Jump to content
Annons

Bygger hemmastudio/replokal


Clayman

Recommended Posts

Annons

Vi har nu slaktat dom inre gipsskivorna, och det gick rätt smärtfritt.

Vi har även sattit lister, eluttag, element och snart akustikplattor i tak.

En liten undran:

Eftersom vi inte kommer att göra flytande golv pga takhöjdsbrist så undrar jag om denna konstruktion (som jag såg i en annan tråd) ungefär kommer att motsvara ett flytande golv för just trummorna?

pf_1rs.jpg

Verkar som en relativt enkel sak att bygga i efterhand om det visar sig att det behövs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, ser ut som en snygg lösning, men min gissning är att ljudet även transporteras i luften och ett flytande golv hänger ju ihop med en väggkonstruktion och bildar då ett flytande rum utan någon som helst kontakt med den yttre världen.

Ljudet från trummorna på din bild kommer ju även att sätta sig i väggar och tak.

Men det ser ut som om att de inte kommer att färdas genom golvet i alla fall, så någon reducering bör ju ske antar jag.

Den där lösningen är väl ett alternativ till att sitta och lira trummor på en tjock matta ungefär.

I mina ögon ser det ut så i alla fall, men det såg ganska trevligt ut det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte göra ett litet inlägg bara, jag har läst mig till att assymetri även när det gäller mängden gipsskivor i en isolerande vägg också är bra. Det är kanon att ni fick bort de inre gipsskivorna, men som jag har förstått det bör man också försöka få den ena väggen att ha t. ex 3 och den andra 4 gipsskivor... eller 3 och 2...

Är det något jag har yrat till eller kan någon bekräfta detta och kanske berätta lite om hur pass stor skillnad det skulle göra? Spelar det sån stor roll?

Redigerat av Hellhoff
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte göra ett litet inlägg bara, jag har läst mig till att assymetri även när det gäller mängden gipsskivor i en isolerande vägg också är bra. Det är kanon att ni fick bort de inre gipsskivorna, men som jag har förstått det bör man också försöka få den ena väggen att ha t. ex 3 och den andra 4 gipsskivor... eller 3 och 2...

Är det något jag har yrat till eller kan någon bekräfta detta och kanske berätta lite om hur pass stor skillnad det skulle göra? Spelar det sån stor roll?

Jag har också läst detta någonstans att assymetri ska vara bra. Bara jag kom på vart jag läste det.... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, visst kan det ha den egenskapen att de två väggarna har olika STC, men det finns viktigare saker att göra om man vill få en bra vägg.. A: dämplimma varje lager gips B: Sätta upp Resilent Channel mellan regel/gips.

Om du jämför en vägg med 2 lager gips som är dämplimmade så får måste du bygga minst 4 lager gips för att komma upp i samma dämpförmåga... så tro mig, det billigaste du kan göra är att köpa lim.

a

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...