teddawid Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Hej, sitter och funderar lite över Digidesigns digi 002. Undrar hur utbyggbar den är? Den har ju 18 in/utgångar av olika slag, hade tänkt köpa en 8 kanals preamp med ADAT lightpipe. Sen finns det åtta analoga (LINE?) ingångar med fyra mikförstärkare. Dessa kan man köra samtidigt med ADAT eller? Jag har en del externa effekter och kompressorer och de tar ju upp en del in och utgångar så det kanske blir fullt ganska snabbt, speciellt när jag lirar in trummor och vill köra lite FX och monitortappningar samtidigt. Det går inte att ytterligare bygga ut? Vad bör jag annars snegla på?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
onid Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 digidesigns billigare produkter är de mest ostabila prylar jag stött på. (digi002, control24, 002rack osv). Min 002r har rykt, min control24 håller på att ryka. Men jag väljer ändå att köra på dessa eftersom pro tools är kanske det bästa inspelningsprogramet på marknaden. 002an är inte särskillt utbyggbar. Det du nämner är typ vad du kan göra. Om pro tools inte är ett måste så skulle jag lätt köra på 4st motu ultralite linkade som tar sammanlagt 2 rackenheter. Du får alltså 32 analoga ingångar och 32 analoga utgångar. Totalt 8 preamps också som bonus. Motus produkter har bättre latencyvärden än digi002. Jag kör båda och har jämfört. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 16 september 2006 Dela Postat 16 september 2006 Det du nämner är det du kan göra med en 002. Sen; inte för att jag vill ge mig in i en "Min är större än din" diskution. Men jag måste protestera mot onids inlägg. Protools med tillhörande hårdvara (har dock aldrig använt mig av mBox) är det mest stabilaste jag har någonsin använt mig av - förutom min Atari Mega 4 och en 24-spårsbandspelare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 17 september 2006 Dela Postat 17 september 2006 Du kan med 002 köra 8 kanaler 44,1 eller 48 via ADAT. Om du dessutom vill köra via de 8 analoga ingångarna så är du såklart fast med den sampleraten du väljer av 44,1 och 48. Du kan också samtidigt spela in via S/PDIF porten som är coaxial. Du kan alltså samtidigt spela in 18 ingångar samtidigt. Skippar du ADAT kan du om du känner att det är nödvändigt köra också 88,2 eller 96 kHz. Förstår inte heller vad som skulle vara instabilt. Själv har jag en 002R och det jag fick göra var att på Digidesigns bekostnad få en ny trafo skickad som jag bytte ut. Det visade sig bli rätt vanligt i en eller ett antal produktionsserier, men annars funkar den hur bra som helst. Får en Command 8 imorgon jag ska bygga ut med. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 17 september 2006 Trådstartare Dela Postat 17 september 2006 Kan man komplettera ett digi002 med andra firewireinterface direkt in i datorn typ Motu och sånt, eller lirar de inte tillsammans? Som ex, jag har digi002, ett stycke ADAT-preamps och pluggar in ytterligare 8 I/O i en FW i datorn. Har jag två FW i datorn kan jag plugga in 2 FW-interface?? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 17 september 2006 Dela Postat 17 september 2006 Inte till Pro Tools LE. Ett kort i taget. Antingen; mbox eller en mbox2 eller en mbox pro eller 002 eller en 002r eller en 001 Till Pro Tools HD kan man ha flera kort; men dock bara digidesign. Man kan ha en annan ADDA omvandlare inkopplad då med ADAT-lightpipe eller SPDIF. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 17 september 2006 Dela Postat 17 september 2006 Inte till Pro Tools LE. Ett kort i taget.Antingen; mbox eller en mbox2 eller en mbox pro eller 002 eller en 002r eller en 001 Till Pro Tools HD kan man ha flera kort; men dock bara digidesign. Man kan ha en annan ADDA omvandlare inkopplad då med ADAT-lightpipe eller SPDIF. Det går att koppla de nya Apogee-interfacen direkt in i HD-kortet nu för tiden också 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
J.Westling Postat 17 september 2006 Dela Postat 17 september 2006 Inte till Pro Tools LE. Ett kort i taget.Antingen; mbox eller en mbox2 eller en mbox pro eller 002 eller en 002r eller en 001 Till Pro Tools HD kan man ha flera kort; men dock bara digidesign. Man kan ha en annan ADDA omvandlare inkopplad då med ADAT-lightpipe eller SPDIF. Det går att koppla de nya Apogee-interfacen direkt in i HD-kortet nu för tiden också 😮 Och även Prism ADA-8XR... Om man skulle råka va rik 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cherryfields Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 Hejsan Grundfrågan var väl dock hurvida det skulle gå att spela in mer än 18 kanaler med en DIGI002:a eller överhuvud taget i ProTools LE. Jag tycker personligen att det är ganska kasst att man inte kan ha 2st DIGI002:or ... I Digital Performer kan man köra 2st 828:or utan problem vilket innebär 32 inputs plus 2 xSPDIF.. kan ju vara trevligt om man vill spela in ett livegig MEN det störigaste måste väl ändå vara avsaknaden