Zyan Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 (redigerat) Jag vill prova att spela lite roliga låtar med andra stämningar på akustiska guran. Men de är så extrema...så jag vet inte vilket håll man ska dra åt. Hur hårt får man dra åt egentligen? De ligger väl på snitt runt 7 kilo styck nu, det är 42 kg. Ska stämma dessa två, vilka strängar får jag dra åt och vilka ska jag släppa? Tuning: xxx1x2 e= D E B= D E G= D A D= D E A= D A E= B D tack på förhand So long - Zyan Redigerat 19 september 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Ett jägartips, ta hjälp av ett capo. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Hmm...hur ska jag stämma om för att kunna använda capo? Menar du att jag ska vrida ner alla? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Undrar om du inte måste köra med capo, i alla fall när det gäller den där med B som grundton för ner går väl men då hänger väl en del strängar som örat på en gammal gris och upp då blir det nog fan drag påt så att säga 😆. Det var ena lustiga stämningar hmm 😆 . En gura mår nog bäst om man håller sig någorlunda i närheten av det den är konstruerad för, enligt min erfarenhet så kan till och med en öppen E kan resultera i ett jäkla strängtryck/drag. Harvar mest i öppen G som inte drar så hårt i guran. G= DGDGBD typisk slidestämning men det finns häftiga svävande ackord om man letar, för vanliga dur så blir det skitlätt bara att lägga pekfingret över 😆 men det är fusk 😆 . Moll funkar oxå. Nåväl lycka till men var förnuftig med upp eller ner på dom olika strängarna/tonerna och överväg capo för att skona guran. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Hmm...hur ska jag stämma om för att kunna använda capo?Menar du att jag ska vrida ner alla? Du får nog vrida ner eller upp beroende på hur det verkar vara förnuftigt med tanke på strängtrycket typ hitta en medelväg som funkar och sen sätta capot på grundtonen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Undrar om du inte måste köra med capo, i alla fall när det gäller den där med B som grundton för ner går väl men då hänger väl en del strängar som örat på en gammal gris och upp då blir det nog fan drag påt så att säga 😆. Det var ena lustiga stämningar hmm 😆 . En gura mår nog bäst om man håller sig någorlunda i närheten av det den är konstruerad för, enligt min erfarenhet så kan till och med en öppen E kan resultera i ett jäkla strängtryck/drag. Harvar mest i öppen G som inte drar så hårt i guran. G= DGDGBD typisk slidestämning men det finns häftiga svävande ackord om man letar, för vanliga dur så blir det skitlätt bara att lägga pekfingret över 😆 men det är fusk 😆 . Moll funkar oxå. Nåväl lycka till men var förnuftig med upp eller ner på dom olika strängarna/tonerna och överväg capo för att skona guran. Göran Kan någon tipsa på vilket band jag ska ha capon sen så kan jag räkna efter det... Tex på den med alla d och ett b... då måste ju de fem ljusaste strängarna vara i samma ton. Vilken ton är bäst att ha de fem ljusaste på samtidigt. Sen så sätter jag capon så det blir d. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Coolt program 😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Fan verkar ju vara en riktig godbit för en gitarrbyggare har du testat så grejerna stämmer? Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 (redigerat) Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Men kan man räkna ut hur man ska stämma och sätta capo om man knappar in ett önskemål på stämning? Är nog annars bara interesserad av maxtrycket innan gitarren tar skada. Edit: Trött och flummig tydligen. Redigerat 19 september 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Undrar om du inte måste köra med capo, i alla fall när det gäller den där med B som grundton för ner går väl men då hänger väl en del strängar som örat på en gammal gris och upp då blir det nog fan drag påt så att säga 😕. Det var ena lustiga stämningar hmm 😄 . En gura mår nog bäst om man håller sig någorlunda i närheten av det den är konstruerad för, enligt min erfarenhet så kan till och med en öppen E kan resultera i ett jäkla strängtryck/drag. Harvar mest i öppen G som inte drar så hårt i guran. G= DGDGBD typisk slidestämning men det finns häftiga svävande ackord om man letar, för vanliga dur så blir det skitlätt bara att lägga pekfingret över 😄 men det är fusk 😄 . Moll funkar oxå. Nåväl lycka till men var förnuftig med upp eller ner på dom olika strängarna/tonerna och överväg capo för att skona guran. Göran Kan någon tipsa på vilket band jag ska ha capon sen så kan jag räkna efter det... Tex