Jump to content
Annons

Recommended Posts

awt (oregistrerad)
Postat

Hej, tänkte dela med mig av mitt lilla sätt att framförallt programmera trummor i FL's stepsequencer på. Säkert en del av er som använder er av samma taktik och säkert en del av er som vet om denna taktik men inte använder den för att den är lite omständig (egentligen inte men vid första, andra och kanske tredje försöket kan det vara lite.. obekvämt 😱)

hursomhelst, JAG brukar ta tempot, säg ett "drum 'n' bass" tempo på 170 och ställa tempot 4x högre, alltså 170 + 170 = 340, 340 + 340 = 680.

Sedan dela upp grund beatet på 4 patterns istället för 1, eller 8 istället för 2 eller hur man nu trivs med att dela upp det i playlisten, detta resulterar hursomhelst att man får gott om fria "steps" emellan varje trumslag. Däremot flyger ju "mätaren" iväg som fan och allting blir svårare att hålla reda på, man använder ju extremt många fler patterns än vad man gör i andra fall och att "loopa" element blir snabbt ganska meningslöst.

Gör man dock musik som hela tiden varieras, där olika trumslag har olika nivåer, där trumslag flyttas minimalt (micro timing kallas det väl ?) så kan det vara värt alla omständigheter, man får ju extremt mycker mer möjligheter, om man försöker programmera tex mer realistiska trummor med ett mer "handgjort" swing. Om man gör väldigt sjuka och advancerade trum programmeringar så är det ju också ett utmärkt sett för att kunna "borra upp" trum samplingar, prova att ta en snare med trevlig attack och lägg ut en rad, från virvel slaget till tex nästa kick 🙂 det kan låta ganska kul 🙁 testa sen att ändra pitch med FL's "graph pryl", tex låt den gå från normal pitch till högsta, kan bli ett tufft svep (beror lite på samplingen attack men den kan man lätt påvärka tills det låter bra med hjälp av timetretch funktionen så.)

En annan möjlighet som också öppnas är ju den att automation och effekter kan bli "snabbare" eller mer detaljerade, man kan ju skriva helt sjuk automation i så pass höga tempon, effekter som är tempo syncade kan kräma ur sig en hel del glitchiga störda ljud, det är dock både på gott och ont, tex ett delay som alltid är tempo syncat kanske man inte kan få att gå tillräckligt långsamt, men vi ska ju inte vara långsamma nu 🙂 nu ska vi vara galna! 😎

En annan sak som är värt att påpeka är att om man inte är nöjd med de sjuka programmeringarna man kan göra i step sequencern i 4x tempo så kan man ju alltid öppna piano rollen, jag brukar bara använda piano rollen vid vissa speciella tillfällen för jag älskar att programmera i stepsequencern men i piano rollen kan man ju praktist taget lägga ut samplingar i vilken "hastighet" eller i vilken "upplösning" som helst, så om man vil göra ännu extremare "micro timingar" eller "borra upp" ljud ännu snabbare så har man ju värkligen möjligheten i piano rollen när tempot är så högt, visst tar det sin lilla tid men det kan ge trevliga resultat 😄

Känns som att jag babblat på för länge här nu och kanske tappat poängen eller helt enkelt låter helt jävla ologisk men detta kanske kan vara ett kul tips för de som gillar att experimentera lite. Om det är något jag missat att förklara eller någon som vill att jag ska utveckla något så skriv så ska jag göra mitt bästa, det hade blivit ett alldeles för långt "tips" om jag skulle gå in på detaljer...

Cheers!

Annons
Postat

Själv brukar jag normalt köra på antingen 110, 140 eller kring 180 i speed.

Programerar alla trummor i piano roll för att få variation.

Lättare är det om man slår på ghost mode för att se alla andra kanaler samtidigt.

Sedan kan man stänga av "snap to grid" så att man kan korta ner trumm blocken och zooma in, på så sätt slipper man öka tempot på låten.

En bra effekt är att zooma in långt in, och göra blocken i pianoroll jättekorta intill varandra, blir som att man drar igenom trumslagen som i en kam eller hur man skall förklara.

