Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Finns det någon mjukvara som gör att man kan lägga in blås till sina inspelningar.

Tack för svar!

/Filip

Annons
Postat

Förutom att råda dig att använda sökfunktionen här på forumet så öär svaret på din fråga Ja! det finns det.

För att kunna ge bättre tips så vore det bra om du komer med lite mer information omkring vad du letar efter. Vilken Sequence`r använder du? Skall det vara samplingar eller ett instrument? Vilken musik gör du? Hur vill du att det skall låta, är det orkesterblås, jazzblås eller orkesterblås t e x.? Hur dyrt får det vara?

Kom med lite mer info så blir det lättare att ge tips. 😕

Postat

Tack för hjälpen!

Tanken/problemet är följande: Jag spelar in rock/pop-musik. Skitig sådan. Instrumenten är oftast gitarr, bas, trummor, sång, munspel och ibland piano/hammondorgel.

Nu tänkte jag lägga till någon form av trumpetpålägg. Behöver inte vara något jätteavancerat. Om någon hört Mando Diaos Paralyzed så förstår dom ungefär vinken.

Jag har just nu ingenting på min dator förutom Adobe Audition 2.0. Jag undrar om man måste ha ett midi-keyboard eller räcker det med bara ett mjukvaruprogram?

Någon tipsade mig om Guitar Pro där man kan skriva ner noter och sedan spelas det upp utav förvalt instrument, dock med katastrofal kvalitet! Jag undrar dock om det finns något liknande fast med bättre kvalitet.

Det behöver inte innehålla alla möjliga blåsinstrument, en trumpet räcker och ev. en saxofon. Hoppas ni fått lite mer kött på benen.

Tack än en gång!

/Filip

Postat

Hej

JAg är inte så insatt i Adobe audition undrar om det finns någon midi-sequencer där...? Finns säkert någon här som vet. Du behöver inte ha ett midikeyboard om du kör med t e x Cubase eller något liknande. Då kan du skriva in tonerna som små pluppar i ett koordinatsystem. Du behöver inte ens kunna noter.

Sedan gäller det att välja om du vill jobba med samplingar, d v s färdigspelade audiofiler. Det kan vara enskillda toner som du lägger in i en sampler eller hela små melodier som finns färdiga som du kan använda i din musik.

Eller om du vill använda mjukvaruinstrument som det finns en uppsjö av. Mjukvaruinstrumenten kan både vara syntiga eller eftersträva så likt original som möjligt.

Den stora frågan är väl hur mycket pengar du vill lägga. Skall du göra seriös musik så kostar det lite flis. Vill du bara att det skall låta hyfsat så kan du hitta massor med gratis grejor. Ett tips är t e x att skaffa en gratis sequencer, en gratis soudfontspelare och ladda ner gratis soundfonts som är ´små instrumentprogram som inte kostar en krona. Kolla in gratistråden

https://www.studio.se/index.php?showtopic=486

och kolla in de olika hjälpavsnitten här på forumet kring Cubase, logic, osv...

Kom gärna med fler frågor. I början är det mesta rena grekiskan... 😳

Postat

Din hjälp är guld värd!

Jag vill efterlikna ljudet av en riktig trumpet så mycket jag kan. Jag har nu även Cubase. Vad är nästa steg jag ska göra? Tack än en gång!

Postat

Nästa steg är ju att välja hur mycket pengar du vill lägga. Är du bara ute efter en trumpet och det inte är brinnande viktigt att den låter exakt som en riktig trumpet så skulle jag testa med en soundfont, eftersom det är gratis.

Ladda hem en sounfontsspelare som är vsti på:

http://www.rgcaudio.com/sfz.htm

Installera. Gå sedan till Hammersounds hemsida eller någon annan soundfonts site och hämta lite trumpeter.

http://www.saunalahti.fi/kru99/links-to-SF-sites.htm

Tycker du att det låter skit? Köp en mjukvarusampler och en bra blåsljudskollektion. 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.