Danny Cort (oregistrerad) Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 För inte så länge sen köpte jag en hårdvarukompressor, en t.c electronic Triple C, som jag är nöjd med. Igårkväll träffade jag en gammal polare, som kallar sig producent. Jag berättade såklart för honom om min nya kompressor. Då säger karln att det var "bortkastade pengar att köpa den, för Wavespluggarna är mycket mycket bättre". Är det så? Har jag kastat bort pengarna? Jag hoppas att en hårdvarukompressor är bättre än mjukvara. Säg att han har fel... Eller säg som det är förresten.
VacUm Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Det är ju alltid skönt o ha en hårdvaru-kompressor. Vet inte hur din TC låter men kan ju va bra o köra den på insignalen när du spelar in ibland. Brukade alltid köra trumkanaler genom en kompressor lite försiktigt så det inte skulle peaka (jäkligt effektivt om det är en trummis som inte har ordning på sin dynamik). Wavespluggarna låter ju enormt bra, men gillar du din burk så är den ju bra. Har ju minst lika mycket med smak och tycke att göra. Det går inte mäta sig till ett bra ljud!
Claes Holmerup Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Det är ofta bra att placera en kompressor/limiter mellan micpreampen och ljudkortets ingång - för då blir risken mindre att man överstyr ingången och råkar förstöra en inspelning på det sättet. Det är något som inte kan hanteras av en mjukvarukompressor, eftersom ljudet ju redan har passerat ljudkortet då...
Danny Cort (oregistrerad) Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 ok... Men ska man "alltid" använda kompressorn, eller lära sig att avgöra från gång till gång om den ska användas? Finns det några grundläggande regler för hur man ska ställa in för olika situationer?
dbd Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Triple-Cn knäcker Waves C4 stort när det gäller slutkompression i multiband.
VacUm Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 ok... Men ska man "alltid" använda kompressorn, eller lära sig att avgöra från gång till gång om den ska användas? Finns det några grundläggande regler för hur man ska ställa in för olika situationer? När du har totalkoll på vad som ska läggas och den som spelar/sjunger är bra och rutinerad så kan du nog lika gärna koppla ur den, men är den så bra som dbd säger så lär det ju inte skada om den sitter i hela tiden; ljudet lär knappast bli sämre av det. Det enda jag kan säga om inställningarna är att du är jäkligt försiktig om du har den mellan mic och audio-in till ljudkortet. Det går ju inte ångra sig när du väl spelat in så...
Claes Holmerup Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Precis! Väldigt lätt kompression är det som gäller där. Det låter ofta snyggare att komprimera i ett par små steg (en lätt komprimering vid inspelning och en lite kraftigare vid slutmix), än att komprimera kraftigt en gång (vid slutmix). Det är bl a därför RNC är så otroligt bra i sitt "supernice"-mode... Om du inte behärskar att använda kompressorn, så är det däremot trots allt bättre att skippa den vid inspelning, eftersom du - som VacUm säger - inte kan ångra dig när det är inspelat...
dbd Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 men är den så bra som dbd säger så lär det ju inte skada om den sitter i hela tiden; ljudet lär knappast bli sämre av det. Det enda man ska akta sig för är DRG, den digitala rörsimulatorn 🙂
Lindeberg Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Faktum är att jag inte har blivit 100 % kompis med C4. Men det startar jag en ny tråd om.
GeckoYamori Postat 10 juli 2004 Postat 10 juli 2004 Att säga att det är bortkastade pengar är väl att ta it, men underskatta inte vad mjukvara kan göra idag... Nu behöver du åtminstonde inte slösa bort processorkraft på att komprimera 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.