Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! Jag tänkte spela in lite trummor... lågbudget.

Jag köpte två Shure PG81:or och ett mickstativ med bom och en sån där X/Y-upphängning till mickarna. När jag sen skulle försöka komma in med stativet över trumsetet blev det rätt ostabilt och jag fick inte den vinkeln jag ville för att hamna i "mitten" av trumsetet.

Därför gjorde jag en specialare och fäste stativets övre del i pukhållaren på baskaggen, där brukar en liten china sitta som jag flyttade på.. så nu delar stativet plats med tom1 och tom2 uppe på baskaggen.. vinkeln blev väldigt bra, men nu till den stora frågan: Hur länge kommer mikrofonerna palla med!? Det är ju kondesatorer, och jag vill helst inte behöva köpa nya nästa vecka. 😆

Även om det här låter helskumt önskar jag seriösa kommentarer.

Tack!

//Rock N Rolf

Annons
Postat

Mikrofonerna håller länge om du inte tappar dem i golvet varje dag. Du får ju däremot ett annat problem när du fäster dem på pukhållaren. Det blir väldigt mycket vibrationer så det blir nog att kapa mycket bas om du inte har nån typ av vibrationsdämpande upphänging. Om du bara vill ha högfrekvent ljud med de mickarna så gör det inte lika mycket.

Postat

Precis, risken är att du får en massa brumm och gnissel från kagge/pukor..

Annars brukar dom flesta mickstativ klara att sträcka ut bommen ganska långt om man bara ser till att ha ett "ben" i samma riktning som bommen, om du förstår vad jag menar.

Välter den iallafall?

Postat

Det är bra att köpa mickstativ av kvalité tycker jag. K&M är bra håller länge. Om micken är för ting för stativet så kanske du kan sätta en motvikt på foten.

Om det är bommen som inte pallar med så har dunog köpt för biligt stativ men det går ju att köra med motvikt eller rep/tejp kanske.

Postat

Tack alla tre!

Ja stativet jag har är för klent, det var därför jag gjorde så. Men jag tyckte jag

fick till balansen väldigt bra i mixen.

Kanske ska satsa på ett till stativ ändå.

Vad tycker ni om X/Y-tekniken i övrigt? Blir sterobredden för liten?

//Rock N Roffe

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.