas på och programmeras ganska mycket på dom. Vet inte så jäkla mycket om countrylir bara men det går nog om man sliter lite. Göran
91:an Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Har lyssnat på låten ett par gånger nu och det är härligt driv i kompet och solospelet. På något sätt känns inte sången höra ihop riktigt med kompet eller tvärtom. Kompet är gjort i ett högt, hetsigt medryckande tempo medans sången och texten framförs på ett mer utdraget och långsammare sätt. Lyssnar man bara till sången så kan man även tänka sej att ett balladliknande komp skulle fungerat. Men för sjutton, låten är ju bra och ännu bara skiss, och du brukar ju jobba vidare på dina verk, så jag väntar med spänning hur denna slutar 😕😳
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Postat 20 september 2006 Tackar 91:an, från början så var det faktiskt lite mera åt hållet amerikanskt folkmusik men så fick jag nåt slags ryck 😕 och då blev det så här. Ska som sagt försöka trycka in nån slags dynamik i den och fixa sången för jag håller med det liksom hänger inte ihop riktigt bra. Tack igen Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 21 september 2006 Postat 21 september 2006 Nä så lätt går det inte 😆 BUMP nån fräsh idé om ett bra upplägg? Texten (som inte är min) vers refräng och stick går inte att ändra men kanske ett tips om hur jag ska utveckla intensiteten. Typ när ska det lägga iväg är det bra att det drar igång på högsta direkt ska vers 2 då vara lugnare och stegras mot slutet. Kan man köra bara trummor bas och sång i nån vers med endast några spridda skurar elgura som smyckar lite och visst fattas det nån takt typ upptakt mellan delarna på sina ställen. Ja ni fattar läget kanske Göran
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Jahapp inge vidare bra idé alltså kan man tolka det så kanske nåt för hyllan då inte lägga tid på att mecka till den eller? Göran
DåligtGehör Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 (redigerat) Vad skall man säga. Jo ja elkanske nedja 😏 Först tänker jag att det finns väl redan många bra låtar som mer eller mindre låter nåt åt det här hållet. Är väl inte ett jättehinder iofs. Men vad är det man (du) vill göra, en orginallåt eller bara leka lite med en stil? När jag försöker göra en lite mer analyserande lyssning så märker jag att även om jag gillar gitarrerna så konkurrerar de lite för mycket med sången. Vad beror det på? Som jag tror/tycker så är det riff/solo gitarren som tar för mycket utrymme. Dels volym pga att den är med nästan hela tiden - den gör inte bara inpass i pauser eller där det skall accentueras - men kanske också därför att den förändras hela tiden och kräver ganska mycket uppmärksamhet vilket inkräktar på sången. Sen är nog sången/melodin lite svag på sina ställen - åtminstone i konkurrens med gitarrliret. Jag märker i alla fall att jag lyssnar mer på gitarren än på rösten på en hel del ställen. Sen har plötsligt rösten mina öron igen och det blir en liten märklig effekt. Kanske lite det Stajo pratade om - man tappar sammanhang. Jag skulle lyssnat på låten helt utan "riff/solo gitarren" för att höra hur bra är eller var någonstans kan man förbättra melodin alt. om det är själva sånginsatsen. Kanske skulle låten tjäna på att gå ner i intensitet. Inte nödvändigtvis i tempo men i insatser. Få lite mer luft här och var. Renodla/kultivera gitarrinsatserna en aning. Lite (en hel del snarare) större skillnad på olika delar. Som det är nu så pågår det ungefär på samma sätt. Alltså inte tillräcklig skillnad. Alternativ instrumentering: Behåll kompgitarren, Renodla och lite ransonering på "riffgitarren", varför inte ett dragspel typ lite zydeco/cajun. När vi ändå är inne på det jag hade gärna hört låten i mindre popdräkt kanske washboard och virvelkagge. I alla fall inte de trummor och det trumkompet som är nu. Låt det finnas ett ställe där låten går ner i varv någon takt eller två. --- Jag tror absolut det kan bli bra. Unikt och speciellt däremot? Skulle själv ha svårt att skapa någonting i den stilen som inte mest var efterapande då jag inte alls utforskat domänerna. Redigerat 22 september 2006 av DåligtGehör
Baktakt Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Trevligt med lite svängig hästjazz -Ska det inte vara ett sånt där rockabillykort delay på sången för att få fram det rätta stuket? + att sången kanske ska vara mer "torr"... Bra jobbat annars! Tjohopp
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 22 september 2006 Postat 22 september 2006 Tackar Dåligtgehör och Baktakt det är nog inte fel alls det som ni föreslår tar det till mig allra ödmjukast 😳 och jag håller med fullt ut. Från början så var den nån slags akustisk hillbillysak men så fick jag ett ryck och då kan det gå så här 🙁 . Dragspel ja fan finns det nån som kan lira här så stig fram ur skuggorna det skulle vara häftigt. Tack igen det va bra synpunkter. Göran
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.