Overkill Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Skulle vilja ha lite tips på bra amerikansk gospel!
dancedancedance Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Roland kirk är en "modern" gospeldude. Är väldigt stor i gospelvärlden. Dock tycker jag att den mesta moderna gospelen är ganska tråkig. jag tycker du ska försöka hitta gamla inspelningar istället. Har dock ingen stor erfarenhet av detta men det kanske det är nån annan som har?
DåligtGehör Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Roland kirk är en "modern" gospeldude. Är väldigt stor i gospelvärlden.Dock tycker jag att den mesta moderna gospelen är ganska tråkig. jag tycker du ska försöka hitta gamla inspelningar istället. Har dock ingen stor erfarenhet av detta men det kanske det är nån annan som har? Menar du Rahsaan Roland Kirk? Håller med om att det är svårt (hmm letar inte heller) att finna nåt i den moderna gospeln vilken jag oftast tycker är lite påfrestande. Men när det gäller äldre gospel tycker jag att de är värt att kolla in grupper som The Golden Gate Quartet vilka sjunger a capella och grymt fräckt. Andra kända och framgångsrika grupper är bl.a Soul Stirrers (Sam Cooke) och Dixie Hummingbirds. Läs mer på Black_gospel
Lilleman Postat 16 september 2006 Postat 16 september 2006 Andrae Crouch har skrivit många klassiska Gospel låtar som jag lovar att du känner igen... Soon and very soon, bla... 😉
dew (oregistrerad) Postat 20 augusti 2007 Postat 20 augusti 2007 beror lite på vad du är ute efter för typ av gospel. kirk franklin är populär, blind boys of albama gillar jag, sen finns det stora kända som Chicago mass choir, Andrae Crouch är nämd och han är väl ok, i alla fall han 70-tal tycker jag om. Aretha Franklin är en gammal klassiker, Golden Gate Quartet är en gammal acapella grupp som var/är stor, har inte lyssnat på så mycket nytt med dem, Al Green är bra mycket soul över honom, finns också en uppsjö av gospel med familjen Hawkins i olika konstellationer osv, gå in på www.gospelcenter där finns mycket skivor, dock ingen förlyssning, men det går väl att fixa på tex myspace.com.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.