Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kommit fram till att det är gitarren som orsaker oljudet och då är frågan om det är aktuellt med ett byte av mickar.

såhär låter det:

och höjer man disten tillräckligt tappar man totalt lusten att lira..

Annons
Postat (redigerat)

Låter som att du har singlecoil-mickar på guran, de brusar. När du höjer disten så komprimerar du signalen mer vilket gör att bruset ökar.

Redigerat av Phobos
Postat
Det är humbucker-mickar och skärmen är en (avstängd) TFT.. Men tack ändå 🙂

Underligt, vad är det för utrustning du använder? Gitarr, ljudkort, mickar osv.

Postat

Kan det va din jordkabel som har gått av? Är det nån skillnad på surret när du nuddar strängarna mot när du släpper dom? (förutsatt att inte strängarna vibrerar när du släpper dom)

Postat
Det är humbucker-mickar och skärmen är en (avstängd) TFT.. Men tack ändå 🙂

Underligt, vad är det för utrustning du använder? Gitarr, ljudkort, mickar osv.

Gitarren är en Epiphone Les Paul Classic med Alnico-V (?) humbuckers. Den kopplar jag till en Samson S-Direct DI-box och sen vidare till en Behringer UB802 och till sist in i mitt Audigy 2. Jag är 100% säker på att bruset kommer från gitarren så det andra ska inte spela någon roll.. :/

Postat
Kan det va din jordkabel som har gått av? Är det nån skillnad på surret när du nuddar strängarna mot när du släpper dom? (förutsatt att inte strängarna vibrerar när du släpper dom)

Där sa du nåt spännande, vad gör man åt det?

Postat

Riktiga humbucker ska inte orsaka oljud, vad är det för gitarr/mikar? Som nån sa, kolla jordningar. Hur har du kopplat pod/förstärkare? Kablar? En PC kan oxå orsaka rejält med störningar, inte bara skärmen. Har du någon trådlös telefonstation i närheten? Kan vara rejäl störningskälla beroende på kvalite på batterieliminatorn. Reostat i rummet?

Postat

vad är det för gura? Om du skruvar bort backplaten eller vad du har för nåt på guran så du kommer åt elektroniken, så ska det finnas en sladd som sitter fast i nåt som leder till stallet/svajet eller nån annan del som till slut kommer i kontakt med strängarna... hur det ser ut varierar mellan olika gitarrer...

Postat

Hmm.. Det där lät absolut inte som humbuckers (hum=brum Buckers=dämpare).. Lät väldigt mycket singlecoil för mig.. Sen den där störningen lät som lysrör eller som om du har reostater till din belysning.. Ajabaja i studio 😄

Det är nog inget fel på dina gitarrmickar i alla fall.. Men kolla kopplingen i din omkopplare på guran.. Du kanske har ett singlecoilläge där.. Och ut med lysrör och resostater och CRT skärmar (just ja.. du hade TFT sa du ju) 😱

Postat
vad är det för gura? Om du skruvar bort backplaten eller vad du har för nåt på guran så du kommer åt elektroniken, så ska det finnas en sladd som sitter fast i nåt som leder till stallet/svajet eller nån annan del som till slut kommer i kontakt med strängarna... hur det ser ut varierar mellan olika gitarrer...

Nu måste jag ingripa här. Precis det där problemet har jag, men här hänger jag inte med.

Vad är ett jordningsfel?

Jag har en Squire Starfire, vilken till synes verkar sakna alla former av backplat. Det är träkropp all the way. Det enda som finns är två hål á la fiol.

Skulle inte tacka nej till en lite kvickare msn-utredning 😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.