musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Hej! En märklig sak har inträffat idag. Den kom smygande alldeles nyss. Jag har fått en smal linje rakt upp och ned på min 17" widescreen bildskärm på min HP laptop. Jag stängde av laptopen. Satte på den igen efter ett antal minuter, men det hjälpte inte. Enormt störande. Vad är detta för något? Den befinner sig cirka 7 cm från högerkanten. 😉 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Den skär genom bokstäverna/bilder på ett mycket irriterande sätt... Och nu när man sätter igång datorn och den startas upp har den gått från vit till gul. När datorn sedan är igång blir den vit. Jag provade att försöka sätta en annan tidigare systemåterställningstidpunkt (för bara 1.5 vecka sedan), men det gick inte... 😕 😕 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Hur åtgärdar jag detta? Ska skriva till HP support... Den e bara 1.5 år gammal. 😕 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
henning Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 (redigerat) EDIT... Det var ju en laptop-skärm du hade och inte en CRT.... Fel av mig.... Ignorera resten av inlägget... Låter det stå kvar för info bara men borde inte påverka dig... Sorry... /EDIT. Detta har att göra med skärmuppbyggnaden. Detta är normalt för CRT-skärmar vad jag vet och tror inte det går att göra något åt? Är tveksam till det men har ingen jätteerfarenhet av detta. Är du säker på att den inte har funnits tidigare? CRTCRT (Katodstråletub) monitorer består av ett vacuumrör som innehåller flera element. I detta rör skjuter en katodstråle ut elektroner när den blir upphettad. På insidan av skärmens yta finns ett lager fosfor, och när elektronerna träffar den skapar det en färgpunkt. För att skapa alla möjliga färger krävs tre elektronstrålar (en för röd, blå och grön). Om dessa strålar är lite felställda kommer bilden att bli lite ofokuserad och det finns olika sätt att hantera detta: Skuggmask En lösning är att använda en mask framför forforytan. Masken består av ett metallark (vanligtvis av en Nickel/Stål legering som heter Invar) med massvis av fina hål. Endast elektronstrålar som är korrekt ställda kan passera igenom hålen och träffa fosforytan. Masken upptar tyvärr en stor del av skärmen, och förhindrar ett stort antal elektroner, och därmed ljus, från att träffa ytan. Skuggmask-CRT ger en väldigt skarp bild, men den blir mörkare än Aperture grille-monitorer Aperture grille (Trinitron/Diamondtron) Denna typ av CRT monitorer har en helt plan yta. Att måla fosforprickar på insidan av skärmen är svårt, så en annan teknik utvecklades; fosforn målas i vertikala linjer. I stället för en skuggmask blockeras felriktade elektronstrålar av väldigt tunna trådar. Dessa trådar tar upp en mycket mindre del av skärmytan, vilket ger klarare och ljusare bild. Nackdelen med denna teknik är att de tusentals trådarna måste hållas på plats. Detta görs av två horisontella trådar tvärs över skärmen som tar upp stötar och värmeexpansion i materialet. Detta ger två tunna linjer som syns mot ljus bakgrund, något som är tröttsamt för en del användare, men ögat vänjer sig vid det efter en stund och man märker dem knappt. Slot Mask Slot mask är en ny hybrid mellan skuggmasken och aperture grille, som kombinerar de två teknikerna i ett forsök att ta tillvara på bådas fördelar. Slot mask har vertikala öppningar som aperture grille med skuggmaskens stabilitet. Ljusstyrkan är inte lika bra som med Trinitron teknik, men bilden vinner i stabilitet. Monitorer som använder denna teknik går under namn som ChromaClear eller Flatron, för Flat Tension Mask. /H. Redigerat 12 september 2006 av henning Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kanqin Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Tyvärr är det något som kan hända, och händer ganska ofta. Platta skärmar idag är generellt av ganska dålig kvalité. Det går inte åtgärda. Enstaka pixlar kan man lyckats väcka till liv med lite massage (en tops tex). Det finns nästan alltid pixelpolicies för olika skrämar som tillverkaren bestämmer själv. Antagligen är ditt sträck tillräckligt stort för att täcka antalet pixlar för att få en ny produkt. Men vetta fasen om garantin kan räcka så länge som 1.5 år. När man köper en ny laptop idag kan man råka ut för en död pixel och då har man inte rätt till ny produkt. Grisen i säcken tillämpas. Surt som bara den. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Hej! Den har definitivt ALDRIG funnits tidigare och aldrig ens en antydan till någon linje. På ett ögonblick så var den bara där och nu går den inte bort. 😕 Den verkar bli bredare och bredare också... Det är en HP 16000-kronors laptop i 8000-serien. Garanti? Nja, Konsumentköplagen ger en väl rätten att klaga i 2 år... Kan de verkligen inte montera en ny skärm? 😕 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 När jag köpte den så sa säljaren "Ska du inte ha en tilläggsförsäkring för 595 kr som täcker saker som kan uppstå inom 3 år. Blir det nåt med skärmen t.ex. så får du en helt ny laptop, utan att vi ställer några frågor alls..." Jag tog inte tilläggsförsäkringen, för jag tänkte att va 17, inte händer det väl nåt inom redan 3 år!? Har en annan HP-produkt som är som ny efter 20 års flitigt användande, så ...Tänkte ju ha denna laptop i 5 år iaf... Då har man lärt sig den hårda vägen igen då... 😕 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Zyan Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Klaga på..och var sakkunnig...har fått mycket på det.. Bråka inte, argumentera med frågor...och ta en titt på lite hemsidor vad dina rättigheter är innan. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 Det skulle ju kunna betraktas som ett "ursprungligt fel" enligt KKL - och "ursprungliga fel" har du en reklammationsfrist på 3 år för - så gå till butiken och hör hur de ställer sig till det... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 12 september 2006 Dela Postat 12 september 2006 (redigerat) Hej! Har fått två mailsvar från HP nu, först en bekräftelse på att de fått min fråga och sedan ett brev där det står att en tekniker som fått frågan ska svara inom en arbetsdag. Ursprungligt fel vet jag inte om det är, för felet uppkom ju i eftermiddag. Men den där tiden som lagen medger att man kan åberopa fel inom två år från inköpet måste väl gälla?! Att det var tre år på "ursprungligt fel" visste jag inte. Strecket är precis ett sådant som syns när man tittar här på forumet på de nya inläggen, rakt upp och ned. Ett sånt streck. Och det befinner sig där det vanliga gamla 4:3-formatet tar slut, om ni förstår. Området därefter till höger är det som talar om att min skärm är en widescreen. Affären jag köpte den är Computer City och när pc:n (HP) var endast fem månader och inte kunde hitta mitt då nyinköpta externa ljudkort (E-mu 1616), så formligen slängde sig teknikern över mitt kvitto, grabbade tag i det med bägge händerna, lät näsan droppa en droppe på det och konstaterade svagt flämtande "ja, det var visst garanti kvar på den, ja...". Sedan fixade han det den gången. Men annars är de inte kända för att ha någon service precis. Det är mer av en stormarknad, tycker jag och många andra. Jag undrar om detta fel hänger samman med varningsmeddelandet om "System Repair" jag får vid uppstart av Windows, men som jag inte kan åtgärda eftersom Norton AntiVirus-program inte stöder System Repair i Windows.. Kan man dra slutsatser redan nu om detta? 1) Det är fel på bildskärmen och/eller grafikkortet? 2) Sånt här händer platta skärmar? (Ska jag därför även passa mig för att köpa en LCD/Plasma-TV så småningom?) 3) Det är idé att kräva reparation av pc:n? 4) Går det överhuvudtaget att laga? 🥰 :musik Redigerat 12 september 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 1. Ja, någondera. Mest sannolikt skärmen. 2. Ja, det händer platta skärmar, som bl a är mycket känsliga för mekanisk påverkan. 3. Naturligtvis, klart du ska försöka. 4. Allt går att laga. Men det är en kostnadsfråga. Är det skärmen måste den bytas, är det grafikdelen byts hela móderkortet. Båda är dyra... I övrigt så är det här ett typexempel på att man alltid skall tänka på kostnadsaspekten när man köper en laptop i stället för en stationär dator. Räkna krasst inte mer än tre år som livslängd på en laptop! Allt över detta är bonus... (Vissa kan naturligtvis hålla "hur länge som helst", men motsatsen är vanligare även om det naturligtvis beror mycket på hur man handskas med den. Det kan till exempel räcka att man tar tag i ena hörnet på en budgetlaptop, utan stabilt chassi, och lyfter litet ovarsamt så har man ett spräckt moderkort. Åker den i golvet är det oftast kört, förr eller senare, det är inte säkert felet visar sig på en gång. Även om man är varsam med den så har den generellt sett även i bästa fall kortare livslängd än en stationär dator.) Detta är naturligtvis också något att tänka på om man är spekulant på en begagnad laptop, som oftast dessutom är överprissatta. Personligen skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag köper en begagnad laptop, man vet inte vad den varit med om. