Jump to content
Annons

Bouncea el. lira in VST live?

StarAlliance

Recommended Posts

Hallå.

Har använt Cubase länge, flera olika versioner. Har däremot fastnat på en grej nu nyligen som jag inte finner råd i. Har inte hittat något i dokumentation eller på andra forum. Kanske har sökt på fel termer?

Har använt mig av vst-pluggar väldigt länge, men mestadels för produktion och att skriva musik. Då har jag alltid programmerat eller lirat in midi, och automationer osv. Men nu har jag förälskat mig i bl. a. Reaktor som ju bara uppmanar till att sitta och leka med live så att säga. Så till min fråga!

Hur kan jag bouncea ner i realtid, utan att använda Audio export o real-time bounce, så att jag kan joxa med reaktor under exempelvis en hel låt? Dvs jag vill bouncea audion från en reaktor-kanal ner till ett nytt audiospår medans jag kan kontrollera Reaktor, live! Går inte detta att göra??

Någon???

MVH

/

J

Dela på andra sajter

Annons

Jepp, automatiseringen har jag koll på men det är inte det jag vill åt. Jag vill alltså kunna sitta och "lira" live på exempelvis min sample-player i Reaktor och spelain det här på ett annat spår i Cubase SX 3 samtidigt.. Det verkar så otroligt meckigt att mappa midin till alla dessa små knappar och rattar i Reaktor och se till att allt blir automatiserat! =) Eller jag kanske är lat...

MVH

/

J.

Dela på andra sajter

För att lösa det idag solar jag min reaktor-kanal och samlar det jag spelar upp live i ett externt program typ WaveLab, och sedan pillar in det igen, men då kan jag ju inte lira medan jag lyssnar på alla andra tracks, dvs jag har ingen medhörning när jag jammar!!

Tacksam för svar...

/

J

Dela på andra sajter

Jepp, automatiseringen har jag koll på men det är inte det jag vill åt. Jag vill alltså kunna sitta och "lira" live på exempelvis min sample-player i Reaktor och spelain det här på ett annat spår i Cubase SX 3 samtidigt.. Det verkar så otroligt meckigt att mappa midin till alla dessa små knappar och rattar i Reaktor och se till att allt blir automatiserat! =) Eller jag kanske är lat...

MVH

/

J.

Om jag slår på automatiseringens R & W-knappar så automatiseras allt jag pillar på i Reaktor. Vad är det du behöver mappa?

Dela på andra sajter

Det var som tusan, jag levde under någon slags illusion att allt var tvunget att gå genom mitt MIDI-keyboard för att kunna bli inlirat! Men det är inte så här enkelt på alla instrument eller hur? Jag har inte lyckats lira in automation på några av mina gamla synthar genom att bara ratt med musen...

... behöver jag nämna att jag inte har hållit på med MIDI och automatisering av VST särskilt länge?

Tack!

/

J.

Dela på andra sajter

Det var som tusan, jag levde under någon slags illusion att allt var tvunget att gå genom mitt MIDI-keyboard för att kunna bli inlirat! Men det är inte så här enkelt på alla instrument eller hur? Jag har inte lyckats lira in automation på några av mina gamla synthar genom att bara ratt med musen...

... behöver jag nämna att jag inte har hållit på med MIDI och automatisering av VST särskilt länge?

Tack!

/

J.

Kul att kunna öppna upp lite av en ny värld för dig då! 😉

Jo då, jag har hittills inte stött på en VSTi som inte går att automatisera fullt ut.

Jag vet iofs inte om det är pluggen eller värdprogrammet som har den bollen. Är det pluggen så finns det säkert nån pluggmakare som inte orkat implementera automatisering, men som sagt hittills har jag aldrig stött på det.

Dela på andra sajter

Efter att ha skummat igenom Din fråga och alla svar kom jag att tänka på en funktion som jag är mycket glad över!

Jag tror inte att det är lösningen på Ditt problem, kanske, men om inte så se det som ett tips bara 🙂 Jag kör med SX 3, men det borde väl kanske funka i andra versioner oxå.

Markera den midikanalen och därmed synt Du vill leka med. Starta projektet och ratta efter tycke på allt som ser intressant ut.

Stoppa projektet när Du slitit ut fingertopparna och tryck "shift+enter"!

Nu hamnar den nya midi-informtionen tillsammans med den andra midi-informationen.

Användbar funktion som jag använder ständigt. Mycket smidigare än automatiseringar och bök. Det hela känns mer levande dessutom!

Hoppas att jag har vart till någon hjälp alls... 😉

Peace Out...

Dela på andra sajter

Efter att ha skummat igenom Din fråga och alla svar kom jag att tänka på en funktion som jag är mycket glad över!

Jag tror inte att det är lösningen på Ditt problem, kanske, men om inte så se det som ett tips bara 😉 Jag kör med SX 3, men det borde väl kanske funka i andra versioner oxå.

Markera den midikanalen och därmed synt Du vill leka med. Starta projektet och ratta efter tycke på allt som ser intressant ut.

Stoppa projektet när Du slitit ut fingertopparna och tryck "shift+enter"!

Nu hamnar den nya midi-informtionen tillsammans med den andra midi-informationen.

Användbar funktion som jag använder ständigt. Mycket smidigare än automatiseringar och bök. Det hela känns mer levande dessutom!

Hoppas att jag har vart till någon hjälp alls... 😆

Peace Out...

Ok, tackar för tipset!

Men är det ändå inte lite wierd att man helt enkelt bara inte kan bussa kanalen till en annan och spela in? Om det nu inte går...

/

J.

Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.