Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Coxen, menar du mixning bara eller var det för olika audiopålägg också? Jag förstod nog lite fel innan. Om det BARA är för mixning (när du alltså ska pilla med en färdig låt, ska mastra, bränna cdr och greja...) så kan du ha öppna hörlurar som alltså läcker in i eventuella mickar, men då kan du INTE använda dem om du vill göra ljudpålägg med akustiska instrument eller sång.

Jag vill ge alla märken och modeller en ärlig chans och undrar vilka affärer som faktiskt har de modeller (och andra) som berörts i denna tråd.

Jag ska ha mina lurar för ljudpålägg. Jag mixar & mastrar med mina högtalare.

😆

:musik

Annons
Postat
Man ska kanske ta det med en nypa salt, eftersom det bara handlar om ETT av många omdömen... 😆

Läste att du ska använda dem för mixning. Då ska du inte ha slutna, utan öppna lurar, eftersom det är bekvämare och ger dig ett bättre ljud.

Upprepar med andra ord Ultrasone Proline 2500 - eller som Trombonisten nämnde, Sennheiser HD650... 🙂

På vilket sätt blir det bättre ljud? Jag vet inte det är därför jag frågar, jag ifrågasätter inte 🙂

Vad menas med sluten/halvöppen/öppen lur? På vilket sätt påverkar det ljudet?

Dumförklara mig inte nu men jag sitter med reason 3 och VILL göra musik med lurar och sen lyssna i högtalare. För mig fungerar det bäst så 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Reason 3 - en mjukvara alltså.

"Vill göra musik i lurar och sedan lyssna i högtalare". Innebär det att du ska sjunga också? Spela gitarr? Säckpipa? Kastanjetter? Jag menar, kommer du kräva att lurarna du har på dig (som spelar upp de instrument/-ljud du redan spelat in (kanske trummor, bas m.m.), att det ljudet inte läcker in i micken när du ska göra nästa ljudpålägg t.ex. sång? Då ska du ha SLUTNA lurar!

En sluten lur sluter tätt och har en konstruktion som gör att den inte läcker ut ljud ut från lurarna mot omgivningen. Väldigt bra om du sitter och lyssnar på bas, trummor, keyboard och ska sjunga in en snutt på allt det andra i en mik. Är de halvöppna=halvt slutna eller öppna, så är de just öppna/re. Dvs. det ljud du hör i hörlurarna kommer att läcka in i micekn vid nästa tagning...

😆

Postat
Coxen, menar du mixning bara eller var det för olika audiopålägg också? Jag förstod nog lite fel innan. Om det BARA är för mixning (när du alltså ska pilla med en färdig låt, ska mastra, bränna cdr och greja...) så kan du ha öppna hörlurar som alltså läcker in i eventuella mickar, men då kan du INTE använda dem om du vill göra ljudpålägg med akustiska instrument eller sång.

Jag vill ge alla märken och modeller en ärlig chans och undrar vilka affärer som faktiskt har de modeller (och andra) som berörts i denna tråd.

Jag ska ha mina lurar för ljudpålägg. Jag mixar & mastrar med mina högtalare.

🙂

Jag håller bara på med programvara. Har inte hållt på så mycket alls, pillat med reason i ett år, men nu villa jag sätta igång på allvar. Jag har inga akustiska instrument i min musik då det rör sig om mörk trance. 😆

Jag kommer någ aldrig använda en mic så om lurar läcker ljud så är det inget större problem. Vad jag vill ha för lurar är några som det är grymt bra ljud i, i hela registret!

Jag hör alla detaljer på ett annat sätt när jag sitter och pillar med reason i lurar. Och jag har något slags sjätte sinne över hur det kommer att låta i högtalare sen när jag kör musiken via dom. Kalla mig dum/korkad men så fungerar jag 🙂

musik (oregistrerad)
Postat

Coxen, du är från Götebôrg, inte korkad alls alltså... 🙂

Hmm...som Claes säger, lyssna även på öppna lurar i så fall. Man kan säga att du vill göra en bra mix i vilket som: lurar eller högtalare, eller egentligen både och.

Så rådet blir: lyssna i allt du kommer över, slutna, halvöppna OCH öppna. Ta testerna som en nypa salt. Det är ditt eget val som avgör vad du ska köpa.

Trodde Ågréns hade HD250, men icke...

😆

Postat (redigerat)
Coxen, du är från Götebôrg, inte korkad alls alltså...  🙂

Hmm...som Claes säger, lyssna även på öppna lurar i så fall. Man kan säga att du vill göra en bra mix i vilket som: lurar eller högtalare, eller egentligen både och.

Så rådet blir: lyssna i allt du kommer över, slutna, halvöppna OCH öppna. Ta testerna som en nypa salt. Det är ditt eget val som avgör vad du ska köpa.

Trodde Ågréns hade HD250, men icke...

