Jump to content
Annons

ägare av ASUS P5W DH Deluxe, hjälp...

Recommended Posts

Spectre (oregistrerad)
Postat

...ok jag kanske uttryckte mig lite luddigt i det tidigare postet, det jag skulle vilja ha hjälp med är följande:

Jag har alltså ett ASUS P5W DH Deluxe-moderkort. Jag har två st SATA2 hårddiskar, en 400gig och en 350gig samt två vanliga IDE diskar från min förra dator på 400gig respektive 80 gig. Jag kör Win XP och skulle vilja ha en konfiguartion som såg ut som följande:

SATA2 400gig = C: (Samsung spinpoint T133S)

SATA2 350gig = lagring (Samsung spinpoint T133S)

IDE 400 gig = lagring

IDE 80 gig = lagring

följande frågor uppkommer då: SATA2 400gig ska ju kopplas till "SATA1"-kontakten och jag gissar att SATA2 350gig ska kopplas till "SATA3"-kontakten som sitter brevid. Sen har jag en SATA DVD-brännare som jag kopplat till "SATA-4"-kontakten, korrekt hittills eller? (här behöver jag väl inte sätta jumprar på diskarna)

Mina två IDE hårddiskar kopplar jag till "PRI_IDE"-kontakten, ska en sitta som slav och en som master eller ska båda sitta som slav?

Min stora fråga är hur jag ska ställa in BIOS under "IDE Configuartion" för att detta ska funka, ska jag välja "standard IDE" och sen "enhanced mode" eller "comptible mode" och vad ska det tredje alternativet vara i så fall, "S-ATA" eller "P-ATA" eller "P-ATA+S-ATA" - du som har moderkortet vet nog vad det finns för alternativ där.

Sen är det lite konstigt för den jag har som C: nu (SATA2 400gig) den får bara 127gig i Widows, var samma när jag installerade Windows, var tog resten av utrymmet vägen? - Ska prova att slipstreama min version av XP med SP2 eftersom den inte är integrerad, kanske hjälper som sagt.

====================

nu har jag förtydligat lite hur jag tänkte mig, skulle vara evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta. Har läst User Guide till moderkortet från pärm till pärm nu men jag blir inte klokare, sorry om jag är lite kass på detta.

Mvh // Kris

Annons
Spectre (oregistrerad)
Postat

ok...jag verkar ha löst problemet med det försvunna HD-utrymmet, gjorde en ny XP-skiva med SP2 inkluderat så funkade det, nu visas hela utrymmet på diskarna.

Men en konstig grej. Jag kör nu AHCI under IDE-Configurations i BIOS, var tvungen att göra en SATA-diskett och köra den vanliga F6-installationen när XP höll på att installeras. MEN - mina två SATA2 diskar som sitter på "SATA1" och "SATA3" kontakten på mitt ASUS P5W DH Deluxe står som third master och slave i BIOS??? - borde dom inte heta Primary?, när jag provar att sätta i en IDE disk som jag har från gamla datorn som jag tänkte ha att lagra grejer på i denna nya dator så dyker däremot DEN upp som primary master, jag förstår ingenting, den borde ju ligga som third eller liknande, dom två SATA2 diskarna är ju dom jag har XP på samt min nya lagringsdisk, dom vill jag ju ha som primära, vad göra någon som har tips?

tack på förhand.

Postat

Alla dina hårddiskar är primära diskar, förutom din 80 gigs IDE som är sekundär/slav.

Din SATA-systemdisk kommer att vara 3rd master eftersom 1 och 2 är dina IDE-kontakter. Och din SATA-systemdisk kommer att bli C: ändå, oroa dig inte.

Allt är som det ska vara.

Spectre (oregistrerad)
Postat

mina två sata diskar ligger som dom ska C: och D:, även om jag tycker att det är konstigt att dom ska heta "third" master och slave i BIOS, tycker det är mer logiskt med "primary IDE master/slave" på dom som ska funka som primära diskar...men i dom två översta fälten står det nu bara "Not Detected"

Det konstiga är att jag kan inte lägga till min gamla 80gigs disk till datorn. funkar inte på "PRI_IDE" kontakten, då försöker dator starta från den (och den innehåller ju ingenting), sätter jag den på den andra "PRI_EIDE" kontakten (JMicron) så funkar det inte heller. ENDA sättet jag fått det att funka på är när jag kopplade in ett IDE-expanderkort från min gamla dator som kopplas till en PCI-kontakt...men va fan det FINNS ju IDE kontakter på moderkortet - ska jag inte kunna använda dom!? - OM det nu var så att mina sata diskar vore dom primära för datorn när den startar upp så skulle väl den inte välja min gamla disk att starta upp ifrån så fort jag sätter i den, och den lägger sig på "Primary IDE Master"...

Har detta något att göra med att jag installerade XP utifrån ACHI-alternativet, hur ska inställningarna se ut i BIOS för att det ska funka som jag vill, ska jag stänga av något speciellt alternativ i BIOS eller? - börjar ju bli lite smått panik/frustrerande känslor här alltså 🙁

thrinithan (oregistrerad)
Postat

simpel fråga men om den försöker starta från din 80gb disk så fort du sätter in den kanske du ska ställa in boot-ordningen?

Spectre (oregistrerad)
Postat

...det kan man kanske tro, problemet är bara att så fort den gamla 80gigaren är ikopplad så är det som om moderkortet inte tycker något annat är viktigt...dom andra diskarna finns då helt enkelt inte att välja på längre i bootordnings-inställningen...endast floppyn och DVD-brännaren (som sitter på SATA4-kontakten)

Spectre (oregistrerad)
Postat

funkar nu!...hittade en inställning under boot-settings där man kunde ställa in vilak hårddiskar som skulle vara "prioriterade"!...tack för hjälpen ändå.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.