Jump to content
Annons

Kan man tjäna på idol

Zyan

Recommended Posts

Om man är en stimansluten artist...och tar sig själv eller en vän till idolaudition. Och gör bort sig på ett av de orginella sätten. Så att man garanterat blir högtrafikerad på hemsidan och även kommer med i tv-sändningar som skrattobjekt. Men huvudsaken är att det sjungs en låt som man har rättigheterna till.

Sen när programmet har sänts, så antar jag att tv4 inte fyller i ens låt i stimpapprena (vet inte hur det går till detta med stim). Kan man då höra av sig och säga att man kräver att de ska betala till stim.

Och sen att det är mer än 200 000 nedladdningar (som "ring ring anna") och över en miljon tv-tittare. Borde ju bli lite kosing.

Skulle vara kul om det lyckades. Men har ingen aning om vilka summor det är eller om det är doable.

Någon som har koll på detta? Jag har inte planer på att göra det...men funderar om det är några pengar i det.

Redigerat av Zyan
Dela på andra sajter

Annons

tjenna!

vilken idé!! =) Ja har spelat på tv4 och då fick vi fylla i papper efteråt, men låtnamn och upphovsman efteråt. Vet inte hur det fungerar på idol, men all musik som framförs offentligt ska ju anmälas till stim. Så det borde ju fungera 😆

Dela på andra sajter

Du kan inte tjata på TV4, eftersom det är STIM:s uppgift (ingen lätt uppgift heller, eftersom TV-kanalerna brukar bråka om STIM-avgifterna...). Du ska däremot anmäla till STIM, var och när din låt har spelats, eftersom TV-spelningar är värda en del. Lite svårt för dig att hålla koll på nerladdningar - men där tror jag att det bara är en mikroskopisk ersättning - om någon alls...

Dela på andra sajter

Vilken låt har du gjort då?

Ehhm...?

Missade jag nåt?

Du säger att du ska få lite kosing... Såklart vi vill veta vilken låt du gjort som sjungits i IDOL.

Det är INTE "ring ring" :-)

Fast det kanske var den versionen den arga flickan gjorde.

Dela på andra sajter

Vilken låt har du gjort då?

Ehhm...?

Missade jag nåt?

Du säger att du ska få lite kosing... Såklart vi vill veta vilken låt du gjort som sjungits i IDOL.

Det är INTE "ring ring" :-)

Fast det kanske var den versionen den arga flickan gjorde.

Nåt missade du nog. Han ställde en hypotetisk fråga och avslutade även med att säga att han inte tänkt göra nåt sånt, utan bara undrade om det funkade.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.