😆

Nja. nu är det ju så att jag har bott här de seanste 4 åren. Jag kommer från det vackra Jämtland egentligen. Men snart är man väl heltidsgöteborgare 🙂

Ja det är sant som du säger. Att prova sig fram är ju det bästa.

Men du tycker alltså att det inte spelar någon roll ljudmässigt om det är slutna eller öppna? Jag har ju hela tiden suttit och tänkt "jag måste ha slutna, då är väl ljudet bättre" Nu ska jag alltså jaga dom med bäst ljud 🙂

då tror jag http://www.thomann.de/thoiw5_beyerdynamic_...5_prodinfo.html ligger bra till 🙂

Redigerat av coxen
Postat

Jag tycker absolut att öppna lurar är bäst om man ska använda dem till mixning. Att sitta timme efter timme med slutna lurar är inte särskilt behagligt...

Slutna lurar fungerar bäst till sångpålägg (man får för mycket läckage från lurarna om man använder öppna) o dyl - eller om man är i den situationen att man inte vill störa andra som finns i samma rum...

Postat

Upprepar med andra ord Ultrasone Proline 2500 - eller som Trombonisten nämnde, Sennheiser HD650... 🙂

...och sen när har jag börjat spela trombon... 😮😄😆

😮 Det blev nog lite hjärnsläpp där... 😄😆

Ära den som äras ska; Violiner var det ju som kom med det fina tipset... 🙂

Postat

...och sen när har jag börjat spela trombon... 🙂😄😆

🙂 Det blev nog lite hjärnsläpp där... 😄😆

Tyckte du det var SÅ bra?

Jag trodde du satte Ultrasone högst upp på piedestalen... 😮😮

Postat

...och sen när har jag börjat spela trombon... 😮😆😄

😮 Det blev nog lite hjärnsläpp där... 😆😄

Tyckte du det var SÅ bra?

Jag trodde du satte Ultrasone högst upp på piedestalen... 😉😆

Jo - men Sennheiser HD650 är också en väldigt bra lur, så den förtjänar också ett omnämnande... 😉

Postat
Jo - men Sennheiser HD650 är också en väldigt bra lur, så den förtjänar också ett omnämnande... 😉

är den bra för den musiken jag arbetar med då? =)

trance. mycket bas och så. jag läste nånstans att den är MYCKET bra om man ska hålla på med klassisk musik.

Postat

är den bra för den musiken jag arbetar med då? =)

trance. mycket bas och så. jag läste nånstans att den är MYCKET bra om man ska hålla på med klassisk musik.

Både Sennheiser HD650 och Ultrasone Proline 2500 är kanonbra lurar för all musik.

Enligt min mening så är det fel att prata om att köpa lurar efter vilken musik man spelar. Bra lurar återger ljudet så naturtroget som möjligt - och eftersom de gör det, så fungerar de till all sorts musik.

Klassisk musik är egentligen det som är mest krävande, eftersom det är stort dynamiskt omfång, många individuella och många olika sorters instrument som ska kunna skiljas ut om man lyssnar efter dem i en bra lyssningsanläggning.

Postat
Både Sennheiser HD650 och Ultrasone Proline 2500 är kanonbra lurar för all musik.

Enligt min mening så är det fel att prata om att köpa lurar efter vilken musik man spelar. Bra lurar återger ljudet så naturtroget som möjligt - och eftersom de gör det, så fungerar de till all sorts musik.

Klassisk musik är egentligen det som är mest krävande, eftersom det är stort dynamiskt omfång, många individuella och många olika sorters instrument som ska kunna skiljas ut om man lyssnar efter dem i en bra lyssningsanläggning.

tack för svar 🙂

nu blir det till att åka in och leta reda på någon butik med dessa lurar inne så man kan bli lite kär.

jag såg en uppgraderingskabel http://www.headphone.com/products/cables-a...ni-plug-4ft.php

kostar ca 1300:- Kan det vara värt att tråna efter en sådan? 😉

Postat

tack för svar 😄

nu blir det till att åka in och leta reda på någon butik med dessa lurar inne så man kan bli lite kär.

jag såg en uppgraderingskabel http://www.headphone.com/products/cables-a...ni-plug-4ft.php

kostar ca 1300:- Kan det vara värt att tråna efter en sådan? 😕

Det tror jag inte att det är.

Det är det vanliga hifi-nörds-bondfångeriet, med äckligt dyra kablar som inte gör någon skillnad, som är i farten... 🥰

• 3 månader senare...
Postat (redigerat)

jag bumpar den här och frågar en sak till :rolleyes:

jag har nu suttit och kollat på PROline 2500 och PROline 750.

den enda skillnaden är priset och att den ena är öppen och den andra stängd

om jag har uppfattat allt rätt?

nu är det som så att jag skulle vilja veta om någon vet var dom har dessa inne i gbg-trakten så jag kan gå och lyssna och jämföra.

mvh!

