Jump to content
Annons

problem med .htaccess


ThomasJ

Recommended Posts

Tjena. Vet att det fins ett par datorkunniga här på forumet. Tråden kanske borde ligga under datorer men valde att lägga den här.

Jag försker lösenordsskydda en mapp på en server (som jag ej har fysisk tillgång till). Systemet jag andvänder ärr att göra en lösenordsfil+gruppfil och en .htaccess fil för att skapa detta lösenord. lösen+gruppfilen ligger ej i samma mapp som skall skyddas utan i sen separat.

tx vill jag skydda mappen /test/skyddad . För att göra detta lägger jag .htaccess i mappen som skall syddas.. fine det funkar, jag får en promt för att skriva user/pass, men tji fick jag när detta inte funkar.. alltså jag skriver user/pass som jag har confat filerna för men detta funkar inte.... Någon kunnig som kan hjälpa mi med detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du upp en prompt/inloggning så borde ju servern stödja .htaccess. Jag tror servern har problem att tolka din configfil. Ligger den på rätt plats? I vilken editor har du skrivit den (jag har varit med om konflikter gällande textfiler mellan olika OS; radbrytningar blir fel osv)? Använd windows Anteckningar eller någon källkodseditor när du editerar configfilen och inte Word eller annan hemsk ordbehandlare. Även om det går att spara som textfil litar jag inte en sekund på att det blir *nix-vänligt.

Dubbelkolla syntaxfel.

Hittar du någon errorlog så kolla den (som P3t3r föreslår).

Link to comment
Dela på andra sajter

de tre filer som behövs är alla skriva i texteditorn, så inga programtabbar här inte:P

Koden ÄR rätt, har dubbelkollat den.

Skrev ett par nya filer för att testa på samma mapp, men samma där. får en user/pass prompt men komer ej vidare trots rätt lösen/pass

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Har processägaren rätt att läsa filerna? Har filerna för stora rättigheter? Vissa saker inom säkerhet kräver exakta rättigheter, och godkänner inte för stora rättigheter (ssh som exempel).

(jag antar förstås att vi talar nån unix-variant)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...