Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har ett litet problem: jag ska göra en instrumental "julsång" till en företagsfilm, men har fastnat helt. Någon som vet vad man kan göra (instrumentering, arrangemang o s v) för att få en instrumental låt att låta lite julig? (Bjällror har jag redan kommit på själv.) Tack på förhand!

Annons
Postat (redigerat)

Snöknarr :rolleyes:

För några år sedan fick jag i uppdrag att göra en Latin version av Jingle bells ! ! ! jag hade väl motsatt problem mot vad du har 😉

Men jag minns att jag använde typ Roland D-50 aktiga bells ljud för melodin. Mycket bra.

Annars borde väl Dragspel kunna ge rätt vibes, beroende på melodin.

Xarl

Jo, minnet sviker ibland.

Jag gjorde musik till ett Emil i Lönneberga spel, som va lite julig.

Där använde jag bl a clarinett (komp)och flöjt (melodi), men använda även liknande bell ljud (D-50) till melodin ibland. I övrig instrumentering var det bla piano och stråkar.

Redigerat av xarl
Postat (redigerat)

Det finns väl tre typer av julsångssound... svensk julvisa á la dragspel, svensk julpsalm, samt amerikansk 20-tals-(?) jazz. Den sista varianten är ju mest intressant från ett musikproduktionsperspektiv, speciellt om du inte kan ha sång. Jag skulle föreslå vispar, bjällror som sagt, tamburin kanske som kan låta lite likt bjällra men med mer bett, triangel, klockor, marimba, vibrafon eller liknande plingiga ljud, piano, lite blås kanske, ståbas... sen är det ju mycket med harmonierna och rytmiseringen.

EDIT: letade upp lite julmusik i iTunes och fick inspiration... smäktande, försiktiga orkestergrejer kan funka, flöjt och stråkar, båda med ordentligt men snabbt tremolo, harpa, klarinett, och såklart! en kör...

Ledordet är sentimentalitet. :rolleyes: Lyssna på massa julmusik och sno deras harmonier rätt av, så känner folk igen det (undermedvetet) och förknippar det redan med jul. 😉

Redigerat av tbruce
Postat

En instrumental julsång är väl som en instrumental låt med sång? :rolleyes:😉

Annars är dte väl bara ta lite bjällror och sånt där "juligt" 🙂

Ursäkta ett dåligt inlägg... 🙁

Postat
Det finns väl tre typer av julsångssound... svensk julvisa á la dragspel, svensk julpsalm, samt amerikansk 20-tals-(?) jazz. Den sista varianten är ju mest intressant från ett musikproduktionsperspektiv, speciellt om du inte kan ha sång. Jag skulle föreslå vispar, bjällror som sagt, tamburin kanske som kan låta lite likt bjällra men med mer bett, triangel, klockor, marimba, vibrafon eller liknande plingiga ljud, piano, lite blås kanske, ståbas... sen är det ju mycket med harmonierna och rytmiseringen.

EDIT: letade upp lite julmusik i iTunes och fick inspiration... smäktande, försiktiga orkestergrejer kan funka, flöjt och stråkar, båda med ordentligt men snabbt tremolo, harpa, klarinett, och såklart! en kör...

Ledordet är sentimentalitet. :rolleyes: Lyssna på massa julmusik och sno deras harmonier rätt av, så känner folk igen det (undermedvetet) och förknippar det redan med jul. 🙂

Ja, det är lite åt den där jazzvarianten jag tänker mig... Tack för din hjälp, fick lite att fundera på här!

Postat
En instrumental julsång är väl som en instrumental låt med sång? :rolleyes:🙂

Annars är dte väl bara ta lite bjällror och sånt där "juligt" 😄

Ursäkta ett dåligt inlägg... 😛

Haha... you bastard! 😄

• 4 veckor senare...
Postat
Jag skulle föreslå vispar, bjällror som sagt, tamburin kanske som kan låta lite likt bjällra men med mer bett, triangel, klockor, marimba, vibrafon eller liknande plingiga ljud, piano, lite blås kanske, ståbas... sen är det ju mycket med harmonierna och rytmiseringen.

Du har precis beskrivit instrumenteringen för mitt bidrag i jultävlingen. Harpa, piano stråkar visptrummor, samt bjällror och klockor (gm glockenspiel) fast jag kastade in en elektrisk gitarr också. + några vackra luftiga pads.

Harpan är konstigt nog essentiell. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.