bogii (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Har börjat bli lite intresserad av directinspelning av gitarr signal. funderar på å koplla in gitarren i datorn, så sen köra nått program som amplitube som lyssning för att sedan kunna köra ut den rena signalen igen å "re-ampa" den i min pod xt(lättare å ställa in perfekt ljud i efterhand tänkte jag?). eller möjligtvis om jag lånar nån stärkare å använder den. har läst runt lite å det verkar som man måste ha en så kallad "di-box" för att göra det och få bra resultat. så efter ett par veckors funderande å letande efter en fin dibox till mig gav jag upp,(det finns ju så satans mycket olika skit så jag får beslutsångest) anyway idag hittade jag min gamla audiobuddy i garderoben å upptäckte att det står ju tamefan "Dual mic preamp/Direct box" på den med stora bokstäver. så nu är min fråga är denna duglig att avända till mitt ändamål? Duger den tex att spela in rengitarrsignal och sedan ta med sig signalen i wav till en profesionell studio å få ett profsigt resultat, eller måste man ha en svindyr dibox då? 🙂 även hur fan ställer man in signalerna när man håller på med reampning å dibox inspelning? VIll man inte ha lika stark signal som gitarren ger när man sedan reampar ut från datorn in i en stärkare? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Fast du kan ju använda podden som DI box om du kör utan stärkare,cab och effekter. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bogii (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 men då går den ju fortfarande "igenom" alla rattar på poden,drive, treble, mid, bas presence chan volume, osv osv. Man vill väll har så ren signal som möjligt, om inte helt ren? eller 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Fast med alla rakt upp så bör den ju bli nästan ren. Du skall väl ändå bara använda det till att ratta till ett bra ljud. När du sedan fått en bra reampat ljud från den rena signalen ska du väl spela in med podden direkt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Man kan väl stänga av förstärkeri och effekter i poden? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bogii (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Fast med alla rakt upp så bör den ju bli nästan ren. Du skall väl ändå bara använda det till att ratta till ett bra ljud. När du sedan fått en bra reampat ljud från den rena signalen ska du väl spela in med podden direkt. mja jag funderar även på å spela in gitarr hemma å sen ta med signalen i en riktig studio där den sedan reampas. tex spela in en hela skiva eller demo så, det sparar man mycket slantar på i studiotid! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DrHans Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Fast med alla rakt upp så bör den ju bli nästan ren. Du skall väl ändå bara använda det till att ratta till ett bra ljud. När du sedan fått en bra reampat ljud från den rena signalen ska du väl spela in med podden direkt. mja jag funderar även på å spela in gitarr hemma å sen ta med signalen i en riktig studio där den sedan reampas. tex spela in en hela skiva eller demo så, det sparar man mycket slantar på i studiotid! Är det inte bättre att öva istället innan man går in i studion så behöver du inte en massa omtagningar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bogii (oregistrerad) Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 (redigerat) Fast med alla rakt upp så bör den ju bli nästan ren. Du skall väl ändå bara använda det till att ratta till ett bra ljud. När du sedan fått en bra reampat ljud från den rena signalen ska du väl spela in med podden direkt. mja jag funderar även på å spela in gitarr hemma å sen ta med signalen i en riktig studio där den sedan reampas. tex spela in en hela skiva eller demo så, det sparar man mycket slantar på i studiotid! Är det inte bättre att öva istället innan man går in i studion så behöver du inte en massa omtagningar. nej, hur bra allt än sitter så kommer det ju iaf ta längre tid. sen är det ju det med möjligheterna att ställa in sitt eget ljud perfekt helt själv, eftersom man inte behöver spela medans man rattar. å sen sitta och spela in allt helt perfekt i hemmet, värsta värsting solot tex å sen reampa det i studion måste kännas fett najs och tryggt! det är många band som utnyttjar detta så varför skulle inte jag prova mig på å experimentera lite? 😄 så tillbaka till min fråga kanske? 😉 duger audiobuddyn fint å användas som dibox eller? eller är poden bättre nu? 😲 är det stor skillnad på kvalitén man får från olika diboxar, eller spelar det inte så stor roll vad man använder? NÅN som är insatt i det här med diboxar å re-ampning av gitarr??? Redigerat 19 september 2006 av bogii Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 (redigerat) Alltså har du tänkt att spela in rent, med någon av dem som di box. Sen ratta själv. Menar du då att du ska ta det du spela in, spela upp det gemom poden och sen in i datorn igen för att då få emuleringen? Kanske är smartare att ställa frågan såhär: Vad vill du ratta i efterhand? Jag fick för mig att det var poden! Redigerat 19 september 2006 av Zyan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bogii (oregistrerad) Postat 20 september 2006 Dela Postat 20 september 2006 spelar det någon roll vad man rattar i efterhand? alltså om man kopplar den till pod eller riktig förstärkare? det ska väll vara sak samma? ja precis, spela in ren signal/ linea ut den in i stärkare(eller pod)/ micka stärkare in in datorn igen! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.