Lyssna på den här låten så förstår ni hur jag menar.

bdw senaste låten jag gjort

awt (oregistrerad)
Postat
Själv brukar jag normalt köra på antingen 110, 140 eller kring 180 i speed.

Programerar alla trummor i piano roll för att få variation.

Lättare är det om man slår på ghost mode för att se alla andra kanaler samtidigt.

Sedan kan man stänga av "snap to grid" så att man kan korta ner trumm blocken och zooma in, på så sätt slipper man öka tempot på låten.

En bra effekt är att zooma in långt in, och göra blocken i pianoroll jättekorta intill varandra, blir som att man drar igenom trumslagen som i en kam eller hur man skall förklara.     

Lyssna på den här låten så förstår ni hur jag menar.

bdw senaste låten jag gjort

jag förstår vad du menar, men jag menar att om du tar ditt sätt att programmera i piano rollen på och gör det i 4x original tempot kan man få ÄNNU extremare tweaks, drills eller microtimingar, även om du stänger av snap to grid så är man ändå lite lite begränsad eftersom man inte kan zooma in hur långt som helst, alltså kan du bara få till "kam" effekten i en viss hastighet, du kommer upp i en 4x så snabb hastighet om du jobbar i 4x tempot på alla plan, både i step sequencern och i piano rollen. Men det är klart, det blir extrema hastigheter som kanske inte lämpar sig för all musik 😄

jag lyssnade på din låt, inte riktigt min musiksmak men jag hörde några "kam" effekter 😉 dock i en väldigt snäll hastighet 😳

Postat
hursomhelst, JAG brukar ta tempot, säg ett "drum 'n' bass" tempo på 170 och ställa tempot 4x högre, alltså 170 + 170 = 340, 340 + 340 = 680.

Sedan dela upp grund beatet på 4 patterns istället för 1, eller 8 istället för 2 eller hur man nu trivs med att dela upp det i playlisten, detta resulterar hursomhelst att man får gott om fria "steps" emellan varje trumslag.

Ett litet tips bara.

Det går att ställa in så att en pattern består av fler än 16 steg... Så om du istället ställer in den på 32 steg, så behöver du bara hälften så många patterns för att uppnå samma sak... 😳

awt (oregistrerad)
Postat

Sedan dela upp grund beatet på 4 patterns istället för 1, eller 8 istället för 2 eller hur man nu trivs med att dela upp det i playlisten, detta resulterar hursomhelst att man får gott om fria "steps" emellan varje trumslag.

Ett litet tips bara.

Det går att ställa in så att en pattern består av fler än 16 steg... Så om du istället ställer in den på 32 steg, så behöver du bara hälften så många patterns för att uppnå samma sak... 😎

Jo tack, jag vet 😱 jag är dock en riktigt jävla vane människa så eftersom jag börjat köra "fruity loops" med 16 steps per pattern så kan jag inte ändra mig hah, blir ganska trivsamt med 16 då det nästan (i min musik iaf) blir ett "ledande slag" (kick, snare, kick snare tex) per pattern.

tack för "omtanken" dock 😉

awt (oregistrerad)
Postat
här kan man testa en liten trum programmering jag har gjort, tempo 200 eller rättare sagt 800 😱 i detta korta klippet har jag bara använt tempot och fl's samplers enkla inställningar för att manipulera trummorna 😉
Postat
här kan man testa en liten trum programmering jag har gjort, tempo 200 eller rättare sagt 800 😉 i detta korta klippet har jag bara använt tempot och fl's samplers enkla inställningar för att manipulera trummorna 😎

Coolt. 😱

awt (oregistrerad)
Postat
här kan man testa en liten trum programmering jag har gjort, tempo 200 eller rättare sagt 800 😉 i detta korta klippet har jag bara använt tempot och fl's samplers enkla inställningar för att manipulera trummorna 😎

Coolt. 😱

Heh 😄 det är ett ganska dåligt och klyshigt exempel... världens mest användna break... men aja, amen breaket är "tweak" vänligt som fan iaf

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.