Jump to content
Annons

Fråga angående mixer

Recommended Posts

PeterK (oregistrerad)
Postat

Det är så att jag funderar på att köpa ett Behringer MX1804X eurorack till min studio. Jag hade tänkt använda alla micingångar samtidigt, d.v.s. 6 st mickar samtidigt men jag har hört att denna mixer inte fungerar till det? Är det någon som äger detta mixerbord som vet eller nån annan kanske som vet? All hjälp mottages med tacksamhet.

Annons
PeterK (oregistrerad)
Postat
Det har ju 6 micingångar, så det skulle vara märkligt om inte alla dessa kan användas samtidigt...

Det är vad jag också tycker är märkligt men jag har hört att denna bara kan spela in 4 in samtidigt p.g.a av att den inte har direct out eller nåt i den stilen, alltså att den mest används som en live- och rep mixer.

Postat

Finns ingen direct out på den mixern, och dessutom är dess preampar extremt brusiga 🙁 . Bytte bort mitt Behringerbord mot ett gammalt svenskt 80-talsbord förra helgen, den brusar mindre. Så jag rekomenderar inte Behringer till annat än en dörrstopp eller något i den stilen...

Postat
Det har ju 6 micingångar, så det skulle vara märkligt om inte alla dessa kan användas samtidigt...

Det är vad jag också tycker är märkligt men jag har hört att denna bara kan spela in 4 in samtidigt p.g.a av att den inte har direct out eller nåt i den stilen, alltså att den mest används som en live- och rep mixer.

Ok - du vill alltså skicka ut alla micarna separat till ett ljudkort med flera ingångar?

I så fall måste du ha Direct out (Inserterna brukar fungera som Direct out på många mixrar). Om det inte finns Direct out, så måste du annars använda de Sends som finns i stället - eller mixa ihop alla 6 micarna till ett stereopaket och bara spela in det hela på en stereokanal...

Postat (redigerat)

Letade lite snabbt i manualen och hittade följande:

2.3.1 Mono kanaler

Alla mono kanaler är utrustade med insättningar (stereo jack uttag 3 på bakpanelen). Insättningspunkterna

är pre-fader, pre-EQ och pre-aux sänd.

Insättningarna kan också användas som direkta pre-EQ utgångar, utan att avbryta signalflödet. För detta

ändamål behöver du en kabel med mono jack kontakt vid band maskinen eller effektenheten och en överbryggad

stereo jack kontakt vid konsolen (koppla spetsen och ringen). Mer information gällande användningen av en

direkt-ut-kabel finner du i kapitel 3 “INSTALLATION”.

Lite lustiga översättningar, men det framgår ju med önskvärd tydlighet att man kan använda Inserterna som Direct out i denna mixer - och därför kan du koppla alla 6 micingångarna till separata ingångar på ditt ljudkort.

Redigerat av Claes
PeterK (oregistrerad)
Postat
2.3.1 Mono kanaler

Alla mono kanaler är utrustade med insättningar (stereo jack uttag 3 på bakpanelen). Insättningspunkterna

Insättningarna kan också användas som direkta pre-EQ utgångar, utan att avbryta signalflödet. För detta

ändamål behöver du en kabel med mono jack kontakt vid band maskinen eller effektenheten och en överbryggad

stereo jack kontakt vid konsolen (koppla spetsen och ringen). Mer information gällande användningen av en

Lite lustiga översättningar, men det framgår ju med önskvärd tydlighet att man kan använda Inserterna som Direct out i denna mixer - och därför kan du koppla alla 6 micingångarna till separata ingångar på ditt ljudkort.

Hmm okej. Men för spela in alla 6 kanaler separat så måste jag alltså ha ett ljudkort med minst 6 in alltså? För om jag köper ett kort med 4 in så kan jag bara ha 4 kanaler i datorn? Och förresten, vad behöver man för att kunna använda insertarna som direct outs? Vad rekommenderar du för ljudkort?(helst billigt)

Postat
2.3.1 Mono kanaler

Hmm okej. Men för spela in alla 6 kanaler separat så måste jag alltså ha ett ljudkort med minst 6 in alltså? För om jag köper ett kort med 4 in så kan jag bara ha 4 kanaler i datorn? Och förresten, vad behöver man för att kunna använda insertarna som direct outs? Vad rekommenderar du för ljudkort?(helst billigt)

Du kan ha i stort sett obegränsat med kanaler i datorn, men har du ett ljudkort med 4 in så kan vi bara spela in 4 kanaler på en gång. Men du kan ju spela in fler spår efteråt så att säga.

Postat

E-MU 1820 har ett kort med ehum..tror det är 8 kanaler in o ut på balanserad/obalanserad tele, 2 mickingång på fronten via XLR/tele ( neutrikkontakt ) digitalt in o ut m.m m.m tror den kostar 4995:- här i sthlm.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.