av plug-in latency kompensation :-( Dessvärre så kommar jag ändå att köpa ett PT LE system vilken dag som helst så att jag slipper få dåligt samvete för att jag lånar min kollegas Mbox /MIcke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPetter Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 Hmm... Jag måste gnälla lite. =) Yes, det stämmer att med Digi002 kan man köra 16 in / ut i inspelning. Visst låer preamparna helt ok. Japp, de fäste inte strömkabeln ordentligt på trafon vilket resulterade i alla möjliga problem - framförallt på lite tidigare modeller (av racket, tror inte det var ett problem på den större varianten). Och jodå, du kan börja köra ProTools LE och ProTools är fantastiskt för ljudredigering (jag misstänker starkt att det bor små tomtar inne i protoolshårdvaran som helt enkelt gissar vad du vill göra och fixar det...). MEN! Jag har haft rejäla problem med alla LE-system jag kört. Två separata 002-rack, en stor 002 och därtill fyra stationer med M-BOX. Till att börja med finns det en massa saker som Digidesign inte stödjer, som t.ex. RAID (finns kompletta listor på Digid:s hemsida) och multipla processorer. Och insåg just att jag kanske blåljuger - har faktiskt inte kollat listan för PT 7 för LE. Ta den biten med en nypa salt, mao. Sedan är det den allmänna begränsningen i LE med 32 samtidiga ljudspår (aux-spår, midi m.m. inte inräknat). Der finns ett rätt bra upplag av buggar, framförallt om du börjar blanda in midi-controllers och andra former av inverkande hårdvara. Det är dock inte i ProTools som de stora problemen finns - vill du köra PT så funkar Digi002 helt ok, åtminstone sedan 6.9 (enligt min erfarenhet). Om du däremot vill köra 002:an även i andra inspelningsprogram på PC, som Cubase och Nuendo , då blir det inte fullt lika kul. Digidesigns ASIO-drivare är uppriktigt sagt riktigt kassa. Programmen tappar kortet, kraschar och är allmänt bångstyriga. På Mac gäller, enligt min erfarenhet, att du kan få en del strul i början - det finns kompatibilitetsproblem i vissa verisioner av OSX / Protools, men när det väl är uppsatt och rullar så brukar det rulla. Har fått trasha databaserna i HD, men aldrig i LE. Det är hur som helst ett tiosekundersjobb... Har säkert inte gjort nåt enklare, men men... Jag vill bara understryka att om du inte planerar att köra enbart ProTools så är inte heller Digi002 ett självklart val. Is all. Happy hunting! ;-) //Petter Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 18 september 2006 Trådstartare Dela Postat 18 september 2006 (redigerat) Har sneglat lite på RME och deras kort, där verkar det som om det finns bättre utbyggnadsmöjligheter och det är det jag är ute efter. Någon som har erfarenhet av deras prylar med Cubase eller Pro Tools. Hammerfall HDSP 9652 ser ju intressant ut och inte så himla dyrt. Även Digiface och Multiface verkar intressanta. Sen finns ju ESI Maxio XD... Jag är helst ute efter att jobba med Pro tools eftersom jag ska samarbeta med folk som använder detta. Redigerat 18 september 2006 av teddawid Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
osiris Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 Har sneglat lite på RME och deras kort, där verkar det som om det finns bättre utbyggnadsmöjligheter och det är det jag är ute efter. Någon som har erfarenhet av deras prylar med Cubase eller Pro Tools. Hammerfall HDSP 9652 ser ju intressant ut och inte så himla dyrt. Även Digiface och Multiface verkar intressanta. Sen finns ju ESI Maxio XD... Jag är helst ute efter att jobba med Pro tools eftersom jag ska samarbeta med folk som använder detta. Om du ska köra med Pro Tools måste du ju ha hårdvara från Digidesign eller M-Audio. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
teddawid Postat 18 september 2006 Trådstartare Dela Postat 18 september 2006 Har sneglat lite på RME och deras kort, där verkar det som om det finns bättre utbyggnadsmöjligheter och det är det jag är ute efter. Någon som har erfarenhet av deras prylar med Cubase eller Pro Tools. Hammerfall HDSP 9652 ser ju intressant ut och inte så himla dyrt. Även Digiface och Multiface verkar intressanta. Sen finns ju ESI Maxio XD... Jag är helst ute efter att jobba med Pro tools eftersom jag ska samarbeta med folk som använder detta. Om du ska köra med Pro Tools måste du ju ha hårdvara från Digidesign eller M-Audio. Just fan i arslet!!!!!!!!! Och ponera att jag fortsätter med Cubase så undrar jag fortfarande om RME... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