Redigerat av coxen
Postat (redigerat)
jag bumpar den här och frågar en sak till 🙁

jag har nu suttit och kollat på PROline 2500 och PROline 750.

den enda skillnaden är priset och att den ena är öppen och den andra stängd

om jag har uppfattat allt rätt?

nu är det som så att jag skulle vilja veta om någon vet var dom har dessa inne i gbg-trakten så jag kan gå och lyssna och jämföra.

mvh!

Det är enda skillnaden, ja - men ljudet är lite olika också, eftersom det påverkas av om luren är öppen eller stängd, så de låter inte exakt lika - även om båda låter mycket bra. 🙂

Jag finns i Malmö, så det är kanske lite långt att åka... 😲

Det finns ett problem med Ultrasone - och det är att det inte längre finns en svensk distributör, utan en nordisk distributör i Danmark i stället - och det gör troligen att vissa butiker tycker att det blir jobbigare på något underligt sätt - så därför är det inte säkert att alla tar in dem, utan i stället försöker sälja på dig annat som inte håller samma klass... 😄

Redigerat av Claes
Postat

Häpp. Såg mitt namn nämnas. Det var inte jag som föreslog HD650 dock, även om jag helt håller med om dem.

Några personliga nedslag i ljungeln.

Får jag välja själv - HD650. Öppna lurar. Bekväma att ha på sig i timmar. Rakt ljud, inga hängmattor och så utan man hör vad som är inspelat. HD600 är inte långt från, använder dem ibland i stället. Mixa går, men man måste alltid kolla i högtalare, ibland blir det överraskningar. 650 kommer fullt till sin rätt först med en bra hörlursförstärkare - min bärbara CD orkar inte driva den särskilt högt.

Slutna lurar dämpar ljud ut och in förstås. HD250 Linear II är en av de bättre slutna om du frågar mig. När gamla 250 lades ner var det ett gäng tokar som lyckades övertala Sennheiser att ta upp den igen eftersom de tyckte den var den bästa som fanns. Så II-an sägs ligga nära originalet. Mixar gör man bättre i öppna lurar, men dessa funkar vid behov. Möjligen kan man säga att de är rätt "plastiga", ger liksom ingen känsla av kvalitet.

Då är 280 en riktig Mercedes. Tung och ger ett intryck av solid kvalitet. Dämpar externa ljud riktigt bra - vanligen den jag har med mig vid inspelningar på plats. Bra ljudbild, men återigen lite efter 250 som i sin tur ligger långt efter 650.

Skall jag imponera med mina inspelningar har jag en annan favorit - Sony MDR7506. Allt låter bättre i dem, även i billigaste CD-spelaren. Passar extremt bra som monitorlur vid sångpålägg. Jag använder dem ibland i mix när jag städar bort brus, knäppar, hostningar o sånt, hörs extremt bra i dem.

Så om pris inte är ett problem -- Sennheiser HD650.

Gunnar

Postat (redigerat)
Det finns ett problem med Ultrasone - och det är att det inte längre finns en svensk distributör, utan en nordisk distributör i Danmark i stället - och det gör troligen att vissa butiker tycker att det blir jobbigare på något underligt sätt - så därför är det inte säkert att alla tar in dem, utan i stället försöker sälja på dig annat som inte håller samma klass... 🙁

jag har mailat emusic och fick detta som svar:

Vi har haft Ultrasone i sortimentet under ett par år tills nu i höstas, då tillverkaren bytter generalagent och vi reade ut dem vi hade. Vi kommer ta in Ultrasone igen under våren men exakt när de kommer eller vad de kommer att kosta vågar jag just nu inte svara på.

satt nu och letade adress till emusic för att se i viken stad dom har sitt camp.

hittade då detta i deras faq 😄

Jag kan inte besegra den hemska piraten i Monkey Island. Kan ni hjälpa mig?

Inga problem! Dra i apans svans så ramlar det ned en sax. Använd den på den talande hönan så berättar den lösenordet man behöver för att ta sig förbi vulkanvakten. Där får du den matsked som behövs för att besegra piraten. Lycka till!

mvh!

Redigerat av coxen
Postat
AGK K240... Industristandard.

Finns i 600 Ohm eller 55 Ohm.

Slutna modellen heter K271.

dessa har jag lyssnat i och de sög ju ap-pung jämfört med HD650.

jag syzlar mest med elektronisk dansmusik och tog med lite låtar på en skiva av olika karaktär för att jämföra. basen är så äckligt dålig i akg lurarna :/

jag hade förväntat mig lite mer eftersom många rekomenderar dessa.

jag kan tänka mig att dom duger mycket bra till "vanlig" musik som pop etc.

men för djup attackbas och ett jävla GO! höll dom inte måttet.

mvh!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.