Jump to content
Annons

M-Audio ProKeys 88?

Recommended Posts

RayBlake (oregistrerad)
Postat

Jahapp, tänkte då införskaffa en M-audio ProKeys 88, för scen och studiobruk? Är det någon som har eller har provat en sådan och kan ge en liten nätt recension som inte bara tokhyllar den (som alla sidor på nätet, typ) ?

Annons
RayBlake (oregistrerad)
Postat

Ser inte ut att bli mycket action här inte.. stön

thrinithan (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jag har en 88es och är hittills väldigt nöjd med den! Jag är inte så värst inne på midiklav så jag kan inte recensera den åt dig tyvärr men den har fint semivägda tangenter som är väldigt sköna att spela på om man inte vill ha plastiga casio tangenter eller blytunga pianotangenter.

Spillde ett halvt glas vatten ner mellan tangenterna och höll på att strypa mig själv... sansade mig... skruvade upp allting... torkade med papper och lät sen en fläkt blåsa på klaviaturet i 1½ dag och nu funkar den som om inget har hänt.

Slutsats: Klaviatur är i regel tåligare än vad man tror =)

Måste nog hänvisa dig till någon annan för att du ska få ett vettigare svar tyvärr 😉

Var det något speciellt du ville veta... det kan ju hända att jag kan svara på det.

Redigerat av thrinithan
Postat

Hej.

Jag äger en Pro Keys 88.

Kan ge lite feedback på det.

Överlag är det väldigt bra. Pianot är snyggt, robust, och inger känsla av kavlitet.

Tyvärr brister det dock lite där. Färgen bakpå har gnakts bort på av stativet då jag har en övervåning. Har haft min Hammond XB-1 underst förut och min lilla 61 tangenters synt ovanpå tidigare, och min XB-1 har aldrig fått någon färg avskavd...

En till grej, också på grund av stativet, är att eftersom övervåningen vilar mot ovansidan av klaviaturet, så har på något mystiskt sätt pianots ytskikt flyttat på sig lite på ett ställe så det blivit en skrynkla! Högst märklit. Detta har ej heller hänt på orgeln som fått samma påfrestningar (eller vad man nu ska säga) tidigare.

Till den tekniska biten. Pianot låter bra. Inget snack om saken. För pop/rock-bruk är pianot helt rätt. För jazz, inte rätt. Ljudet är aldeles för tort, och saknar den amience man vill ha för att uppleva ett rum. Tillsammans med ett bra ambience-reverb och lite eq så låter det dock riktigt, riktigt bra! De övriga ljuden låter helt enkelt, bra... Inget mer, varken, "shit, vilket ljud", eller "fan, det suger ju...". Det är bra klang över hela registret, och det svarar helt ok. Ljudet kan vara något kort i klangen bara.

Tangenterna är bra, dock lite trögre än på ett akustiskt piano. Men som sagt, de är ändå bra!

Om man jämför med t.e.x ett Nord Stage eller ett Roland RD-700 så är det en ganska stor skillnad. De båda dyrare konkurenternas pianon har dels bättre känsla i tangenterna, dvs. det känns verkligen äkta, och - den stora skillnaden - ljudet hänger med på ett annat sätt i dynamiken. Dynamiken på dessa två är bland det bästa jag hört bland digitala pianon. På M-Audio-pianot saknas det där sista, det där som gör att om man tar i riktigt hårt på en flygel så ramlar man nästan av pallen! 😄 Det finn inte på Pro Keys...

Ok, kanske var mycket negativt där. Men faktum är att jag är nöjd med det. Det kostar 7000 kr, och Rolands och Clavias varianter kostar över 25 000 kr!! Och, de går alla tre att jämföra med varandra, faktiskt.

Man hittar alltså inget stage piano på marknaden som ger lika mycket för pengarna.

Hoppas det gav något! Är det något annat någon undrar över är det bara att skicka ett PM, så kan jag ge lite mer info. 😉

/johan

thrinithan (oregistrerad)
Postat
På M-Audio-pianot saknas det där sista, det där som gör att om man tar i riktigt hårt på en flygel så ramlar man nästan av pallen! Det finn inte på Pro Keys...

Nu ägde ju du en Pro 88 men har du haft några problem med dom allra första velocity lagren... jag upplever det ibland som att det kan vara otroligt svårt att spela riktigt riktigt löst... men det kan ju kanske vara nått specifikt för 88es eller så är det jag som är tjurig för egentligen kan jag ju inte spela piano/synth ändå =P

Med min 88es har jag inga som helst problem att slå i taket med anslagen... fast du kanske snackade om ljuden i sig?

Postat
Har den en ljudbank?!? 🙁

blev också lite förvirrad 😎 har en själv men inte fan har jag hittat några ljud...

Är nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jämförde med kostade mer än dubbelt så mycket.

Postat
Har den en ljudbank?!? 😉

blev också lite förvirrad 😎 har en själv men inte fan har jag hittat några ljud...

Är nöjd med min, kanske inte den allra skönaste klaviaturen men de jag jämförde med kostade mer än dubbelt så mycket.

Ja, Pro Keys 88 har en ljudbank, en mycket bra sådan. Det klaviaturet är svart, emdan ni antagligen tänker på masterklavaturet som är silverfärgat men påminner mycket om Pro Keys.

/johan

Postat
Har den en ljudbank?!? 😉

Ja, Pro Keys 88 har en ljudbank, en mycket bra sådan. Det klaviaturet är svart, emdan ni antagligen tänker på masterklavaturet som är silverfärgat men påminner mycket om Pro Keys.

/johan

jo precis är det ju så, det är ju bra att jag har koll på vad jag har.. 😆

Postat
Har den en ljudbank?!? 🙂

blev också lite förvirrad 😳 har en själv men inte fan har jag hittat några ljud...

/johan

Ja, jag kom på det efter att jag hade logga ut förra gången. Jag tänkte på Keystation 88 Pro. 🙂

• 2 veckor senare...
RayBlake (oregistrerad)
Postat

Kanonbra feedback på ProKeys 88! Tack så hemskt mycket.. nu känns det lite säkrare att införskaffa en sådan!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.