Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Frågan är rätt enkel. Har en Boss GT-3, ett Behringer UB802 och en M-Audio Audiophile 2496. Med detta får jag den ljuva ekvationen: dist = brus.

Provade att köra direkt från GT-3 till 2496, men det hjälpte inget.

Vad torde vara problemet?

Annons
Postat

Det var länge sedan jag använde min Boss GT-3 men jag hade inga brus problem med den - tvärtom, tyckte den var grymt tyst med bra ljud. Här är dock ett par tips och frågor som du bör ställa dig:

- Är bruset konstant oavsett effekter, AMP simulering etc?

- Är bruset närvarande vid användandet av hörlurar?

Kolla även följande:

- Att kabeln/kablarna är ok och inte störs av tex din dator, särskillt skärmen. Jag hade problem med knaster och klipp-liknande effekter som berodde på dålig kabel till gitarren.

- Prova att stänga av skärmen och se om det blir skillnad

- Variera nivån/level ut från GT-3 och se om det blir någon skillnad. Prova gärna level halvvägs mellan min/max, mot min, mot max.

- Kontrollera att nivån in i ditt ljudkort inte är överstyrs av nivån ut från din Gt-3. Jag föredrar att ställa in level på halvvägs och sedan justera nivån på insingnalen i ljudkortets kontrollpanel.

- Kolla att signalen in i ditt inspelningsprogram inte är för hög.

- I GT-3:a kan du ställa in vad du spelar på, tex stärkar Combo etc. Experimentera men jag tror om jag minns rätt att du skall använda inställningen "Headphones" dvs hörlurar.

Undantaget att det är något glapp eller problem med din GT-3:a alternativt kassa kablar till och från din GT-3:a så skall det gå att få signalen att bli kristallklar, precis som du har vid direkt användandet av hörlurar.

Postat

tack för ett skitbra svar. tänkte beta av lite punkter.

- bruset finns alltid där, mer eller mindre.

- det brusar även när jag använder hörlurar.

- skärmen stör ej

- utnivån från gt-3 gjorde ingen märkbar skillnad

- nivåerna går inte över styr, varken i kortet eller programmet

- det var brus på alla varianterna.

den enda punkten jag inte kan försäkra mig på är sladdarna. får se till att kirra en till sprillans (har en splitterny nu) och kolla det.

hur jag ska undvika datorn vette tusan, men alla sladdar och grejer 😄 går väl att ordna dock, om det skulle visa sig att det är där det klämmer.

Postat

Om bruset alltid är där oavsett patch/bank samt med hörlurar så lutar jag åt att det är problem med din gitarr, och/eller sladd(ar). När jag menade prova med hörlurar så var det phones utgången på GT-3:an jag menade och inget annat - med risk för att idiotförklara dig ;-)

Här är vad jag skulle försöka med i nästa steg:

Stäng av dator, TV etc som kan störa dina tester

Jacka in hörlurar på phones utgången på GT-3:an

Om bruset kvarstår oavsett patch - prova annan gitarr och se om det gör någon skillnad

Köp ny monsterkabel i någon bra musikaffär - kabel är alltod bra att ha

Om bruset försvinner vid användande av phones utgången så blir det lite trixigare, men det torde vara relativt enkellt att elliminera att felet ligger före GT-3.an. Dessutom behöver du bara kolla en kabel - till att börja med.

Hur länge har du haft GT3:an? Köpt begagnad nyligen? När funkade den bra sist? kan du spela in så man kan höra - kan bidra till att lättare hitta felet - spela gärna in med rent ljud om felsymtomen kvarstår.

Mats

Postat

Nog dumförklarade du mig alltid 😄 Såklart jag använde phonesutgången på brädan. 😕

Köpte den begagnad på börsen för 1½ månad sedan.

Kom på en intressant grej nu. Det brusar inte i stärkare (har nyss varit och repat). Använder samma sladdar och gitarr då som vid inspelning.

Kan spela in lite grejer, men icke ikväll. Orkar inte plocka fram alla grejor nu 🥰

På återseende

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.