Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hr försökt hitta en sån där plåt som man fäster kontakterna i för att få möjlighet att dra kablarna mellan inspelningsrum o mixerrum.

Typ någon plåt med plats för xlr, osv. Ska väl även vara plats för hörlurar osv...

Har kollat på nätet och det verkar som det kallas wallplate eller wallbox, men hittar ingen som säljer sånt (inte ens Elfa).

Någon som vet?

Annons
Postat

Nja, mer som en plåt man skruvar fast på väggen i ena rummet.

Sedan en likadanplåt i andra rummet. Så får man väl löda fast kontakter och dra kablar till nästa rum.

Sedan skulle man då kunna plugga in t ex trummor i ena rummet i väggen och sedan plocka resp utgång i andra rummet och dra till bordet. Det blir väl typ som en multibox, men man vill ju ha något snyggt på väggen. Inte ett rör där det ligger en massa kablar på golvet i ena änden och en multibox på golvet i andra.

Det finns väl typ sådana i varenda proffs studio.

Tror faktiskt Elfa hade någon sådan plåt med färdigborrade hål för typ xlr (och även fästhål). Men de verkar ha sluat med dessa.

En musikaffär hade ett företag de brukade köpa från förr (minns ej vilken), men dom hade visst också slutat med plåtarna i Sverige.

Så, hur har ni andra studiobyggare löst kabelfrågan?

Postat

Precis, kika på www.thomann.de, den varianten osiris visade var kanske inte den snyggaste, men dom har fler varianter där xlr-kontakterna sitter på en lång rad t, ex. Adam Halls produkter är bra har jag märkt, kika omkring lite!

12 kontakter brukar räcka utmärkt för vanliga behov... Tänk på att du kanske vill kunna ta ut både TELE och XLR så överväg detsamma med Telekablar. Släng igenom både mono och stereo, stereo utifall du vill ha en hörlursförstärkare och låta musikerna vistas i inspelningsrummet med hörlurar på. Överväg också möjligheter för framtiden, kanske du behöver sätta in USB, kanske TP nätverkskabel, osv!

Lycka till!

Postat

Jo, den där stora såg inte så kul ut.

Försökte hitta någon för både tele och xlr (för det var nog vad jag tänkt mig), men nu har jag bläddrat bland deras produkter och inte hittat något.

Såg denna, som kanske är lite snyggare för xlr.

adam_hall_rackblende_neutrik_pimx_141374.jpg

Men om det finns en likadan för telejack, så borde det räcka.

Ska börja snickra väggarna nästa vecka, så jag vill ju veta vilket utrymme man ska bygga runt o lämna plats för. Men 19" bredd och 1 HE verkar ju vara snyggt. Så skulle man hitta en likadan, så får jag lämna utrymme för 2 HE i väggen när den byggs.

Men när jag tänker en gång till, så kanske detta inte är så bra. För då lär ju ljudet krypa in i dessa kontakter. Så det måste ju bli en utanpåliggande låda på väggen istället, så får man dra kablarna i rör som tätas.

Men då måste jag ju hitta en box som gåra att skruva fast på väggen lite snyggt.

Även om jag är tummen mitt i handen-snickaren, så antar jag att man måste placera reglar snyggt bakom gipset, så man kan fästa denna typ av box och det är därför jag måste veta storleken på vad man ska köra.

Hur har ni andra gjort? Och vad kör ni för lösning?

Eller har alla kontaktsvårigheter? 😳

Postat
Jo, den där stora såg inte så kul ut.

Försökte hitta någon för både tele och xlr (för det var nog vad jag tänkt mig), men nu har jag bläddrat bland deras produkter och inte hittat något.

Såg denna, som kanske är lite snyggare för xlr.

adam_hall_rackblende_neutrik_pimx_141374.jpg

Men om det finns en likadan för telejack, så borde det räcka.

Ska börja snickra väggarna nästa vecka, så jag vill ju veta vilket utrymme man ska bygga runt o lämna plats för. Men 19" bredd och 1 HE verkar ju vara snyggt. Så skulle man hitta en likadan, så får jag lämna utrymme för 2 HE i väggen när den byggs.

Men när jag tänker en gång till, så kanske detta inte är så bra. För då lär ju ljudet krypa in i dessa kontakter. Så det måste ju bli en utanpåliggande låda på väggen istället, så får man dra kablarna i rör som tätas.

Men då måste jag ju hitta en box som gåra att skruva fast på väggen lite snyggt.

Även om jag är tummen mitt i handen-snickaren, så antar jag att man måste placera reglar snyggt bakom gipset, så man kan fästa denna typ av box och det är därför jag måste veta storleken på vad man ska köra.

Hur har ni andra gjort? Och vad kör ni för lösning?

Eller har alla kontaktsvårigheter? 😳

Finns sånna telekontakter man fäster i sånna hål faktiskt. Dom funkar skitbra!

Postat

Eller så gör du det smartaste, snabbaste, billigaste och mest välljudande:

Dra kablaget genom öppna rör i väggen (som du sedan tätar m material som går lätt att ta ur).

Postat

Om man använder denna:

Combo

Någon som vet vilka tåtar man löder var på en sådan?

Och visst passar väl den i följande platta?

http://www.thomann.de/thoiw5_adam_hall_rac...k_prodinfo.html

Då hade jag tänkt skruva in 2 sådana i en liten box som jag sedan fäster på väggen i varje rum.

På så sätt får jag 12 hål och tänkte väl försöka hitta någon nätverkskontakt och kanske usb eller FireWire att sätta in för framtida eventuella behov.

En kompis trodde att det kunde uppstå störningar om man sätter data och xlr i samma box.

Vad bygger man en sådan lite låda i för typ av material? Är mdf den typ av virke man väljer?

Och om man ska bygga en sån där liten ljudfälla för ventilation, så kör man väl samma typ av virke?

• 10 månader senare...
Postat
Om man använder denna:

Combo

Någon som vet vilka tåtar man löder var på en sådan?

Och visst passar väl den i följande platta?

http://www.thomann.de/thoiw5_adam_hall_rac...k_prodinfo.html

Då hade jag tänkt skruva in 2 sådana i en liten box som jag sedan fäster på väggen i varje rum.

På så sätt får jag 12 hål och tänkte väl försöka hitta någon nätverkskontakt och kanske usb eller FireWire att sätta in för framtida eventuella behov.

En kompis trodde att det kunde uppstå störningar om man sätter data och xlr i samma box.

Vad bygger man en sådan lite låda i för typ av material? Är mdf den typ av virke man väljer?

Och om man ska bygga en sån där liten ljudfälla för ventilation, så kör man väl samma typ av virke?

Hej

Är nyfiken på hur detta slutade?

Använde du produkterna ovan?

Hur/vart fäste du den?

Jag funderar på ungefär samma lösning på vägg....combokontakter, USB, Firewire, RJ45, midi....

/Andreas

Postat

Sålänge du inte blandar signalkabel (audio/data) med matningskabel (sådan kabel du stoppar i vägguttag för att få liv i någon elektrisk sak) skall det inte vara några problem sålänge du använder skärmad kabel 😉

Postat

Sålänge du inte blandar signalkabel (audio/data) med matningskabel (sådan kabel du stoppar i vägguttag för att få liv i någon elektrisk sak) skall det inte vara några problem sålänge du använder skärmad kabel 🙂

Har aldrig varit med om att strömkabeln i sig ger några störningar, jordledaren inuti brukar ju dock kunna åstadkomma

brumslingor och annat. Annars så ska riktigt skärmade kablar räcka till bra, om man ser till att behålla skärmingen så långt som möjligt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.