på den med alla d och ett b... då måste ju de fem ljusaste strängarna vara i samma ton. Vilken ton är bäst att ha de fem ljusaste på samtidigt. Sen så sätter jag capon så det blir d. Jag går nog bet på det men jag tror att du om du har ett standardset på så åker du nog på att utgå från E strängen för att först hitta B det är ju en jäkla bit upp till vad blir det sjunde bandet så det är väl det som strular till det. Undrar just om du inte ska försöka använda det där programmet och räkna ut vilka strängtjocklekar det blir frågan om. Men OK jag gert fem minuter till kommer jag på en vettig väg så blir det ett nytt inlägg här (om inte nån annan kan hjälpa till förståss). Mors från Sya så länge. Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 (redigerat) Tack för att du försöker... Men om jag tar mörka e till fiss...capon på femte och resten på a...är det möjligt för att få: d d d d d B Redigerat 19 september 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Jävligt svårt läge med B stämningen altså hmm E måste ju upp så långt det pallar för alla andra utom B strängen blir ju ner. Låt oss säga att du drar upp E strängen till ett G och ner alla utom B som ska upp capar på fan blir det har guran här ska kolla, blir väl Giss. Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk 😕 . Lycka till Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk Tack för svaret...just ja..låten jag ska spela är iris med goo goo dolls som var på idol idag. Hitta den stämningen som var "as recorded" på internet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Fan man blir ju lite nyfiken på hur låten blir får man höra sen? Det är ju ganska många Östgötar här på forumet är det läge för att samankalla till en liten samankomst på lokal där man kan inta ölhaltiga drycker måntro 😕 vad sägs? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Jävligt svårt läge med B stämningen altså hmm E måste ju upp så långt det pallar för alla andra utom B strängen blir ju ner. Låt oss säga att du drar upp E strängen till ett G och ner alla utom B som ska upp capar på fan blir det har guran här ska kolla, blir väl Giss. Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk 😕 . Lycka till Göran Nää det stämmer väl inte...om jag drar upp E till G...så är capon på fjärde. Då måste alla andra vara bess. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Nä fan ursäkta nu jag glömde ju att säga att du får ju stämma så dom andra hamnar på D när du har capon på men jag kan skicka ett PM med tele om du vill det blir nog fan lättare live? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Trådstartare Dela Postat 19 september 2006 Nä fan ursäkta nu jag glömde ju att säga att du får ju stämma så dom andra hamnar på D när du har capon på men jag kan skicka ett PM med tele om du vill det blir nog fan lättare live? Nej tar det isf imorgon...måste ändå sova nu. Är nog för trött för att räkna intervall mellan toner. Tänkte kolla upp det programmet lite nogrannare också... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 OK skickade telet ring om du behöver är nästan alltid hemma jobbar som personlig assistent åt frugan. Ha det bra och lycka till, kan behövas kan bli pilbåge av det hela 😕 . Göran Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk Tack för svaret...just ja..låten jag ska spela är iris med goo goo dolls som var på idol idag. Hitta den stämningen som var "as recorded" på internet. Asså... När jag spelar Iris, vilket jag gör rätt ofta. Så stämmer jag gitarren i DADADd Funkar precis lika bra. Har provat originalstämmningen ett par gånger, men min E-sträng intonerar så dåligt när den ska ner ända till B! Samma sak med A-strängen. Med den stämmningen kan du sen spela "Black Balloon" också! 🙂 Goo goo dolls-låtar är lite av min speciallitet 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 september 2006 Trådstartare Dela Postat 20 september 2006 Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk Tack för svaret...just ja..låten jag ska spela är iris med goo goo dolls som var på idol idag. Hitta den stämningen som var "as recorded" på internet. Asså... När jag spelar Iris, vilket jag gör rätt ofta. Så stämmer jag gitarren i DADADd Funkar precis lika bra. Har provat originalstämmningen ett par gånger, men min E-sträng intonerar så dåligt när den ska ner ända till B! Samma sak med A-strängen. Med den stämmningen kan du sen spela "Black Balloon" också! 