cherryfields Postat 18 september 2006 Dela Postat 18 september 2006 tjena Jag har ett RME Fireface 800 som jag kör med Cubase SX3 i OSX och det är faktiskt helt enkelt skitbra på precis allt (i mitt tycke) MEN eftersom jag mer eller mindre måste gå över till någon form av ProTools system så är det faktiskt så att det bara finns digidesign och M Audio och dom sistnämda känns inte direkt aktuellt i min värld så skall man köpa ett ok PT LE system så är det väl DIGI002 eller Mbox 2 Pro som gäller (antar jag) Har absolut ingen som helst erfarenhet av hur bra eller hur dåliga dessa DIGI002:or är men jag hoppas vid gud att dom är stabilare än vad vissa har berättat Tjo hej MIcke Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Jag har haft min 002r i ett år nu, kör den med PT 6.9.2 under OS X 10.4.2 Fungerar klockrent, stabilt, inga problem alls, den enda gång som PT lägger av beror i mitt fall på Native Instruments kassiga RTAS programmering på ett par av deras pluggar. Samt en annan lustifikation: NI FM7 modul vägrar att laddas in vid uppstart om jag har satt tangentbordet på svensk, utan kräver amerikansk. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MrPetter Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Chris B >> Jag måste fråga - hur tusan kom du på det?? Känns inte som direkt första steget i felsökningen "Ah vad tusan, jag prövar att växla över till amerikansk teckentabell..." ;-D //P. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Chris B >> Jag måste fråga - hur tusan kom du på det?? Känns inte som direkt första steget i felsökningen "Ah vad tusan, jag prövar att växla över till amerikansk teckentabell...";-D //P. 😆😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Christoffer Bergfors Postat 19 september 2006 Dela Postat 19 september 2006 Hmm... Jag måste gnälla lite.=) Yes, det stämmer att med Digi002 kan man köra 16 in / ut i inspelning. Visst låer preamparna helt ok. Japp, de fäste inte strömkabeln ordentligt på trafon vilket resulterade i alla möjliga problem - framförallt på lite tidigare modeller (av racket, tror inte det var ett problem på den större varianten). Och jodå, du kan börja köra ProTools LE och ProTools är fantastiskt för ljudredigering (jag misstänker starkt att det bor små tomtar inne i protoolshårdvaran som helt enkelt gissar vad du vill göra och fixar det...). MEN! Jag har haft rejäla problem med alla LE-system jag kört. Två separata 002-rack, en stor 002 och därtill fyra stationer med M-BOX. Till att börja med finns det en massa saker som Digidesign inte stödjer, som t.ex. RAID (finns kompletta listor på Digid:s hemsida) och multipla processorer. Och insåg just att jag kanske blåljuger - har faktiskt inte kollat listan för PT 7 för LE. Ta den biten med en nypa salt, mao. Sedan är det den allmänna begränsningen i LE med 32 samtidiga ljudspår (aux-spår, midi m.m. inte inräknat). Der finns ett rätt bra upplag av buggar, framförallt om du börjar blanda in midi-controllers och andra former av inverkande hårdvara. Det är dock inte i ProTools som de stora problemen finns - vill du köra PT så funkar Digi002 helt ok, åtminstone sedan 6.9 (enligt min erfarenhet). Om du däremot vill köra 002:an även i andra inspelningsprogram på PC, som Cubase och Nuendo , då blir det inte fullt lika kul. Digidesigns ASIO-drivare är uppriktigt sagt riktigt kassa. Programmen tappar kortet, kraschar och är allmänt bångstyriga. På Mac gäller, enligt min erfarenhet, att du kan få en del strul i början - det finns kompatibilitetsproblem i vissa verisioner av OSX / Protools, men när det väl är uppsatt och rullar så brukar det rulla. Har fått trasha databaserna i HD, men aldrig i LE. Det är hur som helst ett tiosekundersjobb... Har säkert inte gjort nåt enklare, men men... Jag vill bara understryka att om du inte planerar att köra enbart ProTools så är inte heller Digi002 ett självklart val. Is all. Happy hunting! ;-) //Petter Hmm... Jag måste gnälla lite. =) 18 I/O!!! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tormentor Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Du kan också samtidigt spela in via S/PDIF porten som är coaxial. har inte koll på dessa, är det som en linesignal? Jag har en kondensator amb mic som "inte får plats" i mina 16 kanaler in. Vad behöver jag göra för att konvertera signalen för att kunna använda den ingången? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tsmalmbe (oregistrerad) Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Köpa en mic-preamp med S/PDIF utgång. Det blir fint och bra! Sök på T-butikens sidor, så finna du vad du villa ha! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
chrisB Postat 12 oktober 2006 Dela Postat 12 oktober 2006 Chris B >> Jag måste fråga - hur tusan kom du på det?? Känns inte som direkt första steget i felsökningen "Ah vad tusan, jag prövar att växla över till amerikansk teckentabell...";-D //P. Aha! Någon har ställt mig en fråga . . . och jag har inte svarat på den. Vilket beror på att först idag den 12 oktober fått ett mejl angående denna tråd. nåja. jag ska svara på denna ytterst vikiga fråga. Nämligen att Native Instruments installerare ibland inte fungerar i OS X Tiger om man har svenskt tangentbord igång. Byter man till Amerikanskt eller TYskt så fungerar det att installera. Så första steget var just att "Ah tusan, jag prövar att växla över till amerikansk teckentabell"!! 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.