Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Förresten - någon som är på ett blindtest? Jag ger några wavs, och någon säger om det är softsynten av pro one eller originalet?

Jag har redan gått igenom ett sådant blindtest. Det var två klipp med samma patch, en äkta Prophet 5 och en från NI Pro-52. Efter noggrannt lyssnande var det bara bakgrundsbrusnivån som kunde avslöja skillnaden. 😄

Annons
Postat
Synt: Keyboard med färdiga ljud och inbyggda högtalare

Synth: Förkortning för synthesizer alt. namn på musikstil.

...eller iaf tolkar jag det så.

Meh, E du go eller? (göteborska)

En Synth ( 😆 max) är en Synthesizer och en Keyboard är en Keyboard (inbyggda högtalare)

Postat

Det är skillnad mellan dagens virtuella analoga syntar och gårdagens analoga syntar. Allt från brusnivån och framför allt oförutsägbarheten, och upplösningen!

Teoretiskt sett så har en analog synt's filter en oändlig upplösning, medans en digital är bestämd och sker i fasta steg.

Analogt låter som det gör och digitalt låter ju som det gör. Inget är bättre än det andra, om man vill ha ett analogt sound så skall man inte använde en digital synt och tvärt om.

Det som jag personligen ser som de stora fördelarna med äldre prylar är gränssnittet och de möjligheter som serveras... Äldre syntar är oftast extremt bgränsade så de ställer lite mer krav på användaren. Man helt enkelt "måste" ratta på dem för att det skall bli som man tänkt sig. En digital synt har ofta så många program att man bara scrollar igenom 40ljudbanker med 299 ljud per bank tills man hittar rätt ljud.

Sättet att arbeta med äldre teknik kan vara rätt befriande!

Vilket blir godast? Att värma en låda plockad från frysen i micron, tillverkad i en fabrik med en Findus-logga på? Eller en maträtt tillagad med ingredienser som man själv väljer och anpassar efter hur man själv tycker att det skall smaka?

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Synth / synt - det är micket micket viktigt att säga rätt annars är man outbildad, dum och fånig. Läs i nationalencyklopedin - de säger synt. Och de har RÄTT. Och ni har FEL.

😉

Sättet att arbeta med äldre teknik kan vara rätt befriande!

Det enda som är helt befriat här är dina metaforer 😎

Använd inte presets på dina softisar då?

Såhär är det: Ljudmässigt är skillnaden försumbar. Teoretiskt och prylmässigt är det skillnad. Men inte annars. Nu ska jag spela in exempel.

tjena

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

LJUDEN

.. och den som slänger in ljuden i wavelab och KOLLAR får skämmas. Och jag tror förresten inte att det hjälper.

hajhaj

Postat

Det är alltid lika spännande när det ena eller andra skall dömas ut... minimax, smakade inte Findus gott? Eller var det så att det var just den som smakade gott?

Rätt kul, men jag käkade just lite pyttipanna,,, å nu undrar ni kanske om det var "digitalt" eller "analogt"?

Samma märkliga motsättningar finns överallt. AIK eller IFK? CD eller vinyl,, analogt eller digitalt?

Jag kanske är ute på lite djupt vatten, men om du samplar i 44.1khz 16 bitar så finns det inte en chans i världen att det blir annat än just 44.1khz 16bitar. Eller?

Om källan kan leverera 96khz 24 bitar så spelar det ju ingen roll om "behandlaren" bara kör i jsut 44.1khz 16 bitar?

Men jag tänker inte kräva att någon skall acceptera det eller tycka som jag. Dock önskar jag att det finns lite mer vidsynthet. (den var la kul? "vidsynthet"...)

Postat
Meh, E du go eller? (göteborska)

En Synth ( 😕 max) är en Synthesizer och en Keyboard är en Keyboard (inbyggda högtalare)

Nejnejnej...nu får du kika på hur ordet används. Det räcker att gå in på blocket.se. Där finns människor som på fullaste allvar skulle beskriva sin Yamaha PSR-350 som en synth/synt (och även synthesizer ibland). Dessutom har det blivit komplicerat att säga keyboard sedan midi och USB-klaviaturerna gjorde intåg. Dessa har också beskrivits som keyboards.