😳 Goo goo dolls-låtar är lite av min speciallitet 😛 Lite av en specialitet säger du... Då kan du säkert säga vilken goo goo dolls låt som har den andra med. Den är från en bok som heter acoustic rock och sägs ha "authentic transcriptions, as recorded". Alltså E E A E A D Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Fan verkar ju vara en riktig godbit för en gitarrbyggare har du testat så grejerna stämmer? Göran Har använt det själv för att räkna ut vilka strängar som skall sitta på en gitarr med en öppen D-stämning och det funkar fint. Har fått tipset av instrumentbyggaren Ola Söderström i Upplands Väsby. /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Men kan man räkna ut hur man ska stämma och sätta capo om man knappar in ett önskemål på stämning? Är nog annars bara interesserad av maxtrycket innan gitarren tar skada. Edit: Trött och flummig tydligen. Du kan ju räkna ut vilka strängar du skall ha utan capo för att det ska bli rätt när du sedan sätter på ditt capo? Eller missupfattar jag dig nu? /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 20 september 2006 Trådstartare Dela Postat 20 september 2006 Njae... Jag vill bara säga e e a e a d och sen att jag har standardsträngar. Då vill jag att den visar var är lämpligast att ha capon med tanke på spänningstyrka. Räkna tonsteg kan jag. Hoppas att det blev tydligare nu. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Fan verkar ju vara en riktig godbit för en gitarrbyggare har du testat så grejerna stämmer? Göran Har använt det själv för att räkna ut vilka strängar som skall sitta på en gitarr med en öppen D-stämning och det funkar fint. Har fått tipset av instrumentbyggaren Ola Söderström i Upplands Väsby. /H. OK. Öppen D hur kör du de 😏 om jag inte mins fel så var det DADGBD eller nä kanske va nån annan D stämning för fingerpicking har glömt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Desecrated Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Jag hijackar den här tråden lite. Vad är syftet med tension calculator att få alla strängarna att ha ungefär samma lbs eller att få den totala tension till rätt nivå ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Verkar vara ett bra program för en byggare men funkar väl oxå så man hittar rätt strängtryck och strängdimensioner och sånt för guran om man vill stämma om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 Obs jag tar inget ansvar för guran din helt på egen risk Tack för svaret...just ja..låten jag ska spela är iris med goo goo dolls som var på idol idag. Hitta den stämningen som var "as recorded" på internet. Asså... När jag spelar Iris, vilket jag gör rätt ofta. Så stämmer jag gitarren i DADADd Funkar precis lika bra. Har provat originalstämmningen ett par gånger, men min E-sträng intonerar så dåligt när den ska ner ända till B! Samma sak med A-strängen. Med den stämmningen kan du sen spela "Black Balloon" också! 🙂 Goo goo dolls-låtar är lite av min speciallitet 😛 Lite av en specialitet säger du... Då kan du säkert säga vilken goo goo dolls låt som har den andra med. Den är från en bok som heter acoustic rock och sägs ha "authentic transcriptions, as recorded". Alltså E E A E A D Den enda låt jag känner till där John stämmer upp B till E är "I'm Still Here" men det är ju egentligen ingen goo goo dolls-låt 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 21 september 2006 Dela Postat 21 september 2006 Här kommer ett program som du kan använda för att räkna ut vilket strängtryck du har på gitarren vid vald stämning. Med det så kan du också räkna ut vilken strängtjocklek du ska ha för att få rätt strängtryck i din valda stämning på just din mensur. Du kan ställa om i programvaran så att den räknar i kg och cm istället för lbs och inch som visas på bilderna. USTC - Universal String Tension Calculator /H. Fan verkar ju vara en riktig godbit för en gitarrbyggare har du testat så grejerna stämmer? Göran Har använt det själv för att räkna ut vilka strängar som skall sitta på en gitarr med en öppen D-stämning och det funkar fint. Har fått tipset av instrumentbyggaren Ola Söderström i Upplands Väsby. /H. OK. Öppen D hur kör du de 😕 om jag inte mins fel så var det DADGBD eller nä kanske va nån annan D stämning för fingerpicking har glömt. Jag kör folkmusikvarianten på öppen d-stämmning. A - D - A - D - A - D (alltså med A i botten) Exempel kan höras här på denna stämning. Är en spelkompis till mig och Umemagnus som spelar. /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 21 september 2006 Dela Postat 21 september 2006 Vad är syftet med tension calculator att få alla strängarna att ha ungefär samma lbs eller att få den totala tension till rätt nivå ? Båda delarna! /H. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.