Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Ja alltså musikprogram har ju länge byggt på en viss grad av moduläritet, i form av plug-ins. Men hur skulle det bli om man drog det till en extrem nivå?

Dvs, istället för att välja en synthplugin och vara begränsad av hur den funkar så kunde jag t ex koppla ihop olika moduler som var och en sköter en väldigt liten del av kedjan. Jag öppnar en sequencermodul, en sågtandsoscillator och en envelopgenerator. Kopplar sequencern till oscen och till envelopen, kopplar sedan envelopen till ett lpf, som jag även kopplar in ljudsignalen från oscillatorn i. Sen kopplar jag allt det här till stereo ut.

Med ett stort antal enkla moduler av det här slaget, t ex notsequencer, pianorullesequencer, varför inte en gitarrhalssequencer, audiouppspelare, sampleuppspelare, hög- och lågfrekvensoscillatorer, envelopgeneratorer av alla möjliga slag, volymkontroller, olika filter, splitfilter, fördröjning, distortion, pitchshiftalgoritmer, audio-till-dynamik-signal-konverterare, etc etc etc skulle jag då snabbt kunna bygga instrument och effekter som gör precis det JAG vill, varken mer eller mindre. Inte massa funktioner som tar upp datorkraft trots att jag inte använder dem för tillfället, och inte några begränsningar av typen "men tänk om jag vill ha lite mer distortion precis i attacken?".

Naturligtvis ska jag inte behöva koppla allt för hand varje gång, utan kan naturligtvis spara presets osv. Synthen som jag beskrev snabbt innan kunde t ex bli en enkel "nod" som bara får en input i form av midiinformation, och en output i form av en audiosignal. Men som jag naturligtvis kan gå in i och koppla om när som helst som jag vill det.

Finns detta? Tror inte det va? Varför inte? En annan stor stor stor fördel skulle ju vara att det är väldigt mkt enklare att utveckla endast en liten modul, jämfört med att utveckla ett helt mjukvaruinstrument eller en hel kompressor på samma gång. Så, en person utvecklar en oscillator, en person utvecklar ett filter, en person utvecklar en ADSRenvelop och en fjärde person distribuerar dem tillsammans som en synthpreset. Därför skulle det förmodligen dyka upp en hel del mer gratis plugins med kvalitet, och även nya innovativa sätt att koppla ihop saker på, dvs innovativa och experimentella effekter och instrument...

Hum? 😉

Redigerat av tbruce
Annons
Postat

Ja, faktiskt! Det låter som om du pratar om Reaktor. 😕

Postat (redigerat)
du kan ju kasta ett öga på jeskola buzz eller max/msp, om du verkligen, verkligen menar allvar...

Även fast jag tycker att Buzz är ett riktigt soft program så kan det inte göra det han pratar om. Man kan koppla maskiner och effekter, visst, men man kan inte bygga egna synthar,sampler och effekter med små beståndsdelar. Det kan man med Reaktor. Har själv haft Reaktor 4 ganska länge nu men bara använt det som en plugin. Nu har jag dock satt mig in i programet ordentligt och börjat bygga egna saker, hur kul som helst fast tidsödande.

Just det, man ska dock inte tro att man sparar processorkraft med Reaktor, ju mer avancerade saker man bygger och använder desto hungrigare blir det (såklart). Provade idag att ladda två "usermade"-synthar och även om jag ställde ned på absolut lägsta samplerate så fick jag "system overload"

Redigerat av SyntaxError
Postat

Äsch, Reaktor är mer allvar än Buzz, och Max/MSP är så krångligt! Man vill ju göra musik också... 😕

Postat
Ja, faktiskt! Det låter som om du pratar om Reaktor. 😕

Varför är det ett såpass "okänt" program då?

Laddar ner en demo nu, återkommer med rapport om huruvida det är vad ajg tänkte mej eller inte...

Postat
Äsch, Reaktor är mer allvar än Buzz, och Max/MSP är så krångligt! Man vill ju göra musik också... 😕

bah! musik? riktiga studionissar låter inte musiken komma i vägen för tech-pysslet!

jag har använt buzz i ungefär en tio minuter totalt, och reaktor och max/msp i exakt noll minuter. förstår inte ens riktigt vad max/msp gör...

Postat
Ja, faktiskt! Det låter som om du pratar om Reaktor. 🙂

Laddar ner en demo nu, återkommer med rapport om huruvida det är vad ajg tänkte mej eller inte...

Hur går det?

Postat

Kör Reaktor i EnergyXT då blir det modulärt så det heter duga 😄

Då kan du koppla om syntar och effekter invändigt medan eXT ger dig modularitet i sequencer, midi-hantering, mixer o.s.v.

/Majken

Postat
"

SynthEdit is a Modular Synthesiser for Windows (Win 98 or better).

With SynthEdit you can design your own Synth from the ground up. Drag and drop modular components, connect them with virtual "patch cords". "

http://www.synthedit.com/ <- Eller?

Men synthEdit är ju för att bygga vst som sedan skall ligga som pluggins.

Postat

Reaktor är inte okänt.. 😆

Det är väl ett av det mer kändare namn på listan...

Du har nog bara, av någon konstig anledning aldrig hört talas om det! 😆

Postat

Reaktor är inte okänt.. 😆

Det är väl ett av det mer kändare namn på listan...

Du har nog bara, av någon konstig anledning aldrig hört talas om det! 😆

Jag har hört talas om det...

men inte alls i samma utsträckning som cubase, logic, reason, pro tools, fruityloops etc...

Postat
Kör Reaktor i EnergyXT då blir det modulärt så det heter duga 😳

Då kan du koppla om syntar och effekter invändigt medan eXT ger dig modularitet i sequencer, midi-hantering, mixer o.s.v.

/Majken

Hur funkar energyXT? Jag har aldrig provat det, vad gör programet? Blev jävligt nyfiken...

Postat

energyXT är ett inspelningsprogram, sequencer, vst-effekt eller vst-instrument. Det är helt enkelt en modulär lekstuga där du kan koppla ihop vst-pluggar. Själva programmet går både att köra som fristående eller som plugg.

Testa demoversionen:

http://www.xt-hq.com/

/Majken

Postat
energyXT är ett inspelningsprogram, sequencer, vst-effekt eller vst-instrument. Det är helt enkelt en modulär lekstuga där du kan koppla ihop vst-pluggar. Själva programmet går både att köra som fristående eller som plugg.

Testa demoversionen:

http://www.xt-hq.com/

/Majken

Bruce kör Mac!

Postat

omg lol @ bruce

Han får väl skaffa sig en riktig dator om han vill bli modulär 🙂

Till Mac vettefasen vad det finns för modulära värdprogram... Om det ens finns några. I Windows-miljö finns ju Buzz, eXT, Bidule, Psycle och Audio Mulch. Kanske dags att köra Bootcamp?

/Majken

Postat
omg lol @ bruce

Han får väl skaffa sig en riktig dator om han vill bli modulär 🙂

En såndär som man blir tvungen att öppna och byta delar i hela tiden menar du? 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.