Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

kör för tillfället med en sm57a men skulle vilja prova nåt annat. 57an är ju rätt standard inom virvelmickning så det e ju rätt svårt att få till nåt eget ljud. budgeten går upp till 1500 svenska riksdaler.

Annons
Postat

till att börja med låter ju ditt argument "57an är ju rätt standard inom virvelmickning så det e ju rätt svårt att få till nåt eget ljud." lite knepigt..

57'an har figurerat som virvelmick i mängder av inspelningar, och resulterat i mängder av virvelsound. från copeland-"PRÄ" till jeff lynne-"wwu".

mickar du med en 57'a beror ditt virvelljud till 85% på hur virveln låter, placering av mikrofon, rummets egenskaper etc. resterande 15% sitter i hur du väljer att processa virveln.

men ok, 57'an kanske inte är världens mest kompletta mick.

sennheiser 421 eller 441 vore väl isåfall riktigt bra alternativ. båda har en öppnare, rättvisare återgivning men kostar dock en hel del mer än 1500:-.

testa en kondensatormick (studioprojects B1, 995:-) , en bandmikrofon (GA R1, ca 1500:-) eller varför inte vara kreativ o testa en dator-chat-bords-mick (typ 50:- på ICA maxi).

kom ihåg dock att ljudkällan är viktigast för ett unikt/eget ljud. vare sig det rör sig om virveltrumma eller blockflöjt.

Postat
kom ihåg dock att ljudkällan är viktigast för ett unikt/eget ljud. vare sig det rör sig om virveltrumma eller blockflöjt.

Word! Och inte heller får man glömma placeringen.

Men visst är både M201 och Audix klart intressanta alternativ – liksom MD421 och 441.

Hälsningar

/Henrik

Postat

Min uppfattning av min 421 är att den kanske är lite för "fet" för virvel, men det beror ju på vilket sound man vill ha, och det är ju bara jag. Jag kör gärna med beta57 på virvel dock, tycker den känns mindre nasal än sm57:an. I vilket fall som helst känns beta57 nästan alltid helt rätt som undermick på virveln, tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.