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 Tack Violiner. Kanske köper en sån där snygg violin som figurer som din avatar nästa gång istället. De lär ju hålla längre om de är av god kvalitet. Min laptop var ny och affärens dyraste. Top of the line i HP:s sortiment. Men det verkar ju inte ha räckt. Den har mest stått helt stilla på skrivbordet, så så värst mycket portabel har den ju inte varit. Och nu när felet uppstod så har den stått helt stilla. Strecket är ungefär som ett av dem man ser vågrätt och lodrätt under och bredvid denna skrivruta när man skriver in text här på forumet, fast något tjockare... I ett forum i England sa de att den inte gick att laga ens, "man kan inte laga laptop-skärmar". 🙂 Grafikdelen: ATI Radeon X600, 256 Mb heter det kortet... Är nog dyrt vilket som, original-RAM kostar ju 8400 SEK att köpa maxat. 🙂 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 På datafrågan i England sa man att det hade med "wiringen" till skärmen att göra. 😱 Väntar fortfarande på svar från HP support, men det kommer nog idag. De brukar alltid svara på utlovad tid. Sedan har det framkommit då jag läst om sådana fel att de inte brukar vara så tydliga - gå hela vägen på skärmen i en avgränsad hel linje - och komma så snabbt som det gjorde på min skärm, från ingenstans. 🙂 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 På MacForumet sägs det att det är fel på bildskärmskabeln i sådana här fall där felet uppkommer plötsligt och så tydligt på en gång och inte på skärmens pixlar. Vad sägs om det? Hursomhelst, mycket billigare att åtgärda i så fall. 😱 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 Hej! Svar från HP support: "Detta var ett mycket märkligt fel. Prova att koppla datorn till en extern bildskärm, så vi kan utesluta fel på grafikkortet. Förmodligen är det skärmen som inte fungerar som det är tänkt. Du har ett års garanti, eller tre års garanti med tilläggsförsäkring. Du har dock alltid två års reklamationsrätt, om du vill göra detta. Den måste hursomhelst in på service för att kunna åtgärdas." Om jag kopplar den till tv:n via s-video ut, räcker det för att konfirmera/utesluta fel på grafikkortet, eller måste jag använda "port för extern bildskärm", som jag inte använt tidigare? Claes: Ursprungsfel och 3 år i KKL kan jag nog inte hävda?! Undrar hur bra Reklamationsrätten är... 😄 :musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tbruce Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 Eftersom det finns en sån sjuk massa pixlar på en skärm (som dessutom är uppdelade i röd grön blå subpixel) så styrs inte var och en individuellt, istället så behandlas dem som kolumner och rader... läs http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD under rubriken "Construction". Men, alltså kan det ju vara nåt fel på en av kolumnerna...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Violiner Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 "Port för extern bildskärm" alltså VGA-porten. Och, visst, det kan vara kabelanslutningen, men då borde egentligen felet se litet annorlunda ut än du beskriver som jag uppfattat det i alla fall... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
musik (oregistrerad) Postat 13 september 2006 Dela Postat 13 september 2006 (redigerat) Men, alltså kan det ju vara nåt fel på en av kolumnerna...? Tack för länken. Ja, det kan vara fel på en av kolumnerna på skärmen. Vad jag läst så kan man inte laga skärmen. Det sägs också vara dyrt att ersätta skärmen. Men vad är dyrt? Det är intressant detta med om jag hade tecknat en tilläggsförsäkring. Saken är ju den att modellen har utgått. Vad hade jag då fått idag som ersättningsprodukt? 😄 :musik Redigerat 13 september 2006 av musik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.