I engelsktalande länder är det vanligt att snubbar som lirar flera typer av klaviaturinstrument benämns som "keyboardplayer". Det vore djupt orättvist att degradera t.ex. John Paul Jones eller Rick van der Linden till enmansorkestrar med en liten synt framför sig.

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat
Ja, men seriöst.. Blocket? 😕

max - inte den blekaste va det där var!

Det var några klipp riktig pro one och några klipp av softsynten pro-53. Grejjen var om någon kunde höra vad som var hårt- och vad som var mjukt.

Gärna med ord som "värme" "kantigt digitalt" och sånt där termer som man brukar höra. 😎

I dare you!

Postat
Ja, men seriöst.. Blocket?  😆

Det var några klipp riktig pro one och några klipp av softsynten pro-53. Grejjen var om någon kunde höra vad som var hårt- och vad som var mjukt.

Gärna med ord som "värme" "kantigt digitalt" och sånt där termer som man brukar höra. 😄

I dare you!

Det är väl inte så intressant att lyssna på olika ljud? Spela samma ljud på båda och jag tror att man kan tala om vilket ljud som är analogt/digitalt!

Postat
Ja, men seriöst.. Blocket?  😄

Gärna med ord som "värme" "kantigt digitalt" och sånt där termer som man brukar höra. 😮

I dare you!

Det är väl inte så intressant att lyssna på olika ljud? Spela samma ljud på båda och jag tror att man kan tala om vilket ljud som är analogt/digitalt!

Varför då? Det är väl ändå inte A/B som egentligen är intressant, utan vad som låter bra och vad som låter dåligt - det var iaf så jag uppfattade Max poäng?

Postat

Då har du missat många poänger. minimax vill ju att vi skall jämnföra ljud?! Han vill att vi skall gissa fel och därigenom så får han vatten på sin kvarn. Jag har aldrig påstått att analogt låter bättre än digitalt. Men det finns en "charm" med analoga syntar som inte digitala syntar har. Inte ännu i alla fall. Creamware's senaste 3 syntar gör ett seriöst försök, och de får ju rätt goda vitsord? Många tycker att det är befriande att åter få "ratta" en synt.

Tyck vad du vill, använd synten som du vill! Men framför allt gör bra musik och ljud med den! (och de som nu kände at tdet spratt till lite i ena benet.. "Bra musik och bra ljud" tar vi i en annan tråd, ok?)

Postat

Har gjort ett större blindtest tidigare och gissat vilka som varit VSTi och vilka som var analogisar, och då var det faktiskt inte så jättesvårt... -Tror jag prickade in ~70%.

Men i det här fallet, med korta dutt-ljud utan större filteranvändning var det iallafall för mig ganska omöjligt (och ointressant)... :rolleyes:

Men till ursprungsfrågan...

För mig handlar instrumentval i första hand om "känsla"! Jag använder både analoga och digitala (och hybrid-) synthar när jag gör musik och överlag kan jag säga att jag föredrar analoga synthar, eller digitala med en unik karaktär (alltså inte sådana som försöker härma nåt annat).

drloop (oregistrerad)
Postat

Var och en blir salig på sin tro... eller?

Postat
Var och en blir salig på sin tro... eller?

:rolleyes:

Jovisst, varför skulle det va på nåt annat sätt?

Det som funkar för dig är det du ska köra med!

PS: Vill ni ha mer tips på billiga (<5000kr) analoga synthar?

Korg Polysix

Roland Juno106

Novation BassStation

Syntecno TeeBee

Control Synthesis Deep bass Nine

Yamaha CS01/5/10/15

Roland SH101

m.fl.

Visst, alla utom de 2 första är monofoniska, men det är ingen nackdel... -Monosynthar is the shit!!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.